Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lieke schreef:Ik vind dat er veel te veel mensen zijn die graag een veulentje van hun merrie willen.
Op die manier belanden er veel paarden in de handel of bij de slacht.
Mensen pakken een hengst die ze mooi vinden, zetten hem op hun merrie en krijgen een veulen.
Als het veulen oud genoeg is mag hij weg.
En zo staan er elk jaar weer een hoop paarden te koop waar eigenlijk geen baasje voor te vinden is.
Tuurlijk zijn er een hele hoop leuke kruisingen en lang niet iedereen wil perse een raspaard.
Minderwaardig gedoe over koudbloeden vind ik eerlijk gezegd wel meevallen.
Ieder heeft zijn eigen smaak en met een fjord of tinker is het nou eenmaal moeilijker om mee te komen in de dresuurring dan voor een dressuurgerichte KWPNer.
Maar dat wil niet zeggen dat koudbloedjes niet kunnen dressuren, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen liever een dressuurgefokt paard willen.
Zo zou ik bijvoorbeeld nooit een fries willen. Het is niet mijn smaak, maar daarom niet minderwaardig.
Charos schreef:dat je altijd wat kan zoeken om te zeuren
pink_unicorn schreef:Nou ik heb 10 jaar geleden een veulen gefokt,ik heb hem nog steeds.

Lusitana schreef:Een paard zonder papieren hoeft niet meteen rasloos te zijn, een paard met papieren niet meteen rastypisch en correct.
Sammie schreef:Ja een hele mooie, maar heeft totaal niks van doen met dit topic.
Desire schreef:Goed dat jullie nu een ander topic geopend hebben hoor, het ging inderdaad wel erg offtopic en ik blijf erbij dat er mensen bij zijn die niet toe kunnen geven dat ze ergens ongelijk in hebben en die dan alles gaan zoeken om degene die ze daar op wijst zwart te maken.
ik fok ook alleen met KWPN hengsten op mijn KWPN merrie, maar daar kan een lelijker en slechter beest uitkomen dan uit een kruising hoor!
En mensen: Je hebt zelf in de hand wat er met je veulen gebeurt! Als jij heel graag een veulentje uit jou kruising wil, doe het dan lekker! Mensen die er bewust voor kiezen verkopn hun beest echt niet naar de slacht of iets dergelijks. Waarom er dan toch zoveel kruisings bij de slacht belanden of op de paardenmarkt afgedankt worden is heel logisch! De meeste kruisings zijn ongelukjes en veel mense zitten niet op een extra paard te wachten, omdat ze geen geld, tijd, of plaats ervoor hebben. Die moeten er dus zo snel mogelijk vanaf en we weten allemaal dat een particuliere verkoop tegenwoordig erg lang kan duren, ook van de goede raszuivere pony's en paarden. Die mensen kiezen dan dus de makkelijke weg en zetten het beest bij de slacht of op de markt. En aan dat soort mensen heb ik ook een hekel! Dan hadden ze maar moeten voorkomen dat dat ongelukje gebeurde!
Het eerste paard op mijn profiel was ook een ongelukje, maar die heeft wel een papier, omdat moeder en vader beide papieren bezitten. Maar zei is dus wel heel goed terecht gekomen, want je ziet hoe ik haar kreeg en wat ik allemaal aan haar gedaan heb! Maar als de kennis die haar voor me gekocht had, niet op die dag friezen gekocht had op dat adres en Uniek niet was opgevallen, dan was Uniek ook gewoon naar een paardenmarkt of slager gegaan.
Ik ben er van overtuigd dat mensen die bewust een veulen uit hun merrie fokken er ook alle liefde in zullen stoppen en het niet zomaar afdanken. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar uitzonderingen hebben we bij alles natuurlijk!
Nouska schreef:
Wat vinden jullie???
Desire schreef:Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat deze discussie op niks uit zal lopen, iedereen heeft zo zijn eigen gevoelens erbij en ik denk dat we het allemaal wel eens zijn over 1 ding en dat is dat het welzijn van het paard ten alle tijden bovenop blijft staan. En dan maakt het niet uit of het om een kruising of om een raszuiver (voor zover dat zuiver is) paard gaat, allebei moeten gewoon goed terecht komen en daar is iedereen het mee eens toch? Helaas gebeurt het vaak dat kruisingen niet goed terecht komen omdat een gefokt veulen met papieren gewoon al veel geld gekost heeft voor alleen het sperma bijvoorbeeld en daar willen mensen dan altijd wel wat winst op maken, dus zullen ze niet zo snel aan de slacht en dergelijke denken.
Ik vind nog steeds dat als je het goed overwogen hebt er geen bezwaar is om een veulen uit je kruising te fokken. Als je het maar verzorgt en niet afdankt!
pink_unicorn schreef:Nouska schreef:Ik heb niets tegen kruisingen, er kunnen mooie beestjes uitkomen, maar weet in godsnaam waar je aan begint, jij kan je kruisingkje misschien wel aan een goede nieuwe eigenaar kwijt, maar die heeft er dan misschien na 10 jaar genoeg van, dan wordt ie doorverkocht, daarna weer, en weer, tot ie uiteindelijk bij de handelaar belandt.
-x-
Nouska
Nog ff allen over dit stukje.
Want met een paard met ''papieren'' weet je ook nooit zeker dat als je
je paard verkoopt hij dan 10 jaar bij die eigenaar blijft.
Die zekerheid heb je nooit.Of het nou een kruising is of 'ras' paard.

Charos schreef:dat je altijd wat kan zoeken om te zeuren