Kruisings en ander gedoe....Bah

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pink_unicorn

Kruisings en ander gedoe....Bah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 23:59

hoi,

Ik word zo moe van mensen die kruising zitten af te kraken.
Of met het feit dat ze vinden dat je geen paarden moet kruisen.
ER ZIJN ECHT WEL RASSEN DIE ER BETER VAN WORDEN.
en tegenwoordig zijn er heeeel veeeel mensen die geen ..... om
papieren geven.En die hier heel blij mee zijn.

Ik word ook gek van het minderwaardigen gedoe over Fjorden,
Haflingers,trekpaarden en nog meer koudbloedden.
Ik ben er gek van en ik heb zelf ook deze paarden.

Wat vinden jullie???

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:37

dat je altijd wat kan zoeken om te zeuren

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 02:10

Ik vind dat er veel te veel mensen zijn die graag een veulentje van hun merrie willen.
Op die manier belanden er veel paarden in de handel of bij de slacht.
Mensen pakken een hengst die ze mooi vinden, zetten hem op hun merrie en krijgen een veulen.
Als het veulen oud genoeg is mag hij weg.
En zo staan er elk jaar weer een hoop paarden te koop waar eigenlijk geen baasje voor te vinden is.

Tuurlijk zijn er een hele hoop leuke kruisingen en lang niet iedereen wil perse een raspaard.

Minderwaardig gedoe over koudbloeden vind ik eerlijk gezegd wel meevallen.
Ieder heeft zijn eigen smaak en met een fjord of tinker is het nou eenmaal moeilijker om mee te komen in de dresuurring dan voor een dressuurgerichte KWPNer.
Maar dat wil niet zeggen dat koudbloedjes niet kunnen dressuren, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen liever een dressuurgefokt paard willen.

Zo zou ik bijvoorbeeld nooit een fries willen. Het is niet mijn smaak, maar daarom niet minderwaardig.

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 02:55

Lieke schreef:
Ik vind dat er veel te veel mensen zijn die graag een veulentje van hun merrie willen.
Op die manier belanden er veel paarden in de handel of bij de slacht.
Mensen pakken een hengst die ze mooi vinden, zetten hem op hun merrie en krijgen een veulen.
Als het veulen oud genoeg is mag hij weg.
En zo staan er elk jaar weer een hoop paarden te koop waar eigenlijk geen baasje voor te vinden is.

Tuurlijk zijn er een hele hoop leuke kruisingen en lang niet iedereen wil perse een raspaard.

Minderwaardig gedoe over koudbloeden vind ik eerlijk gezegd wel meevallen.
Ieder heeft zijn eigen smaak en met een fjord of tinker is het nou eenmaal moeilijker om mee te komen in de dresuurring dan voor een dressuurgerichte KWPNer.
Maar dat wil niet zeggen dat koudbloedjes niet kunnen dressuren, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen liever een dressuurgefokt paard willen.

Zo zou ik bijvoorbeeld nooit een fries willen. Het is niet mijn smaak, maar daarom niet minderwaardig.

Nou ik heb 10 jaar geleden een veulen gefokt,ik heb hem nog steeds.
We hebben nu weer een drachtige merrie dit veulen blijft ook,wij zijn
thuis watjes we kunnen het niet weg doen.
Heb je zelf een koudbloed of een koudbloed gehad??????
Want het is echt erg hoe sommige mensen daar over denken.
Fjorden zijn altijd kinderpaardjes en paardjes om recreatie te rijden,
tegenwoordig is dit zeker niet meer zo,ze worden groter en atletischer.
Jah ze kunnen op allerlij manieren gebruikt worden maar als me vader met trots verteld over zijn fjord waar hij op rijd (me vader is 53 jaar) zitten ze hem raar aan te kijken en vragen ze hem waarom hij op zoon kinder ponny rijdt.Maar niet alleen kruising paardjes komn bij de slacht omdat niemand ze wil hebben,''ras ''paarden staan er ook.Zo geheten ras paarden die doel gericht gefokt zijn kunnen ook al met 7 jaar op zijn en bij de slacht zijn en dat alleen maar omdat mensen te hoge verwachtigingen hebben van zoon paard en dan rijden ze hem helemaal kapot.En dat gebeurd vaker dan mensen denken.
Ik snap niet wat mensen zich druk maken als iemand wil gaan kruisen,er zijn ergere dingen,ga naar een manege kijk daar 70% van de paarden daar staat de hele dag in een box,als de baas dan komt (als die wel komt)dan word het paard voor 2 uurtjes of misschien iets meer uit de box gehaald word ff gepoetst,zadel er op,en rijden maar dan wel meteen in de krul lopen en als het paard dat niet kan omdat het paard stijf is,is het nog het paard zijn schuld ook.of een paard dat met 2 of 2 1/2 jaar word ingereden.Daar kan ik me nou druk om maken niet om een kruising want bij mij in de omgeving staan er meer kruisings dan ''ras'' paarden.
Laatst bijgewerkt door pink_unicorn op 13-11-05 03:02, in het totaal 2 keer bewerkt

pink_unicorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 02:58

Charos schreef:

Dat ik wat heb om over te zeuren???
Er werd mij en Dees gevraagd of
wij een topic wouden openen omdat we iemands Topic aan het
verzieken waaren.En dat vond ik een goed idee.Wil niet iemands
Topic verzieken daarom deze maar.
Maar ik wacht op ''Dees''.Niet dat andere niet mee mogen disscuseren.
Juist,we zitten hier allemall met de zelfde gedachten. Paarden.

Demini

Re: Kruisings en ander gedoe....Bah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 09:30

Goed dat jullie nu een ander topic geopend hebben hoor, het ging inderdaad wel erg offtopic en ik blijf erbij dat er mensen bij zijn die niet toe kunnen geven dat ze ergens ongelijk in hebben en die dan alles gaan zoeken om degene die ze daar op wijst zwart te maken.
ik fok ook alleen met KWPN hengsten op mijn KWPN merrie, maar daar kan een lelijker en slechter beest uitkomen dan uit een kruising hoor!
En mensen: Je hebt zelf in de hand wat er met je veulen gebeurt! Als jij heel graag een veulentje uit jou kruising wil, doe het dan lekker! Mensen die er bewust voor kiezen verkopn hun beest echt niet naar de slacht of iets dergelijks. Waarom er dan toch zoveel kruisings bij de slacht belanden of op de paardenmarkt afgedankt worden is heel logisch! De meeste kruisings zijn ongelukjes en veel mense zitten niet op een extra paard te wachten, omdat ze geen geld, tijd, of plaats ervoor hebben. Die moeten er dus zo snel mogelijk vanaf en we weten allemaal dat een particuliere verkoop tegenwoordig erg lang kan duren, ook van de goede raszuivere pony's en paarden. Die mensen kiezen dan dus de makkelijke weg en zetten het beest bij de slacht of op de markt. En aan dat soort mensen heb ik ook een hekel! Dan hadden ze maar moeten voorkomen dat dat ongelukje gebeurde!
Het eerste paard op mijn profiel was ook een ongelukje, maar die heeft wel een papier, omdat moeder en vader beide papieren bezitten. Maar zei is dus wel heel goed terecht gekomen, want je ziet hoe ik haar kreeg en wat ik allemaal aan haar gedaan heb! Maar als de kennis die haar voor me gekocht had, niet op die dag friezen gekocht had op dat adres en Uniek niet was opgevallen, dan was Uniek ook gewoon naar een paardenmarkt of slager gegaan.
Ik ben er van overtuigd dat mensen die bewust een veulen uit hun merrie fokken er ook alle liefde in zullen stoppen en het niet zomaar afdanken. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar uitzonderingen hebben we bij alles natuurlijk!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:38

Is wel fair als ik ff reageer.
pink_unicorn schreef:
Nou ik heb 10 jaar geleden een veulen gefokt,ik heb hem nog steeds.

En dit is dus een fundementaal verschil voor deze hele discussie. JIJ hebt het veulen nog steeds.
MAAR andere mensen willen graag een veulentje fokken, want oh dat is zo leuk en dit en dat. Veulentje komt, veulentje oh zo leuk en lief. Maar mag allemaal niet te veel kosten dus paps is een rasje x en moeders is rasje y (alle 'normale' kruisingen(type fokkerij) en rassen met papieren laat ik hier buiten, zou dus handig zijn als je hier op reageert om hetzelfde te doen)
De 'fokkers' zijn echter geen kenners dus zien of WILLEN het niet zien dat het een te lange hals heeft, korte pootjes of iets dergelijk. Bij gratiegods is het een 'correct' gebouwd veulen.
Veulen blijkt toch iets meer geld te kosten dan men eigenlijk dacht én verhip je moet het nog opvoeden ook. Dan maar te koop. Prijs te hoog, mensen willen niet. Hum na een aantal maanden komt er iemand die het paard wel wil hebben. Met een beetje geluk nog een redelijke vraagprijs. Díe iemand is een handelaar, díe handelaar verkoopt het paard voor vrij weinig geld aan een meisje of diens ouders die er heeel erg gelukkig mee is. Veulen leeft nog lang en gelukkig. Mogen we hopen dan. Dat is 10% van de kruisings.
Echter díe handelaar kan het veulen ook verkopen aan een manege, waardoor veulentje lange dagen mag gaan lopen op maneges met hotsende en klotsende kinderen die op hun rug bonken en in hun mond trekken. (en er zullen ook wel maneges zijn waar de paarden een paar uur lopen en de kindjes netjes leren rijden, maar die maneges kopen over het algemeen niet zulke paarden)
Of díe handelaar verkoopt weer aan een andere handelaar en na nog een aantal tussenstations belandt veulentje op een grote wagen vol met lotgenootjes richting Italië. Dát is de andere 90% van de zelfgefokte gekruiste veulentjes die NIET thuis kon blijven bij de fokker. En zo leeft het veulentje NIET lang en gelukkig, maar kort en miserabel.

Daarom zijn er dus een heleboel mensen (inclusief ik zei de gek) die iemand die uit een kruising nóg een kruising willen fokken (lees vermeerderen) of gewoon een eerstegraads kruising dit ontzettend afraden. Zéker als ze dit veulen met d'r tijd willen verkopen. Voor jezelf fokken geen probleem, maar voor de markt moet je het gewoon niet doen. De economie gaat slecht, er zijn al zoveel 'ras' of type' paarden die correct kunnen lopen en gebouwd zijn die slecht worden verkocht, en de kruisinkings komen pás daarna. Dáárom raadde ik de Ts in FA áf om voor de markt te fokken. Ze fokt echter voor haar 'neef' en dus is het een iets ander verhaal.

En voordat je reageert, is het handig als je dit bovenstaande GOED doorleest en niet gelijk als een kip zonder kop reageert. Want dan krijg je geen reactie van mij terug. Ben het zat om mezelf 10x te herhalen zoals in het andere topic, simpelweg omdat je niet goed leest.

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:49

Ik heb niks tegen kruizingen.

Maar ik vind dat mensen reëel moeten kijken als ze fokken met een papierloze merrie.
Fokken is wat anders dan vermeerderen, dit voegt niks anders toe dan nog een potentiëel slachtpaard.

Maar ik heb al in het andere topic uitgebreid gereageerd.

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:16

ik heb een shetlander veulen zonder papier gehad..
ik heb net zolang gezocht tot ik een goed tehuis had gevonden daar ging hij namenlijk alleen voor weg (was een hengst)

kruisingen vind ik trouwens okee als mensen maar niet te grote verschillen met stokmaten gaan kruizen dit vind ik namenlijk wel uit den boze

over koudbloeden.. ja ik heb er zelf ook een een Shet.. ik heb vaak dat mensen met minachting kijken als ze mij zien rijden.. maar van de andere kant zijn er heel veel mensen die wèl respect voor mij en mn pony hebben omdat ik juist zover al ben gekomen met mijn shetlander!

en daar gaat het mij om.. kan me niet schelen dat anderen er misschien slecht over zouden denken..
smaken verschillen en daar valt niet over te twisten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:42

Mee eens dat veel te veel mensn maar van elke merrie een veulen willen, maar dat staat los van het feit of het een kruising is of en raspaard.
Verder wil ik zeggen dat elk RAS is ontstaan door kruisen! Anders waren er niet zoveel verschillende.
Maar ik stuit inderdaad persoonlijk ook wel vaak op minachting naar wat hier "cruzado" dus gekruisd wordt genoemd. Met een APSL papier is zo´n paard ineen tig duizend meer waard, al zou het hetzelfde paard zijn. Want papieren op zich zegt natuurlijk niks over de bruikbaarheid en bouw van het paard, okee echte kneuzen komen er gewoonlijk niet in, maar toch zie ik in Nederland genoeg paarden met papieren met exterieurfouten, karakter fouten en gebreken als (erfelijke) hoefkatrolontsteking, waar dan toch me gefokt wordt door broodfokkers, want die bestaan natuurlijk ook en profiteren van de hele Anky hype, bv. Idereen wil ineens een dressuurgefokt paard. Dat er tegenover 1 goed product misschien 50-100 veulens staan die niet goed genoeg zijn en eindigen als recreatie paard of in het slachthuis, heeft niemand het over.
En de KWPN is de ultime kruising. Vroeger was dat nog een Gelders of Gronings paard, maar tegenwoordig, hemel, wat zit er allemaal niet in? En toch gaat het als RAS door het leven, terwijl je beter van een type kan spreken.
Kortom het ligt allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Een paard zonder papieren hoeft niet meteen rasloos te zijn, een paard met papieren niet meteen rastypisch en correct.

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:01

Lusitana schreef:
Een paard zonder papieren hoeft niet meteen rasloos te zijn, een paard met papieren niet meteen rastypisch en correct.

dit vind ik echt een hele mooie uitspraak

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:14

Ja een hele mooie, maar heeft totaal niks van doen met dit topic.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:27

Je stelt volgens mij geen echte vraag hier, maar ik zie twee uitspraken:

1) Volgens jou wordt er onterecht neergekeken op kruisingen.

lijkt me wat overdreven. Het KWPN is een pot kruisingen, daar loopt geen raspaard bij (behalve dan een afgedwaald Engels volbloed paard). Dat zijn de meest gewaardeerde paarden van Nederland (als we op marktwaarde kijken). Verder is ieder ras door kruisingen ontstaan. Niks mis mee dus, mits er maar een beetje met beleid gekruist wordt en we geen rommel op de wereld willen zetten.

2) Volgens jou wordt er neergekeken op koudbloeden.

Ik denk dat dat redelijk smaakgevoelig is en ook onderhavig aan het gebruik. Over smaak valt niet te twisten. Als mijn lievelingskleur blauw zou zijn, dan vind ik dus niks aan groen. Niet echt relevant dus.

voor het gebruik kan ik me wel iets voorstellen. Ik vind trekpaarden geweldige dieren, maar met een trekpaard zie ik je nog geen dressuur- of springwedstrijd winnen (tenzij alleen trekpaarden worden toegestaan in de wedstrijd). Je moet dus altijd denken aan je doelstelling. Mensen die van plan zijn om Anky van Grunsven achterna te gaan als dressuurkampioen, zullen denk ik niet direkt een trekpaard aan willen schaffen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:24

Ik vind trekpaarden persoonlijk prachtig, maar sommige mensen zijn vergeten dat ze een heel andere spieropbouw en zelfs een ander spiertype hebben, wat ze minder geschikt maakt voor ander werk dan waar ze eeuwen lang voor gefokt zijn.
Ik vind het wel leuk dat men tegenwoordig op zwaardere types rijdt, dat was vroeger ook zo (en nog in bepaalde landen), doordeweeks voor de ploeg en in het weekeinde naar de rijvereniging ermee... maar ga ze niet met touwtjes en weet ik het wat dwingen, wat ik dan ook weer tegenkom. Rijd ze dan ook lekker ongedwongen, heb plezier met je paard. Train met brain, niet met dwang.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-11-05 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:26

Sammie schreef:
Ja een hele mooie, maar heeft totaal niks van doen met dit topic.

Waarom niet? Waar gaat het topic over volgens jou?

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:39

Wat vinden jullie???[/quote]

Wie kraakt er dan kruizingen af?? Afgaand op het topic wat aanleiding tot dit topic gaf, ging het zo goed als iedereen er vooral om dat je niet lukraak moet vermeerderen, want daar zit de markt echt niet op te wachten. Er zijn al genoeg paarden die maar moeten hopen dat ze goed terechtkomen. Punt blijft dat paarden met papieren vaak beter terechtkomen. En als je zegt dat paarden met papieren net zo goed bij de slager terecht kunnen komen als paarden zonder, dan maak je nog steeds geen punt, want dat is voor mij gewoon reden te meer om te zeggen dat je kruizen beter niet kunt riskeren, omdat paarden met papier ook al zo vaak bij de slager terechtkomen! En vandaag de dag zijn paarden met papier echt niet zoveel duurder dan kruisingkjes, dat is dus ook geen argument meer.

En OK, je kunt een geweldig mooie kruising fokken die je dan goed verkoopt, maar hoe vaak gebeurt het wel niet dat iemand gewoon een veulentje wil van zijn merrie en er dan maar de hengst van de buurman op laat springen (want die heeft bijv. zo'n grappig kleurtje). Dan ben je in mijn ogen gewoon niet goed bezig! Het idee van paarden met papier was immers oorspronkelijk dat je geen kat in de zak kocht, dat de ouders (of tenminste de hengsten) geselecteerd werden op correcte eigenschappen, om een bepaald type vast te leggen en het ras te verbeteren. Dat is toch een prima idee??

Ik heb niets tegen kruisingen, er kunnen mooie beestjes uitkomen, maar weet in godsnaam waar je aan begint, jij kan je kruisingkje misschien wel aan een goede nieuwe eigenaar kwijt, maar die heeft er dan misschien na 10 jaar genoeg van, dan wordt ie doorverkocht, daarna weer, en weer, tot ie uiteindelijk bij de handelaar belandt. Kruis alsjeblieft binnen 1 type, doe het niet alleen omdat het je zo leuk lijkt om te zien wat eruit komt. In de meeste gevallen is het resultaat echt zo fantastisch niet en veel mensen geven wel om een papier, al doe jij dat niet. Je kent dan misschien alleen maar kruisingen die goed terecht zijn gekomen, maar dat komt omdat de rest allang in de salami zit.

Wat Fjorden en Hafjes betreft reageerde hier iemand al dat dat idd gewoon een kwestie van persoonlijke smaak is. Andere mensen vinden KWPNers en volbloedjes weer drie keer niks.

-x- Nouska

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:31

Desire schreef:
Goed dat jullie nu een ander topic geopend hebben hoor, het ging inderdaad wel erg offtopic en ik blijf erbij dat er mensen bij zijn die niet toe kunnen geven dat ze ergens ongelijk in hebben en die dan alles gaan zoeken om degene die ze daar op wijst zwart te maken.
ik fok ook alleen met KWPN hengsten op mijn KWPN merrie, maar daar kan een lelijker en slechter beest uitkomen dan uit een kruising hoor!
En mensen: Je hebt zelf in de hand wat er met je veulen gebeurt! Als jij heel graag een veulentje uit jou kruising wil, doe het dan lekker! Mensen die er bewust voor kiezen verkopn hun beest echt niet naar de slacht of iets dergelijks. Waarom er dan toch zoveel kruisings bij de slacht belanden of op de paardenmarkt afgedankt worden is heel logisch! De meeste kruisings zijn ongelukjes en veel mense zitten niet op een extra paard te wachten, omdat ze geen geld, tijd, of plaats ervoor hebben. Die moeten er dus zo snel mogelijk vanaf en we weten allemaal dat een particuliere verkoop tegenwoordig erg lang kan duren, ook van de goede raszuivere pony's en paarden. Die mensen kiezen dan dus de makkelijke weg en zetten het beest bij de slacht of op de markt. En aan dat soort mensen heb ik ook een hekel! Dan hadden ze maar moeten voorkomen dat dat ongelukje gebeurde!
Het eerste paard op mijn profiel was ook een ongelukje, maar die heeft wel een papier, omdat moeder en vader beide papieren bezitten. Maar zei is dus wel heel goed terecht gekomen, want je ziet hoe ik haar kreeg en wat ik allemaal aan haar gedaan heb! Maar als de kennis die haar voor me gekocht had, niet op die dag friezen gekocht had op dat adres en Uniek niet was opgevallen, dan was Uniek ook gewoon naar een paardenmarkt of slager gegaan.
Ik ben er van overtuigd dat mensen die bewust een veulen uit hun merrie fokken er ook alle liefde in zullen stoppen en het niet zomaar afdanken. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar uitzonderingen hebben we bij alles natuurlijk!

Ik snap ook wel wat jullie bedoelen.
Maar de aanleiding voor dit Topic ging over een meisje dat een veulen
wou fokken en deze wou ze zelf houden.Nee ik vind niet dat je zomaar kan gaan kruisen nee.Je moet hier.over nadenken welke rassen je bij elkaar zet.Ik vind bijv niet dat je een stevige Haflinger met een Tengere Arabier moet gaan kruisen,Dat is persoonlijke mening,oke er kan wat leuks uit komen maar de bouw van deze rassen licht toch vaak te ver van elkaar af.Zekerheid heb je nooit bij het fokken van een veulen,ook niet als je ras echt met ras echt Fokt.
En hoe dat zit met KWPNers laat ik me niet over uit,van dat ras heb
ik totaal geen verstand,maar volgens mij is een KWPN alleen de maat die zegd dat een paard een KWPN is.(verbeter me maar als ik het fout heb).
Dus ik vind gewoon als je al een goed tehuis zoekt,je houdt het zelf of je heb de ruimte om een kruising zelf te kunnen houden voor als je het niet verkoopt,moet je dat gewoon kunnen doen.
Ik snap alleen niet hoe Ongeluks kruisings kunnen gebeuren.Je zet je mrrie toch niet per ongeluk bij een Hengst,dan denk ik dat iemand stiekem toch een veulen wil.
Dus ik denk ook dat ik verkeerd begrepen ben,en dat jullie denken dat
ik vind dat je zomaar elk paard elk ras kunt gaan kruisen.Je moet er
zeker wel over nadenken wat je kruist.

Ben ik het wel mee eens.

Een paard zonder papieren hoeft niet meteen rasloos te zijn, een paard met papieren niet meteen rastypisch en correct

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:35

Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat deze discussie op niks uit zal lopen, iedereen heeft zo zijn eigen gevoelens erbij en ik denk dat we het allemaal wel eens zijn over 1 ding en dat is dat het welzijn van het paard ten alle tijden bovenop blijft staan. En dan maakt het niet uit of het om een kruising of om een raszuiver (voor zover dat zuiver is) paard gaat, allebei moeten gewoon goed terecht komen en daar is iedereen het mee eens toch? Helaas gebeurt het vaak dat kruisingen niet goed terecht komen omdat een gefokt veulen met papieren gewoon al veel geld gekost heeft voor alleen het sperma bijvoorbeeld en daar willen mensen dan altijd wel wat winst op maken, dus zullen ze niet zo snel aan de slacht en dergelijke denken.
Ik vind nog steeds dat als je het goed overwogen hebt er geen bezwaar is om een veulen uit je kruising te fokken. Als je het maar verzorgt en niet afdankt!

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:36

Nouska schreef:

Wat vinden jullie???

Ik heb niets tegen kruisingen, er kunnen mooie beestjes uitkomen, maar weet in godsnaam waar je aan begint, jij kan je kruisingkje misschien wel aan een goede nieuwe eigenaar kwijt, maar die heeft er dan misschien na 10 jaar genoeg van, dan wordt ie doorverkocht, daarna weer, en weer, tot ie uiteindelijk bij de handelaar belandt.
-x- Nouska
[/quote]

Nog ff allen over dit stukje.
Want met een paard met ''papieren'' weet je ook nooit zeker dat als je
je paard verkoopt hij dan 10 jaar bij die eigenaar blijft.
Die zekerheid heb je nooit.Of het nou een kruising is of 'ras' paard.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:43

Desire schreef:
Ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat deze discussie op niks uit zal lopen, iedereen heeft zo zijn eigen gevoelens erbij en ik denk dat we het allemaal wel eens zijn over 1 ding en dat is dat het welzijn van het paard ten alle tijden bovenop blijft staan. En dan maakt het niet uit of het om een kruising of om een raszuiver (voor zover dat zuiver is) paard gaat, allebei moeten gewoon goed terecht komen en daar is iedereen het mee eens toch? Helaas gebeurt het vaak dat kruisingen niet goed terecht komen omdat een gefokt veulen met papieren gewoon al veel geld gekost heeft voor alleen het sperma bijvoorbeeld en daar willen mensen dan altijd wel wat winst op maken, dus zullen ze niet zo snel aan de slacht en dergelijke denken.
Ik vind nog steeds dat als je het goed overwogen hebt er geen bezwaar is om een veulen uit je kruising te fokken. Als je het maar verzorgt en niet afdankt!

Nou dan zijn we het er toch mee eens.
Want volgens mij denken we het zelfde.
Dat heb ik net hier boven ook gezegd.
Ik denk dat de fout zat bij het feit dat iedereen dacht dat ik vond
dat je maar zomaar wat kan aan fokken,nee je moet er wel goed
over nadenken,en ook over de zorg als niemand het wil hebben.
jij Zegd
Helaas gebeurt het vaak dat kruisingen niet goed terecht komen omdat een gefokt veulen met papieren gewoon al veel geld gekost heeft voor alleen het sperma bijvoorbeeld en daar willen mensen dan altijd wel wat winst op maken, dus zullen ze niet zo snel aan de slacht en dergelijke denken.
Ik zeg
Ik had een half jaar geleden een kruising gezien FriesxTinker nou die
man vroeg er meer voor dan een echte fries of tinker.Ik denk dat tegenwoordig de ''papier loze'' paarden net zo veel opbrengen.
En omdat ze genoeg opbrengen worden er veel kruisings gefokt,
want die zijn goedkoop om te fokken,weinig sperma geld.en daar komen vaak veulens uit die niet goed uit de verf komen,en waar niet over nagedacht is,en die dus niemand wil hebben,en uiteindelijk verkeerd terecht komen jah.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:58

pink_unicorn schreef:
Nouska schreef:
Ik heb niets tegen kruisingen, er kunnen mooie beestjes uitkomen, maar weet in godsnaam waar je aan begint, jij kan je kruisingkje misschien wel aan een goede nieuwe eigenaar kwijt, maar die heeft er dan misschien na 10 jaar genoeg van, dan wordt ie doorverkocht, daarna weer, en weer, tot ie uiteindelijk bij de handelaar belandt.
-x-
Nouska

Nog ff allen over dit stukje.
Want met een paard met ''papieren'' weet je ook nooit zeker dat als je
je paard verkoopt hij dan 10 jaar bij die eigenaar blijft.
Die zekerheid heb je nooit.Of het nou een kruising is of 'ras' paard.

Natuurlijk, dat spreekt voor zichzelf. Ik schrijf dan ook dat je je verstand moet gebruiken voor je eraan begint. Dat geldt ook als je een paard met afstammingsbewijs fokt. Goede en mooie paarden vinden na die 10 jaar hoogstwaarschijnlijk hun weg wel. Maar "zomaar" een paard met papieren heeft nog altijd een grotere kans de slager te mijden dan "zomaar" een kruising.

-x- Nouska

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:41

Ik ken genoeg leuke en mooie kruisingen, één ervan verzorg ik sinds kort
Wel moet het kruisen normaal blijven dus geen shet x shire bv. Als er wat leuks uit kan komen met een leuke maat (dus geen overdreven verhoudingen & verschillen van de ouders) vind ik het geen probleem!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:42

Charos schreef:

Da's een waarheid als een koe Charos

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:52

Ik ben zelf niet geheel voor kruisingen maar ik heb er zelf een gekocht een paar maand terug en daar ben ik superblij mee
Het is een kruising paint x haf...een goed alternatief voor mij omdat ik gen volle paint kan betalen. en toch is hij precies mijn smaak (uiterlijk van de paint) en kan ik hem straks lekker western in gaan rijden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:04

ik ben dol op kruisingen. T is net wat anders dan een "gewoon " paard. natuurlijk ben ik het meest verkocht aan mijn iegen kruising Boris!!

En ik denk dat er bij kruisingen net zo veel miskleunen tussen zitten als bij fokproducten met papier. Of er moet extreem gekruist worden bijv. tussen shet x belg of zo dan gaat t me allemaal een beetje tever. Dus binnen het normale vind ik fokken met kruisingen leuk, t zijn net toverballen