Welke hengst op Indorado merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaB

Welke hengst op Indorado merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 13:57

Het is de bedoeling dit voorjaar de Indorado merrie die ik rij weer te laten dekken. De eigenaar is NRPS-fan en dekt graag met hengsten waar Amurath 1881 in de bloedlijn zit. Hij kijkt dus vooral naar bloedlijn, en minder naar verbeteren van bepaalde eigenschappen. Misschien is een combinatie hiervan mogelijk? Graag zou ik jullie meningen/kennis willen horen.

Het gaat dus om deze merrie (Indorado x Calypso x Animo, KWPN gefokt, maar overgeschreven naar NRPS):

Afbeelding
In draf

Vorig veulen van NRPS Saporos:
Afbeelding

Verbeter puntjes:
- Ze heeft een vrij kort voorbeen, beweging is hierdoor ook iets beperkt naar mijn idee. Dit zou verbeterd mogen worden.
- Achterhand is vrij hoog, rug wat slap, ook dit is een punt dat verbeterd zou mogen worden.
- Ze is vrij heet en vrij sterk aan de voorkant, dit kan ook wel wat minder. Door training is er al veel verbeterd, maar het blijft opletten.
- Ze is goed aan de maat, dat mag wel wat minder

Kortom, haar springgenen mogen doorgegeven worden, qua exterieur en beweging kan er wel iets verbeterd worden. Welke hengst (KWPN of NRPS maakt mij niets uit) zouden jullie aanraden en waarom?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:03

kijk op www.paardenfokken.nl, daar kun je virtueel fokken. Je voert de punten in die jij verbeterd wilt hebben. Er komen dan een aantal hengsten uitrollen waar de fokwaarden bekend van zijn.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:05

Wij hebben een Indorado x Goodtimes merrie.
Afbeelding

we hebben 2 jongen van haar, een pacific en een corland. De Corland hengsten veulen is de mooiste.
Afbeelding

Misschien kun je aan corland denken, maar je zegt dat de merrie wat korte voorbenen heeft.
Matterhorn, geeft voor een paard met een wat weke rug een mooi rug. We hebben zelf ook eem Matterhorn x Goodtimes is ster. Wel bollen lenden van Goodtimes geerft, maar wel met een mooie rug. MIjn merrie is zeer lief, wil goed voor je werken.
Solitair, is allround geeft goede beweging.

TessaB

Re: Welke hengst op Indorado merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:28

Bedankt voor jullie reacties!

Grappig: ik heb 'gespeeld' op de site die tinus63 gaf, en daaruit kreeg ik o.a. Matterhorn en Goodtimes, als goede match, welke Marijkeeee dus ook aangaf!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:55

TessaB schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Grappig: ik heb 'gespeeld' op de site die tinus63 gaf, en daaruit kreeg ik o.a. Matterhorn en Goodtimes, als goede match, welke Marijkeeee dus ook aangaf!

Dat is leuk

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:45

jammer dat de eigenaar met een nrps er wil fokken. Best mooi bloed

jw

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 13:30

JW18 schreef:
jammer dat de eigenaar met een nrps er wil fokken. Best mooi bloed

jw

Ik mag het misschien niet hardop zeggen, maar daar ben ik het wel enigszins mee eens. Alhoewel ik denk dat de eigenaar ook nog wel gecharmeerd zou zijn van Matterhorn.

Welke hengst zou jij aanraden? Waarom?

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:56

Voor Amurath kan deze eigenaar beter bij de Holsteiners kijken, dan heeft ie meer kans dat die hengst er in zit.

Hoe groot is die merrie en wat zijn haar min en pluspunten volgens jou en de eigenaar?

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:52

ik vind indoctro goed op indorado passen...

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:02

kelly0188 schreef:
ik vind indoctro goed op indorado passen...

Met indoctro krijg je geen rustigere paard, het is inderdaad mooi bloed en zeer interesant. Heb een zeer moooie veulen gezien va een Indorado x Indoctro, maar had een weke rug . Maar wel goede beweging.

hier foto:
Afbeelding
dit veulen is van kenissen van mij. Is verkocht voor 9.000 op de star sale noord nederland

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:51

adriana schreef:
Voor Amurath kan deze eigenaar beter bij de Holsteiners kijken, dan heeft ie meer kans dat die hengst er in zit.

Hoe groot is die merrie en wat zijn haar min en pluspunten volgens jou en de eigenaar?

Interessant, zou graag willen horen welke holsteiner je bij haar vind passen.

Nog wat extra informatie:
Ze is ongeveer 1.74.
Min punten heb ik al gegeven.
Plus punten: Ze leert zeer vlug, wil graag werken, en ze mag misschien heet en sterk zijn, gemeen is ze nooit. Haar springmanieren zijn erg positief: goed oog, vlug in de benen, veel vermogen. Goede galop.

min en pluspunten zijn allemaal gebasseerd op mijn rijtechnische kennis, mijn kennis van exterieur beoordelen is miniem.

Marijkeeee schreef:
kelly0188 schreef:ik vind indoctro goed op indorado passen...

Met indoctro krijg je geen rustigere paard, het is inderdaad mooi bloed en zeer interesant. Heb een zeer moooie veulen gezien va een Indorado x Indoctro, maar had een weke rug . Maar wel goede beweging.

Hmmm... Rug vind ik wel belangrijk. Met training is een hoop op te lossen, maar het blijft altijd rekening houden met. Helemaal in combinatie met een heet karakter: gauw spanning, wat het lastig maakt ze over de rug te rijden en de rug dus sterker te maken.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:20

En wat vind de eigenaar? Wat willen jullie graag terug zien in een hengst behalve dan Amurath?

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 18:27

adriana schreef:
En wat vind de eigenaar? Wat willen jullie graag terug zien in een hengst behalve dan Amurath?

Ik heb onze beide visies eigenlijk al vermeld. De eigenaar wil graag weer een volbloed arabier erop.
Zelf sta ik open voor alle suggesties met motivering. Zoveel verstand heb ik namelijk niet van de fokkerij en ik zou er graag meer over willen leren. Ik weet wel uit de training waar de plus en min punten zitten en kan die dus geven. Met jullie suggesties + argumenten kan ik verder zoeken, lezen en leren.