Wie heeft er een Dartmoor of Exmoor ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shorty_bara

Wie heeft er een Dartmoor of Exmoor ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:41

Wie heeft er een Dartmoor of exmoor ?

Ik vind het prachtige pony'tjes,maar ken ik in Nederland niemand die er één heeft.

Hoe zit dat met jullie ?

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:58

Bij mij op de manege staan 2 dartmoors... verschrikkelijk ontdeugende beestjes! Maar wel super lief hoor!

Victory-Boy

Re: Wie heeft er een Dartmoor of Exmoor ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:05

Ik heb een Dartmoor!!
Hij heet Mouse (Specterton Jan), is 10 jaar, meet 1.15 m en is heeeeel lief en ontdeugend. Zijn kleur is bruin-roan en hij is gefokt in Drenthe (Elim, geloof ik....)

Afbeelding
Afbeelding

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:54

Victory-Boy, wat een geweldige pony!
Ik wist niet dat een dartmoor zo'n kleur kon hebben.
De kleuren, bruin zwart, vos en schimmel komt voor en zo weinig mogelijk wit want dat vind men niet mooi. Igg staat dat op verschillende sites.

Ik ben zelf helemaal weg van de Exmoor. Alleen van van plaatjes. Heb ze nog nooit in het echt gezien en hoor er weinig over. Vroeger wou ik altijd een Exmoor maar ja waar kun je ze kopen!?
Wel jammer dat je hier weinig over hoort. Het zijn leuke sterke pony's die zelfs een volwassene kan dragen. Makkelijk in onderhoud etc.
Geweldig vind ik ze

synergys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:35

Dartmoors kun je in Nederland nog wel krijgen, maar voor Exmoors moet je echt naar Engeland. Ik heb er daar wel erg leuke gezien, maar dan moet je gaan importeren.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:51

Eerste berichtje is kennelijk niet overgekomen, dus nog maar een poging.

Glossi schreef:
Victory-Boy, wat een geweldige pony!
Ik wist niet dat een dartmoor zo'n kleur kon hebben.

Dank je!
Eigenlijk wilde ik een donkerbruine Dartmoor, die kleur zie je het meeste en vind ik erg mooi. Maar ja...ik zocht een maatje voor m'n andere pony en had nogal wat eisen. Mouse voldeed perfect aan alle eisen, dus is hij het geworden. Hij stond trouwens te koop als roodschimmel.
Overigens ziet Mouse er maar een paar weekjes per jaar zo uit hoor! Die foto's zijn gemaakt toen hij zijn wintervacht aan het verruilen was voor een zomervachtje.
Normaal ziet hij er zo uit....

Afbeelding

Exmoors zijn iid ook geweldige pony's! Ik heb helaas wel ergens gelezen (in Bit geloof ik) dat Dartmoors en Exmoors veel gebruikt worden als slachtpony's.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:46

Tsss zonde! Maar goed... Op IJsland worden ook veel paarden als slacht paarden gebruikt. Als er iets aan mankeert gaan ze meteen naar de slacht. Opzich wel goed kwa fokkerij dat ze zo streng zijn wel sneu. Maar goed we hebben het over Dartmoors en Exmoors!

Exmoor zou ik graag een keer willen zien en rijden. Op plaatjes heb ik ze al tig keren gezien maar nu in het echt nog! Dartmoors zie je idd in Nederland wel vaak en zijn ook erg leuk.

Die kleur van jou Dartmoor *victory-boy* vind ik erg leuk! Kan je leuke kleurtjes mee fokken! Alleen die van jou is ruin of niet

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:33

Dit vond ik nog op het internet, gaat over Exmoor pony's op Texel:

In De Geul en De Bollekamer worden eind maart, begin april de jonge Schotse Hooglandertjes geboren. In totaal worden er dit voorjaar zo’n twintig verwacht. De eerste dagen na de geboorte laten de moeders hun jong ergens verstopt in de duinen liggen en gaan ze het een aantal keren per dag zogen. Al snel loopt het kalf met de kudde mee. Hooglanders houden er niet van dat vreemden aan of dichtbij hun jongen komen. Blijf dus op een afstandje als u een foto wilt maken en probeer ze niet te aaien. Uiteraard is het ook van belang dat u uw hond aan de lijn houdt.

In maart heeft een periodieke gezondheidscontrole plaatsgevonden. Tevens is toen het aantal Exmoorpony’s in De Bollekamer tot negen teruggebracht. De kudde is bij elkaar gehaald met behulp van ruiters. Op deze manier gaat dat veel rustiger dan met een groep mensen die te voet zijn. De dieren worden met zachte drang in een vangkraal gedreven. Hier kan de veearts ze controleren en kunnen dieren die te veel zijn apart worden gezet om te worden afgevoerd. Ze worden dan elders ingezet.

Sinds 1995 laat Staatsbosbeheer De Geul en De Bollekamer begrazen met Schotse Hooglanders en Exmoorpony’s. Ze zorgen ervoor dat een deel van de duinbegroeiing open en kort blijft en het geleidelijke ontstaan van een duinbos wordt tegengegaan. Begrazing helpt de levensomstandigheden van duinplanten als het duinviooltje in stand te houden. Dit is ook van belang voor bijvoorbeeld insecten als de grote duinparelmoervlinder. De rupsen hiervan eten duinviooltjes.

Glossi schreef:
Die kleur van jou Dartmoor *victory-boy* vind ik erg leuk! Kan je leuke kleurtjes mee fokken! Alleen die van jou is ruin of niet

Ja, Mousie is een ruintje, dus fokken wordt wat lastig.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:54

tellen ex-verzorgpony's ook mee
ik heb vijf jaar lang de nu 6-jarige zwarte dartmoor ruin rens verzorgt en heb hem dit jaar ook op de keuring uitgebracht en behaalde daar een 1ste premie en werd tweede bij de bestgaande rijpony's! zijn vader is stourton black jack en zijn moeder stourton black jack. ook beide uit engeland geimporteerd. bij rens op stal staan zo'n 14 andere zwarte dartmoorpony's. voor meer informatie of foto's geef maar een gil
dartmoorpony's blijven mijn grootste liefde, ik heb ze duizenden keren liever dan andere paarden. stel dat de eigenaar rens ooit verkoopt heb ik ook nadrukkelijk gezegd dat hij dat dan aan mij moet laten weten

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:26

de vader en de moeder zijn het zelfde paard?? euhm... denk dat je ff wat moet herstellen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:40

Haha idd, zelfde ouders is een beetje onmogelijk

Wel gaaf dat er Exmoors op Texel zijn.
Iemand uit me msn woond daar, zal haar eens vragen als ze weer eens online komt

loesjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:09

mini_bienie schreef:
de vader en de moeder zijn het zelfde paard?? euhm... denk dat je ff wat moet herstellen

oeps sorry
moeder is stourton storm

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:45

ik ben echt dol op exmoors!!
en idd je ziet ze niet tot weinig hier in nederland! wat ik heel erg jammer vind, droom altijd al om een exmoor te kopen
maar ik heb nog een paaar rassen die ik graag zou willen, dus dat word goed sparen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:33

Ooit, later in de toekomst hoop ik ook een Exmoor erbij te kunnen kopen

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:03

en opzich zijn ze niet duur, tja alleen om ze over te laten komen vanaf engeland of canada of waar je ze vandaan haalt..
dat grapje zal best prijzig zijn!

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:35

Een kennis van mij heeft 2 dartmoors, leuke en vrave beestjes.

Zelf ben ik ook helemaal fan van exmoors. Een tijd geleden, 5 jaar ofzo ben ik een keer een hele kudde tegengekomen in een natuurgebied. Ben nog steeds helemaal gek op die lieve meelsnuitjes.