Jullie mening over Embryo-Transplantatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Jullie mening over Embryo-Transplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 18:35

de titel zegt het al...

Wat is jullie mening

Ik vind het aan de ene kant wel goed je bespaard je top merrie een lange dracht..maar aan de andere kan je moet je merrie het veulen zelf op de wereld laten zetten..

Wat vinden jullie..?

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:03

Ik denk dat het hele doel van ET is dat je meerdere nakomelingen van je merrie per seizoen kunt produceren en dat je merrie niet uit de sport hoeft. Een paard heeft echt geen rammelende eierstokken zoals een mens die kan hebben, in de zin van dat ze 'de behoefte heeft' aan een veulen en dat haar leven incompleet is zonder.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:10

Voor merries als Burggravin en Ratina een uitkomst. Kwaliteit van het veulen zal toch gedeeltelijk afhangen van de draagmoeder, dus draagmoeder met goed karakter etc. is zeker gewenst.

riskjuhruled

Re: Jullie mening over Embryo-Transplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:16

mooie en handige uitkomst vind ik, topmerries kunnen zo "in the running" blijven en je kunt meerdere veulens per merrie per seizoen fokken.
ik vind het zelf een super interessante manier van fokken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:45

Hier is ong. een maand of 4 een hele discussie over geweest op FA. Zoek maar eens met de zoekfunctie !

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:47

Ik vind het idd interessant voor merries in de sport, maar hoor toch ook vrij veel negatieve verhalen.
Zo is het niet altijd zo dat je gewoon lekker kunt doortrainen, sommige merries weten echt wel van die dek en het weghalen van het vruchtje en hebben nadien serieus last van hun hormonen.
Ik ken ook een merrie die vorig jaar 5 of 6 ET veulens heeft voortgebracht (geen enkel zelf) en dit jaar elk hengstigheid geprobeerd maar niet 1x drachtig geraakt, dan stel ik me toch ook vragen over de invloed op het hormoonstelsel.

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:47

Knap gedaan, veulens van ET

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:24

Het lijkt mij ook erg interessant. Wij hebben een oude fokmerrie die genetisch echt waardevol is, maar die nu al 3 keer het veulen verworpen heeft. Dan zou dit ideaal zijn.

gabrycha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:12

adriana schreef:
Het lijkt mij ook erg interessant. Wij hebben een oude fokmerrie die genetisch echt waardevol is, maar die nu al 3 keer het veulen verworpen heeft. Dan zou dit ideaal zijn.

Dat zou ik een goede reden vinden!

echter een sportmerrie kan haar genen niet doorgeven en om nou daarvan zoveel embryos van te produceren mist totaal zijn doel. Ratina is daar nu eenmaal een mooi voorbeeld van.

Voor mij als hobbyfokker gaat de lol van het fokken van die ene krack hiermee totaal af.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:59

supersambo schreef:
Knap gedaan, veulens van ET

?
ET staat voor Embryo Transplantatie, toevallig is er ook nog een goed springpaard met dezelfde naam (die ook nog gekloond wordt, zodat zijn genetisch materiaal voor de fokkerij behouden blijft, snapt iemand t nog )

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:04

je hebt natuurlijk voor alles zijn voor en tegenstanders, ik ben er wel voor en ik kan ook wel begrijpen dat sommige denken waar is de fun van het fokken gebleven.

maar 1 feit staat wel boven water nl: het in de lift, kijk nu bij keros verwachten ze voor volgend jaar 200 ET veulens!!!!!!, die bij hen gespoeld zijn wel te verstaan.

kijk, als je nu een merrie hebt die 1.30 a 1.40 loopt, of heeft gelopen, waarom zou je het dan niet proberen? en natuurlijk ziet iedereen liefst een veulentje lopen bij zijn eigen merrie. maar waarom zou je het risico lopen en ze een bepaalde periode uit de sport halen?

als je het doet via ET is ze max. 3 a 4 maanden uit de sport al naar gelang hoeveel keer men spoelt.

en wat je zegd over een brave draagmoeder klopt niet helemaal, het embryo wordt gevoed met witte bloedcellen en deze hebben niets van invloed op het karakter enz, wat er wetenschappelijk is bewezen, is de beweeglijkheid v/h veulen.

een nadeel is wel de kostprijs, je moet toch vlug een bedrag tss de 4 en 5500€ uitleggen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:21

Een merrie die 1.40 heeft gelopen kan gewoon zelf veulens op de wereld zetten, dat je ernaast nog wat spoelt ,ok, maar dat is niet echt nodig.

Bij ons op stal staat een 8-jarige merrie die nationaal heeft gesprongen en nu alleen nog maar voor de fok gebruikt gaat worden.
Als je een merrie gelijk inzet voor de sport zijn ze nog jong genoeg om zelf veulens te dragen.
Hoeveel veulens zal die merrie brengen? Met een beetje geluk tussen de zeven en de tien. Ligt het aantal veulens dat van één merrie die wordt gespoeld hoger of lager dan van een gewone merrie?

Het lijkt mij alleen noodzakelijk voor merries die echt op het allerhoogste niveua meelopen, de Barbria's en de Ratina's