Welke hengst voor deze merrie, met goede foto's!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pugi

Welke hengst voor deze merrie, met goede foto's!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:43

Ik wil mijn merrie graag laten dekken en ik ben wat aan het zoeken naar geschikte partners voor haar.
Als jullie mee willen denken, graag
Zal jullie wat meer informatie geven over haar en haar min en pluspunten.
KWPN merrie Investment x Rubinstein 1.63 mtr. uit 1996, loopt L2 dresssur en heeft een winstpunt in het B springen.

Minpunten volgens mij: hals (te weinig bespiering van nature en ik zie hem graag wat vertikaler), achterbeen is niet helemaal correct (wat koehakkig), drafruimte zou meer mogen.

Pluspunten: goede galop, fijn karakter (vind ik dan he )

Bij het veulen hoop ik terug te zien: betere hals dus meer bespiering en vertikaler, stokmaat tussen 1.65 en 1.70, meer ruimte dan moeders in de draf, goede galop en leuk kunnen springen.

Zelf had ik in gedachten:Kigali (wolfgang x voltaire), Sydney (Goodtimes x Alasca)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[/img]

Demini

Re: Welke hengst voor deze merrie, met goede foto's!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:43

Als ik dan zou moeten kiezen tussen die 2 zou ik zeker voor Kigali gaan in dit geval.
Je wilt dus echt een allround hengst kiezen begrijp ik?
Mooie merrie hoor trouwens!

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 12:48

Ja, ik hoef geen springtopper te fokken, B en L springen is meer dan genoeg
Wel wil ik de goede galop behouden en een betere draf.
Heb je zelf nog wat in gedachten??

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:40

dione schreef:
Ja, ik hoef geen springtopper te fokken, B en L springen is meer dan genoeg
Wel wil ik de goede galop behouden en een betere draf.
Heb je zelf nog wat in gedachten??

Jou merrie kan wel iets meer bespiering in de bovenlijn gebruiken naar mijn mening.
Zelf zou ik voor Olivi kiezen, maar ik ben niet op de hoogte van de springcapaciteiten van Olivi's nakomelingen, al ben ik pas naar een Olivi gaan kijken die ook M springen was. Maar dat kan uitzondering zijn.
Voor echt allroud is Kigali zeker mijn favoriet! Maar ik ben meer alleen voor de dressuur eigenlijk vandaar Olivi.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:54

Absoluut Kigally als ik wilde kiezen tussen deze twee hengsten; behalve een goede all round hengst ook commercieel gezien een goede keuze.

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:57

Iemand anders nog een goed idee

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:02

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:09

Kigali niet doen . Hijzelf loopt nu wel in beide disiplines, maar zo fokt hij écht niet! Zonde van de afstamming om daar kigali op te doen. En de andere punten zal hij ook niet zo gauw verbetern.
De hals is idd een aandachtspunt. En ik zou naar de schouder kijken, waarschijnlijk komt die drafruimte ook van de imo vrij steile schouder.

Olivi is op zich geen gek idee. Ik ken wel een paar Olivi's die B & L hebben gesprongen of nog springen. Ik denk alleen niet dat hij de merrie meer lengte zal geven.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:17

dione schreef:
Bij het veulen hoop ik terug te zien: betere hals dus meer bespiering en vertikaler, stokmaat tussen 1.65 en 1.70, meer ruimte dan moeders in de draf, goede galop en leuk kunnen springen.

puur op kwpn indexen:
merrie is niet groot, olivi vergroot niet noemenswaardig, voor springaanleg moet je niet bij hem zijn en voor jou belangrijkst: hij geeft een korte hals

kigali geeft een horizontalere, arm bespierde hals en je zult er wrs ook geen betere draf van krijgen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:21

Hij geeft idd een kortere hals, maar wel een verticale en zwaar bespierderde.
Springaanleg was toch ook niet echt nodig? Elke hengst (op een paar na) kunnen wel leuk springen, een B & L parcours zou te doen zijn.
Maar goed, puur op indexen zou ik niet fokken

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:09

Sammie schreef:
Springaanleg was toch ook niet echt nodig? Elke hengst (op een paar na) kunnen wel leuk springen, een B & L parcours zou te doen zijn.

Ben ik het mee eens hoor, als ik puur op de indexen af zou kunnen gaan dan had ik al 10 grand prix paarden kunnen fokken denk ik!

Lienemien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 07:57

san remo, lkkr dressuur, en een goed karakter!

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 10:05

Dat filpje van Rubin Royal is erg gaaf zeg
Idd een hengst om te onthouden, volgens mij is hij alleen niet zo heel groot??

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:14

Misschien vind je Riverman wat? Dat is een allrounder. Heeft al Z gesprongen en wordt binnenkort in de dressuur uitgebracht. Ze zijn 'm er wel voor aan het trainen. Riverman is een Kenwood (v.goodtimes) x voltaire. Zal de croupe wel langer maken, lengte in het voorbeen. En hij heeft zeker een bespierderde hals. En ook in z'n moederlijn komen veel dressuurpaarden voor.

www.gebrvanmanen.com

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:37

Sammie schreef:

Mijn reactie was puur op de indexen, geeft aan dat ik zelf niet genoeg nakomelingen ken om een persoonlijk oordeel te geven. Alleen naar de hengst zelf kijken kun je je ook mee vergissen, dus dan maar een index erbij gepakt.

Goed, dan heb je een korte, verticale, zwaar bespierde hals, als je dat dan ideaal vindt? Ik zou de hals van de merrie niet korter willen maken.

In het bericht stond verder: leuk kunnen springen, niet dat B of L genoeg was en het niet uitmaakte hoe je rond komt Die indexen zijn gemiddelden, dwz dat er ook zijn geweest die het nòg slechter deden.. Op springkenmerken scoort olivi gewoon niet best.
Om dan een allround paardje te fokken zijn er denk ik geschiktere hengsten te vinden.

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 15:02

De nakomelingen die ik van Kigali heb gezien vond ik ook erg wisselend.
Ik heb de hengst zelf gezien bij NIC zuidlaren 2 weken geleden en daar viel hij me wel positief op. Veel massa en een mooie gespierde nek.
Maarja dan moet hij het ook wel doorgeven....

Heeft iemand foto's van de net goedgekeurde Numero uno x Bernstein, dit schijnt ook een erg gaaf paard te zijn met goede basisgangen.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:57

Kigali zal de draf niet verbeteren, ga meer voor hengsten als Riverman, Solitair, misschien de nieuw goedgekeurde "Vinnie" (Numero Uno x Bernstein: hele gave hengst) of misschien wel de net goedgekeurde schimmelhengst "Velazquez" (Krack C x Alasca(Ahorn) x G.ramiro Z: stap 8,5 draf 8, galop 8).

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:03

Ik zou hier geen jonge hengst opzetten. De punten die ze wilt verbeteren zijn best belangrijk en dan kun je beter voor een hengst gaan waarvan je weet dat hij dat kan doen.

Pugi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:07

Sammie schreef:
Ik zou hier geen jonge hengst opzetten. De punten die ze wilt verbeteren zijn best belangrijk en dan kun je beter voor een hengst gaan waarvan je weet dat hij dat kan doen.

Daar heb je wel een goed punt sammie

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:52

Riverman, is een mooie hengst die er wel bijpast.
Sydney geeft zeer mooie rassige nakomelingen, goede beweging. Alleen weet niet of hij wel vergroot, want Goodtimes zelf wil ok nog wel een kleine geven. Misschien word het schouder partij wel wat mooier.