[TI] Angel, mijn nieuwe tinkertje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Angel, mijn nieuwe tinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 00:08

Lieve allemaal,

goh ik heb het eindelijk gevonden hoor, het tinkerforum Ben erg blond hoor

Ik heb al veel gelezen en ik geloof dat ik eigenlijk het antwoord al weet, maar wilde toch jullie mening.

Mijn angel staat nu in een wei (met schuilcontainer) met een ouder paard (26 jaar ofzo), daar staat ze dus tot haar enkels in de modder. dit lijkt me toch niet goed.... De boer zegt, ach dan went ze eraan, al die andere tinkers zijn er niet aangewend en krijgen het daardoor...

Aangezien ik haar sokken nog niet mag kammen (wassen zal dan helemaal wel uit den boze zijn...) hangen nu dus de klodders en de klonten eraan Niet echt mooi en niet bevoorderlijk voor mok en mijt en dat soort dingen.

Ik wilde dus graag jullie mening, kan ik haar gewoon laten staan daar of is het beter om haar toch op stal te zetten. Het nadeel is dat hij daar geen plek heeft en ik haar dus weer zou moeten verplaatsen. Ze is dus bijna 5 maanden oud.

Ook krijgt ze volgens mij te weinig voer en ze krijgt het hooi op de modderige zooi aangeboden... Ook water is er niet veel, er staat een emmer en daar staat wat water in, met veel zooi zoals bladeren enzo.

Verder is het een echte scheet hoor, ze volgt me overal, zelfs de donkere en kleine kamertjes in. Alleen de wei vind ze niks, dat andere paard is gemeen en bijt naar haar of schopt haar. Ze mag dan ook niet in de buurt komen. Dat terwijl ze elke dag op me stond te wachten bij het hek of als ik wegging daar stond te hinniken.

Nou heel verhaal, maar ik wil nou eenmaal het beste voor mijn nieuwe Irish Cob (hihihi tinker mag niet van sommige mensen)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Chubby

Re: Angel, mijn nieuwe tinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:23

Ik zou haar daar niet laten staan, zo te lezen is het verre van ideaal. Je kunt haar beter niet op stal zetten, maar bij wat andere jonge paardjes/ veulens op de wei (een iets drogere bij voorkeur ).

Het is misschien even zoeken, maar met genoeg schoon drinkwater, een goede weide, schoon en droog hooi en speelmaatjes zal je paardje op een veel fijnere manier groot en sterk worden!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:17

Wat modder op zich is niet altijd te voorkomen. Althans bij mij niet. Mijn tinkers staan in de winter ook in de modder, maar ik heb wat rubberen matten neergelegd en die spuit ik elke dag of om de andere dag schoon, zodat ze toch droog kunnen staan. Doen ze overigens niet altijd hoor, ze staan graag in de modder heb ik gemerkt. Maar ze hebben de keus. Wat ik meer een probleem vind is dat dat andere paard lelijk naar haar doet. Ze heeft soortgenootjes nodig om op te groeien, daar krijgt ze zelfvertrouwen van. Maar verstoten worden door zo'n ouder paard is niet goed voor een veulen volgens mij..... Als je nou in de buurt woonde, zou ik zeggen stal haar hier....

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:24

@indezz Helaas woon ik daar niet in de buurt Ik heb nu wel een plekje gevonden waar ze bij een fries komt te staan die 2,5 jaar is en meerdere paarden, maar ze komt met hem in de wei. De eigenaresse vond het juist wel leuk dat hij ook een maatje heeft.

@Chubby Het is inderdaad verre van ideaal, maar in de randstad is het gewoon heel moeilijk om een goed plekje te vinden....
Ik hoop nu dus bij die andere stal, dat ze het daar iets meer naar haar zin heeft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:25

Waar woon je precies in de Randstad?

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 12:06

Ik woon zelf in zoetermeer

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:31

Die modder is niet zo'n ramp, maar wat je bijv schrijft over weidemaatje, waterbak en hooi vind ik heel wat minder OK... Sneu voor het paardje... Ik hoop voor je dat je een ander plekje kan vinden, want dat is denk ik de enige oplossing als ik het zo lees.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:01

ben ik weer. Kom net weer bij haar vandaan. Ze heeft lekker staan slobberen en tja toen de wei weer in Ramp dus, niet verder willen lopen, met voer gelokt (ik ben iemand van de "aai, aanraking" beloningen en niet van de "lekkernij" beloningen), het ging niet anders.

Staat ze bij het hek, dat andere paard komt eraan, draait zich om en geeft Angel dus vol de achterbenen Angel in paniek, probeert het hek uit te komen, want ze kon geen kant op( staat container naast het hek). Ja dat hek zat al dicht, ze probeerde zich er doorheen te wurmen geloof ik Ik vond het zo moeilijk om haar daar te laten.

Nog een keer geprobeerd met de boer te praten, deze zei, ja ach als ik 's morgens kom, dan staan ze samen in de container. Ik kan het me niet voorstellen.... elke keer als Angel maar in de buurt komt, gaan de oren plat en probeert ze over haar heen te "walsen".

Toch maar verhuizen dan, zit niks anders op, vrees ik

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:12

Ga eens stiekum kijken.
Laat je niet zien
Het kan zijn dat dat oudere paard graag de aandacht op wil eisen.
En zo iets heeft van op zouten ik wil aandacht?
En haar daarom lelijk behandeld als jij er bent.

Ik heb precies het zelfde met roos en die is al 9.
Die laat zich door iedereen slaan en weg jagen omdat hun de aandacht willen,en zij mag niets!

Maar als er niemand is, laten ze elkaar met rust,en staan ze wel altijd dicht bij elkaar.

Je was met voer bezig om te lokken?
Tja dan moet de jongste echt het onderspit delfen,en heel snel weg wezen

en anders is het niet anders en moet je echt op zoek naar een ander plekje
Is er geen mogenlijkheid om een schrikdraadje te spannen zodat ze niet meer bij elkaar kunnen komen maar wel elkaar kunnen zien?
Doe ook maar een gooi hoor

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:06

Ik zou haar verplaatsen, ook al zou het grote paard haar buiten jouw bijzijn niets doen.
Een veulen heeft alle mogelijkheden nodig om zich ten volle te kunnen ontplooien. Dat hoeft niet noodzakelijk een biljarttafelwei te zijn (de onze is ook modderpoel in de winter) maar voldoende PROPER voer en hooi en water en een toffe speelkameraad zijn toch echt wel een must!!!!!!!!

Je hoeft ze natuurlijk nog niet van de ene op de andere dag te verplaatsen, zo n vaart loopt het ook weer niet, maar ik zou toch zeker gaan uitkijken naar een beter plekje!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:08

Zo'n paardje op stal zetten is ook niks of in ieder geval niet als ze niet (of bijna niet) buiten komt .
Het is toch lekker als ze zo veel mogelijk buiten kunnen, maar dit klinkt idd niet ideaal

Succes naar de zoektocht naar een beter plaatje, maar t klinkt niet alsof ze alla minuut zou moeten vertrekken.... zou gewoon goed gaan zoeken en niet overhaast vertrekken, want je moet wel eerst weten dan een andere plek ook echt een verbetering is
Net als Roosa zegt -->
t kan er idd aan liggen dat je met voer bezig was, maar ook als je gewoon komt en de oudere geen aandacht geeft kan er een gevecht ontstaan!
--> Dan geldt er nu eenmaal een rangorde en meestal is een oudere dan wel baas
Zou idd gewoon een keer in de verte (uit zicht voor de paarden) op een rustig moment gaan kijken, meestal is er dan toch wel rust

Lekker 24/7 met een schuilstal met 1 of meerdere maatjes is natuurlijk erg fijn voor een paard ...
In de modder hoeft ook niet zo erg te zijn Ken vele tinkers die regelmatig in de modder staan (ookal hebben ze droge stukken om te gaan staan, vinden ze blijkbaar al dat water/ modder leuker ).
Mijne heeft dus ook eerst in voor- en najaar op een nat stuk gestaan en toch hebben ze geen mok/rasp gekregen
Veel in stal/ op een klein stukje (mest/urine--> ammoniak) geeft toch sneller/ vaker last van hoef/ mokproblemen

Maar schoon water en een schone/ liefst ook droge plek voor t hooi is geen overbodige luxe als ze uit de modder moeten eten kunnen ze veel zand binnenkrijgen wat niet gezond is en ze trappen t bovendien ook de grond in, zodat ze t niet meer eten (en dit gaat bovendien ook nog erg stinken/rotten).

Nogmaals succes met je zoektocht

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 23:45

Hai hai,

Nou het lokken, doe ik als ze de wei weer in moet, anders gaat ze gewoon echt die wei niet meer in. Dus als ik haar ga halen, heb ik niks bij me. Dan doet die andere dus ook heel vervelend. Al aankomen met platte oren en dan naar haar toe gaan staan met de kont. Dan heb ik dus nog niet eens wat gedaan

Ik heb weleens vanuit de andere wei staan kijken, dan doen ze niks, al mag Angel niet te dicht bij haar in de buurt komen. Angel zoekt dan ook echt de andere paarden (uit de aangrenzende wei) op. Ze heeft het er duidelijk gewoon niet naar haar zin. Binnenkomen of eruit halen, uit de wei dus, dat is gewoon een ramp. Angel mag niet in de buurt van mij, het hek of haar komen. Ik jaag haar dan weg, al heeft dat niet veel effect, want als ik dan met Angel wegloop, komt zij met een spurt aanzetten en geeft Angel er alsnog van langs Ik ben gelukkig blij dat Angel nog in mijn buurt durft te komen en zich niet laat wegjagen bij mij, anders heb ik dalijk ngo meer problemen als ze al niet bij mij in de buurt kan komen of niet meer durft....

Ik heb wel een plekje, daar zou mijn eerste paard eerst komen te staan. De eigenaresse heeft een fries van 2,5 jaar (en meer paarden, maar dit is de jongste) en die komt dus gewoon elke dag buiten, alleen 's avonds gaan ze op stal daar. Nu heeft zij gezegd dat ze anders daar wel kan komen, dan zet ze haar bij haar Fries, dan heeft die ook wat aanspraak. als het dan klikt, kunnen ze samen in de wei. Ik ga wel kijken of dit wat is. Ik ben er uiteraard al geweest toen ik voor mijn eerste paardje ging kijken en het zag er een stuk beter uit (schonere stallen en ook ruimer) Buitenstallen met aan de voor- en achterkant uitzicht op de weilanden, dus altijd frisse lucht. Dan staat ze 's avond wel binnen, maar toch niet helemaal Morgen gaan we er weer kijken en praten over wat we kunnen doen....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:49

Ik vind het geen enkel punt dat paardjes 's nachts binnen staan, mits de stal fris en fruitig is

Misschien is het een idee om je veulen komend voorjaar in de opfok te zetten? Lekker samen met echt leeftijdsgenootjes dollen enzo. Is ook heel goed voor het sociale gedrag! Tussen 2,5 jaar en 4 maanden zit ook nog steeds eenheel verschil. En dan is het nog steeds geen groep.

Voor de winters zou je dan die pensionstal met de Fries kunnen aanhouden?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:25

ach het is nog maar 4 maanden zie ik... dat is nogal wat he? jong bij mama weg en dan bij een lelijk-doend oud paard in de wei... tsja...

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 01:21

Tsja ik ga met Chubby mee, lekker in de opfok gooien!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:14

En als dat niet mogelijk is, zoeken naar de best mogelijke omstandigheden voor Angel. Dat oude paard lijkt me niet goed voor haar ontwikkeling. Ze heeft zeker op die leeftijd toch aandacht en een "knuffel" nodig van eigen soort!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:20

Veulentjes moeten nog veel leren. Ik zie het als opvoeding bij een ouder paard. Is juist goed.... daar worden ze goed door gevormd. Jij moet straks ook de baas kunnen zijn en dat moeten ze ook hebben aangeleerd om de mindere te moeten zijn. De 1,5 jarige Romy staat nu ook bij een oude merrie. Nou die moet ook maken dat ze wegkomt. Iets lekkers geven doe ik nu niet, want dan krijgt ze er van langs. Het is net als met honden, het recht van de sterkste geldt.

Vers water en schoon hooi is wel belangrijk. Buiten lopen is super voor deze paardjes.

Maar als ik je verhaal zo lees, dan is het beter voor je eigen gemoedsrust om bij de eigenaresse van de 2,5 jarige Fries je veulen te gaan stallen. Lekker schoon water en hooi is ook wel erg belangrijk. Zal misschien wel iets zwaarder voelen in de portemonnee, maar dat zijn afwegingen die je maken moet.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:32

gossie, lekker ander plekje zoeken. Al vraag ik me af of die Fries nog hengst is...

Naar mijn weten is vette vette blub niet goed voor jonge veulenbeentjes, die hebben juist een stevige ondergrond nodig (zoals een gewone wei). Is de hele wei dan blub bij jullie?

Mocht je de mogelijkheid hebben dan zou ik haar naar de opfok doen of zorgen dat je zelf een soort gelijke omgeving maakt voor haar.

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:25

Hey ik ken iemand met een redelijk jonge tink die ook in zoetermeer woont. Mail mij anders maar sharmila_82@hotmail.com

Misschien kan je bij haar op stal staan!