veranderlijk vosschimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

veranderlijk vosschimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 14:03

hallo,
ik zag laats in een tijdschrift een foto van een vos geboren schimmel, ik vond dit echt super mooi wie ow wie heeft er zo een en heeft er een foto van of wie kan me hier mee over vertellen en welke kleuren veranderen er nog meer in schimmel?
ik ken:
veranderlijke zwartschimmel
en dan veranderlijke vosschimmel als dat zo heet?

ik ben zelf op zoek naar een paardje met een aparte kleur dus andere foto's van paarden met een aparte kleur of aftekeningen zijn welkom;)

groetjes anouk

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:42

Ik heb 2 zwart geboren schimmels en een vos-roan.

Mijn ene schimmeltje is nog zwart als je haar op het land zie, maar als je goed kijk word ze al stekelhariger. Haar moeder is mijn witte schimmeltje.
Mijn vos-roan is nu weer vos, maar van de lente zal ze weer wit en daarna stekelharig worden.

mcrielaard

Re: veranderlijk vosschimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:53

Voor zover ik weet, is een vosschimmel niet veranderlijk. Deze worden geboren met een vosschimmel kleur en blijven die hun hele leven houden, alleen in de winter hebben ze vaak wat meer witte haren dan in de zomer. Een veranderlijke schimmel word zwart of bruin geboren en word naarmate hij ouder word steeds witter.
Vosschimmel is een kleur die je bijvoorbeeld veel tegen komt bij Belgische en Nederlandse Trekpaarden, net zoals zwartschimmel, blauwschimmel en bruinschimmel.
Ik begrijp dat de vosschimmel die jij gezien had een veulen was, maar bij veulens is dat altijd erg moeilijk te zeggen, en kan je pas over de kleur oordelen als de veulenvacht is uitgevallen.

Smari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:37

Wij hebben 2 vosgeboren merries en 1 vosbont geboren merrie, allemaal zijn zij nu dus veranderd in schimmel, incl. de bonte, die is nu dus schimmelbont ipv vosbont. Zie mijn profiel voor foto's. Ára is alleen te zien als schimmel (donkerste nog overigens) maar zij is 't eerste jaar echt vos geweest met een kolletje. Bryndis was dus een vosbonte en van Eýgló zijn wel foto's te zien als veulen en zoals ze nu is als schimmel.
Ik ken eigenlijk geen vos(of andere)-schimmelkleurige paarden die al zo zijn bij de geboorte, meestal veranderd de kleur pas na de eerste verharing inderdaad.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:58

Schimmel is een factor die over alle kleuren heen werkt. Ook over vos dus. Ik heb zelf ook een vosgeboren schimmel, die nu vliegenschimmel is. Het is niks bijzonders: een schimmel wordt altijd geboren met z'n basiskleur vos, bruin of zwart - in één of andere vorm.

Schimmel werkt ook over andere wijzigingsfactoren zoals de verdunningsfactor (die palomino, valk en smoky geeft, en de dubbele uitvoeringen ervan - cremello, perlino en zilversmokey) en over factoren als platenbont, Roan, Appaloosa, wildkleur, kortom, schimmel gaat over alles heen.

Haal Roan trouwens niet door elkaar met schimmel. Roan is onveranderlijk schimmel, en wordt wel roodschimmel (of vosschimmel), bruinschimmel of moorkopschimmel genoemd, waar het eigenlijk vosroan, bruinroan en zwartroan moet zijn.

Het komt dus ook wel eens voor dat uit een spierwitte merrie, waarvan niet bekend is met welke kleur ze geboren werd, en een gewone egaal bruine hengst een bonte geboren wordt. Dan weet je dus dat die witte merrie ooit bont geweest moet zijn.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:48

ik heb een hengst van Sydney (v. Goodtimes) die zo vos was toen hij geboren werd dat je eigenlijk pas na 2 á 3 maanden ging zien dat het een schimmel werd.

hier wat foto's:

2 dagen oud:
Afbeelding
twee maanden oud:
Afbeelding
half jaar oud:
Afbeelding
1 jaar oud:
Afbeelding

zoals je ziet heeft hij dus een best wel grote gedaanteverwisseling ondergaan

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:26

idd.. hij heeft wel een apart kleurtje!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 09:29

die laatste foto is alweer van een half jaar geleden, omdat hij heel ver weg in de opfok staat kan ik hem niet geregeld zien. Nu heeft hij een soort valk achtige kleur, die je ook op de laatste foto al door ziet komen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:03

hoi hoi ik heb zelf een schimmel die vos is geboren daarna werd hij een rooie daarna grijs nu is hij bijna helemaal wit en hij word nu een vliegenschimmel erg leuk die toverballetjes

Afbeelding
als erg klein ukkie
Afbeelding
iets ouder
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

check mn profiel voor meer foto's, ze zijn zo leuk die schimmels alleen rijd ik nooit op een schoon paard

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:31

ik wis dat het bestond!!! en ze zijn mooi en elk jaar een ander paard:D

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:44

Hallo,

Ik heb een ruin nu schimmel van 5 jaar.

Dit is een foto dat hij baby was
Afbeelding

Hier was hij 1 jaar.
Afbeelding

Groetjes,
Kat

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:57

ik heb een verzorgpony gehad die vos begon en schimmel werd. uiteindelijk was ze bijna helemaal grijs toen ik ermee stopte alleen d'r hoofdje en benen waren nog voskleur