veulen hele dagen op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelaxx

veulen hele dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 06:32

ik had een vraagje ik heb zelf geen veulen dus heb er ook geen verstand van maar,
bij bij ons op stal staat er een merrie met veulen nu is die merrie 3 weken geleden gewond geraakt aan haar been nu denkt de eigenaar daat ze op stal rust moet ( wat niet waar is ik was er bij toen de DA er was ) ze mocht beweging maar niet in het zand dus wel in de wei
dat veulen staat nu hele dagen op stal en komt er zonder mams mischien een half uurtje uit.
Het veulen is 1 maand uit dit moet toch gewoon lekker kunnen bewegen

Rytm

Re: veulen hele dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:09

Ja vind ik ook.. Ik heb er verder niet zoveel verstand van maar het lijkt me idd niet goed dat een veulen 24/7 op stal staat.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:33

Het is heel slecht voor een veulen... maar wat doe je eraan als moeders rust moet hebben. Je kan het veulen ook niet even bij haar weg halen, zeker als ze zo jong zijn raakt een merrie meestal kompleet in paniek.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 10:34

nee dat snap ik maar de DA is geweest en die zei dat ze naar buiten mag maar niet in het zand zoals de bak ofzo dus box rust hoeft helemaal niet dat maken hun ervan

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:09

Doen alsof je neus bloed en zeggen: "De veearts zei toch dat ze wel in de wei mogen?" Verder kun je er niets aan doen, het is hun paard, maar ben het zeker met je eens dat het voor het veulen niet echt goed is

azzurra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:36

ACH JA.
Mijn veulen is dinsdag geopereerd.
Moet nu een half jaar op stal staan.
Is ook niet mijn manier maar ja is niet anders.
Ze gaan er niet dood aan hoor!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:39

Nee maar ze ontwikkelen zich wel minder goed... maar dat is zeker niet belangrijk...

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:52

Ace *veulen van nu 5 maanden oud* heeft de 1e maand van haar leven op stal gestaan nog wel langer denk ik.
Ook ivm ziekte. Topic lopt hier in de huiskamer.
Maar ondanks die hele slechte start is ze nu kern gezond en groeit lekker hard.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:44

Het is heel slecht om een veulen 24/7 op stal te laten staan. Op de Waiboerhoeve hebben ze ook onderzoek gedaan of OCD en het weinig beweging krijgen op jonge leeftijd in verband staan met elkaar. Dit is dus wel zo. Dus zeker geen veulen hele dagen op stal laten staan!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:10

Als je veulen ziek is (of je merrie) dan kan je er helaas niks aan veranderen en moet je dat erbij nemen.

Als je veulen en merrie gezond zijn is uitloop echt een must voor een goede ontwikkeling. Dus zelfs als je merrie rust nodig heeft, moet je zo goed mogelijk proberen schipperen tussen de rust van je merrie en de beweging van je veulen!!!
helaas kan jij er idd weinig aan doen...je kan het wel even vernoemen natuurlijk

_Rosa

Re: veulen hele dagen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:26

ik vind persoonlijk ook dat een veulen lekker moet kunnen lopen.
als het niet anders kan door ziekte of wat dan ook, ok dan is het zo.

mijn veulen staat zelf ook s nachts binnen en overdag ook, zodra ik thuis ben gaat ze naar buiten, dat is meestal rond 15.30 uur en ze gaat dan rond 19.00 uur weer naar binnen. persoonlijk had ik het liever gezien dat ze dag en nacht buiten liep en dat ze naar binnen kan.

zo zijn de stallen bij ons gebouwd dat de paarden het zelf kunnen regelen. helaas lukt het niet omdat ze niet overweg kan met mijn andere 2 pony's en ik heb absoluut geen zin in gebroken benen of blessures.

mijn andere 2 pony's staan wel dag en nacht buiten.

oxer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:57

Een veulen hoort in de wei. Hoe meer weidegang hoe beter. Mijn merrie had ook een blessure waarvoor ze op rust moest maar we hebben in overleg met de dierenarts toch besloten om te wachten tot het veulen afgespeend kon worden. Het veulen is vorige maand afgespeend en nu staat de merrie op rust.

Danielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:49

een veulen hoort in een wei! ze moet wel de vrijheid krijgen, ik denk dat op stal het net zo slecht zou zijn!