Fokvraagje (Grootte)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Fokvraagje (Grootte)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 19:32

Hey,

Even een vraagje.

Mn merrie is +- 1.42 (Haflinger). Ik zou ze in Mei laten dekken en ik ben momenteel een hengst aan het uitzoeken.
Nu ben ik net naar liz. Navino gaan kijken en ik ben er compleet verliefd op geworden
Eén ding waar ik wel mee zit: hij is 1.53m ...

Zou dit eventuele problemen kunnen geven met de bevalling? Daar bedoel ik mee, zou het veulen zodanig groot kunnen zijn dat de gezondheid van mn merrie in gevaar komt?
Of is 10cm stokmaatverschil nog doenbaar?

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:06

Ik vind 10 cm niet veel. Er is altijd risico bij een bevalling, daar niet van, maar ik denk niet dat dit te groot is.

cobmenteam

Re: Fokvraagje (Grootte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:58

heeeeeeeeeeeeej nej hoor die 10 cm maakt echt helemaal niks uit!!!
in wales bij de welsh ponies zit er wel meer bijna 30 cm verschil in en dat gaat ok nog goed!dan krijg je een kleiner veulen bij de geboorte die in de eerste paar weken omhoog schiet!!ik vind dat ook te gek maar wij zelf doen het ook met 10-15 cm verschil tussen de hengst en de merrie en daar hebben we nog nooit problemen mee gehad!!! ik zie bij die combinaatsie geen probleem!!
groetjes Berry
Stal "Cunera"

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:05

Over het algemeen past het veulen zich aan, aan de baarmoeder grote. Dus aan de merrie.

Demini

Re: Fokvraagje (Grootte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:33

Nee hoor kan geen kwaad dat verschil! Je moet er altijd aan denken dat een hengst van 1.53 ook niet altijd grote veulens fokt. Het kan ook zijn dat zijn grootste veulen ooit maar 1.45 wordt bijvoorbeeld.
Kijk als je nou een hengst van 1.80 wilde gebruiken dan zou het een ander verhaal worden, dan kunnen er inderdaad complicaties op gaan treden, mar dan niet alleen bij de bevalling maar ook bij de verdere ontwikkeling van het veulen!

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 12:25

Bedankt

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:28

Fokken is gokken...je weet nooit wat eruit komt, ook wat grootte betreft. Die van mij komt uit een vader en moeder die kleiner zijn dan 1,70m. Mijn paard meet nu 1,74 m. Is 4 jaar, kan dus nog wel even groeien.