Een veulen...voor en nadelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Een veulen...voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 16:31

Ik wil graag één veulen van mijn merrie (4 jr), maar ik heb er geen verstand van hoe dit allemaal in zn werk gaat... Ik had dan ook een soort van vragenlijstje gemaakt hierover

- Als mijn merrie gedekt is, per wanneer kan ik haar dan laten scannen of ze drachtig is?
- Als ze drachtig is en er is iets niet goed met het veulen, kan het veulen dan eruit gehaald worden, of doet mijn merrie dat dan zelf (wel eens over gehoord nl.)
- Het zal mijn merrie haar eerste veulen worden, moet ik dan extra op bepaalde dingen letten?

Ik weet zo even geen vragen meer, maar het zal fijn zijn als iemand mij de voor en nadelen kan vertellen over een veulen. Het veulen zal dan waarschijnlijk wel verkocht worden, maar ik ken mezelf, ik hecht me heel snel aan zo'n veulentje en dan wil ik hem/haar niet meer kwijt....

Afbeelding
Dit is mijn merrie

Afbeelding
En dan met deze hengst (als hij wordt goedgekeurd bij het NTS)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:41

Kijk eens op kraamstal en koop het boek: paardenfokken van paul de vries. Staat héél veel in.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:59

Waarom een veulen fokken als je het niet wilt houden? Of heeft jouw merrie een hoge premie op de keuring gehaald?

Als je het alleen voor de lol wil doen moet je heel erg achter je oren krabben.
Risico voor de merrie.( zware dracht, miskraam, vroeggeboorte, zelfs dood kan je niet uitsluiten)
Risico voor het veulen( zuidlaarder markt, salami, slechte eigenaars)

Als je graag een veulen wilt kun je ze beter kopen, dan weet je wat je krijgt en het is veel goedkoper.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:09

Ik vind veulens fokken hartstikke leuk, ook me erin verdiepen en erover lezen vind ik leuk. Ik vind het ook leuk als ze gezond geboren zijn, hele opluchting. Het is mooi om ze te zien opgroeien.

Nadeel vind ik dat het veel geld kost, dat ik maar weinig kan rijden en een veulen is dus heel leuk, maar je hebt er wel steeds stiekum een paard bij...

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 21:30

amondi schreef:
Waarom een veulen fokken als je het niet wilt houden? Of heeft jouw merrie een hoge premie op de keuring gehaald?

Risico voor de merrie.( zware dracht, miskraam, vroeggeboorte, zelfs dood kan je niet uitsluiten)

Als je graag een veulen wilt kun je ze beter kopen, dan weet je wat je krijgt en het is veel goedkoper.

Mijn merrie is nederlands reserve kampioen 2004, een hele hoge premie, maar daar doe ik het niet voor. Ik wil gewoon één veulen van haar, ik ben gewoon benieuwd wat er voor veulen uitkomt, en ik zei dat ik het veulen ook waarschijnlijk zou verkopen, dus misschien hou ik het dan wel zelf.

Anoniem

Re: Een veulen...voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:33

Ik ga dit topic even volgen, wil namelijk ook graag een veulen .

Eerder werd er geschreven over risico's voor de merrie. Zijn die niet vrij klein als er sprake is van een 100% gezonde merrie die in topconditie verkeerd en nog jong is? Dan bedoel ik echt de risico's voor de merrie en niet van het veulen.

edit: met jonge merrie bedoel ik een merrie tussen de 5 en de 7 en geen 20-jarige die voor het eerst eens een veulen krijgt

bouwens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:07

amondi schreef:

Gelukig denkt niet iedereen er zo over.
Een veulen fokken die je in de eerste plaats omdat je dat leuk vindt. De spanning hoe het er uit zal zien, het zien opgroeien. Ik kan er bij wijze van spreken uren naar kijken.
Het geld is eigenlijk bijzaak. Het is leuk als je een veulen goed kunt verkopen zodat je kosten gedekt zijn, maar dit mag geen uitgangspunt zijn.

amondi schreef:

Kopen is inderdaad makkelijker dan fokken. Bij kopen "weet je wat je hebt", bij fokken moet je het maar afwachten, maar dat is juist de kick van het fokken.

Gelukkig kiest niet iedereen voor de makkelijke weg.

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:35

Bij een fokkerij bij ons in de buurt worden ze gescand op 3 en 6 weken (eventueel nog eens op 9 weken als ze ervoor al verworpen had), en het is wel degelijk mogelijk om in te grijpen wanneer er iets mis is met het veulen en het niet van nature wordt geaborteerd (bijv ook bij een tweelingdracht).

Als het haar eerste veulen is, hoeft dit niet echt een probleem te zijn. Wel zal het kanaal waarlangs het veulen geboren wordt smaller zijn dan bij een fokmerrie met x veulens en kan de bevalling daardoor wat stroever verlopen. Als het ook de eerste keer is dat je voor een geboorte waakt, zou ik wel zorgen dat er iemand bij is die er kennis van heeft en weet in te grijpen wanneer het nodig is. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:44

Sneeuwelfje schreef:
Als het ook de eerste keer is dat je voor een geboorte waakt, zou ik wel zorgen dat er iemand bij is die er kennis van heeft en weet in te grijpen wanneer het nodig is. Veel succes!

Mezelf kennende zou ik direct de veearts bellen als dat veulen eruit gaat komen

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:37

CCCCorine schreef:
Sneeuwelfje schreef:
Als het ook de eerste keer is dat je voor een geboorte waakt, zou ik wel zorgen dat er iemand bij is die er kennis van heeft en weet in te grijpen wanneer het nodig is. Veel succes!

Mezelf kennende zou ik direct de veearts bellen als dat veulen eruit gaat komen

Zal hij blij mee zijn...

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:00

Ik kan me goed voorstellen dat je een veulentje wilt fokken. Is hartstikke leuk!

Laat je niet gek maken door alle spookverhalen die je hoort, in principe kan een vierjarige gezonde merrie zonder problemen een veulen krijgen hoor. Natuurlijk zijn er risico's, maar die zijn er altijd (is bij een mens ook zo). Natuurlijk moet je haar goed in de gaten houden tijdens de dracht en zul je met voeding enzo rekening moeten houden met het feit dat ze drachtig is. Op internet is hier genoeg informatie over te vinden en de dierenarts kan je daar ook vanalles over vertellen.
Een paard kan zichzelf in principe prima redden bij de bevalling, dus ook daar zou ik me niet te veel zorgen over maken. 't is leuk als je erbij bent, maar de merrie zal zich ook zonder jou prima redden.

Ik zou zeggen: gewoon doen en ik hoop dat je merrie een prachtig veulentje krijgt!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:18

Bedankt voor jullie tips. Ik ga zeker weten het boek kopen waar Sammie het over had, paardenfokken. Ik ga me er helemaal in verdiepen .

Ik heb in ieder geval iemand met ervaring bij de hand, want mijn merrie staat op een fokkerij gestald, en waar ze geboren is. Ik heb al tips van de fokkers gekregen, maar ik wou voor de zekerheid horen of dat gelijk is met wat jullie allemaal zeggen. Vooral met het scannen of opvoelen, want dat doen de fokkers niet elk jaar en ze doen het volgens mij later dan 3 en 6 weken, terwijl ik het dan wil doen zo gauw het kan .

En nu maar hopen dat de hengst in januari goed gekeurd word

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:23

Het is super om een keer zelf een veulen te fokken. Maar ik wil me toch aansluiten met wat amondi zegt, metname over het veulen als je dat toch niet wilt houden.

Ik ben maandag naar de markt in Hedel geweest en dat wil je niet hoor. Dus ik zou als ik jou was eerst beslissen fok je voor jezelf of voor de verkoop. Doe je het voor de verkoop zou ik me als ik in jou schoenen stond een keer bedenken welke risicos er aan verbonden zijn voor de merrie, het veulen, de opfok en toekomst van het veulen en de slechte markt op dit moment.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:07

Ik krijg als alles goed gaat 3 veulens, waaronder 1 ongelukje waarvan ik denk dat het toch een goed veulen gaat worden. Ik ga ze niet verkopen op de paardenmarkt, dat zal ik nooit doen bij geen een paard.

Ik wilde eigenlijk de moeder verkopen en het veulen houden, maar de moeder bevalt me te goed. Als het me niet lukt om ze te verkopen zal ik ze gewoon hier houden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:01

Het jammere is dat je vaak geen zeggenschap meer hebt over je paard, Angeliekje weet precies wat ik bedoel. Ook wij hadden een pony verkocht naar een plekje voor het leven, maar ik vond hem 4 maanden later terug op marktplaats bij een handelaar... Tja, onze dochter rijdt liever paard dan pony, was het verhaal.

Hij staat nu( na dus alweer te zijn doorverkocht) bij een bokker in Emmen, maar voor het zelfde geld had hij ook in Hedel gestaan. En dit is een 3 x Z pony! Laat staan een wat eenvoudig veulen.

Maar gelukkig heb je een kampioensmerrie, zorg wel dat je van te voren informeerd of er belangstelling zal zijn voor jouw veulen. Anders zit je er nog mee dat je hem aan de handel moet verkopen.

Ik blijf dan ook bij mijn standpunt, een veulen fokken dat je niet zelf wilt houden is een risico op salamifokken.
Laat het fokken over aan mensen die er verstand van hebben, tenzij je een opvolger wilt hebben van je eigen paard.

Maar dat is mijn mening, die hoeft zeker weten niet iedereen aan te hangen! Alleen wil ik de waarschuwing wel geven.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:38

Weet iemand hier ook tot hoe oud het veilig is om een eerste veulen te fokken?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:50

Zo...even mijn mening

Een veulen fokken is definitief het mooiste wat er is...voor mij! Als je dag in dat uit intensief wil trainen, zou ik het afraden.

Momenteel is de markt voor tinkers erg goed, dat is ook de reden waarom ik nu met mijn twee merries fok. Als je nu een tinkerveulen fokt, ben je er vrij zeker van dat je het kwijt raakt, al dan niet aan een hoge prijs. Ik redeneer echter ook zo dat ik bv Baileys nooit verkocht had aan mensen die me niet aanstonden of die er niet het nodige geld voor over hadden. Had ik geen gescchikte kopers gevonden, had ik ze gewoon gehouden.

Mijn ervaring met tinkers is dat ze erg makkelijke fokpaarden zijn: vrijwel altijd meteen drachtig en vrijwel nooit problemen met geboorte (uitzonderingen daargelaten).

Ik moet het even nakijken, maar ik geloof dat ik dit jaar succesvol op 18 dagen gescand heb. Tinkerbell was meteen netjes drachtig. Gezien ik van haar niet anders ken en ik het op ong 40 dagen toch te laat vond om eventueel te herdekken (ik wilde mijn veulen per se eind maart tot eind april), heb ik daarna niet meer gescand. Nog niet zo lang geleden heb ik haar nog eens laten opvoelen om zeker te zijn dat ze nog steeds drachtig is voor de komende winter (ivm voederen, rijden,...)
Belangrijk is wel dat je de eerste veertig dagen na dek geen extreme inspanningen van je paard verwacht. Daarna is het vruchtje ingenesteld en kan het tegen een stootje. Mocht er wat mis zijn met het veulentje dan kunnen ze dat idd aborteren, maar voor de preciese gang van zaken raadpleeg je beter je dierenarts.

Met merries die nog nooit drachtig zijn geweest, loop je iets meer risico dan met doorgewinterde fokmerries. Een goede basisconditie met god ontwikkelde spiermassa, zet je al een heel eind op weg.
De doorgang kan idd smaller zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet noodzakelijk een probleem te vormen. Het kan eventueel wel zijn dat zo'n jonge merrie in eerste instantie niet goed weet wat ze moet aanvangen met dat kleine natte hoopje, maar ga vooral niet té vlug ingrijpen: ze moet ook de tijd krijgen om te reageren!!!
Ik haal er ook bij mijn merries (al vaker veulen gekregen) nog steeds meteen de dierenarts bij. Van zodra de merrie aanstalten maakt om te beginnen, krijgt hij een belletje. Tegen de tijd dat het zou kunnen misgaan is hij er dan meestal wel. Hij moet sowieso komen voor de veulenprik, dus...

Ik wens je veel succes
en raad je verder nog aan om idd vakliteratuur te gaan lezen: daar steek je altijd wel wat van op!!! Ik ga niet meteen één boek aanraden: je moet maar eens rondneuzen: er is voldoende op de markt!!!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:57

Ik vind dat Amondi redelijk fel reageert .Daar vraagt de TS toch helemaal niet om ..

En ik zelf ben het eens met frenia maar zit ook helemaal niet zo 'into' fokken. tinkers raak je momenteel goed kwijt
dat was me wel opgevallen maar wie weet hoe t over een jaar is, zeg maar.. of nog langer zelfs

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:32

Amondi heeft wel een punt toch, er staan ontzettend veel paarden te koop en de markt is niet zo groot. Je moet echt een goed veulen fokken wil het interessant zijn voor de verkoop.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:00

Ik fok dit jaar een paar veulens en daar laat ik het ook bij. Ik wil het gewoon een keer gedaan hebben. Maar het houdt veel risico in en ik hoop dat alles goed gaat. JE zult zien dat als het mis gaat, dat dit gebeurt bij mijn beste merrie. Want zo gaat dat altijd.

De markt is inderdaad verzadigd, er zijn niet nog meer paarden nodig.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:01

@rakkertje13, Amondi heeft zeker een punt. Als je niet fokt voor je zelf en je bent een particuliertje, dus niet fokt waar mensen echt op zitten te wachten IS de kans gewoon heel groot dat een dier overbodig gefot is en niet goed terecht komt, of van eigenaar naar eigenaar gaat.

De verkoop ligt niet voor niets op zijn kont, er zijn gewoon veeeeel te veeeeeel veulens. En je wilt toch ook alleen maar het beste voor je veulen, dus ik vind het een hele goed opmerking !!!

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:30

Ludora schreef:

De verkoop ligt niet voor niets op zijn kont, er zijn gewoon veeeeel te veeeeeel veulens.

ff off topic, ik denk niet dat daar door de handel plat ligt, maar de belachelijke prijzen die ze voor de paarden tegenwoordig durven te vragen

Er zitten wel veel risico's aan een veulen fokken zoals Amondi al wist te omschrijven. Het klinkt hard maar het is wel waar wat ze schrijft over de risico's.
Er zijn altijd wel een aantal merrie's in het jaar en zelfs in je eigen regio die een bevalling niet overleeft.

een veulen fokken omdat je gewoon een veulen wil zou ik afraden ivm de risico's voor je merrie. Ik zou gewoon lekker genieten van jouw goede merrie en dan geen risico lopen.

verder wens ik jou veel succes met je keuze

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:52

mistral schreef:
Ludora schreef:

De verkoop ligt niet voor niets op zijn kont, er zijn gewoon veeeeel te veeeeeel veulens.

ff off topic, ik denk niet dat daar door de handel plat ligt, maar de belachelijke prijzen die ze voor de paarden tegenwoordig durven te vragen

Belachelijk? Je slaat de plank compleet mis. Ze kunnen niets meer vragen, de mensen zijn ook niet meer bereid een redelijke prijs te betalen. bij ons in de buurt staat een bruine 4 jarige ruin te koop, helemaal groen nog. Met papieren. 1500 euro. Is dat een belachelijke prijs? Lijkt me van niet.... Het is een enorme verliespost (denk aan fok en opfok kosten).

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:00

Zoals ik al zei liggen de prijzen bij tinkers, momenteel, erg goed. Het betekent natuurlijk niet dat je met eender wat voor tinker moet gaan fokken, want ook daar is natuurlijk geen koper voor te vinden. Maar als je een stamboekmerrie hebt die bovendien nog een mooie premie heeft en je laat die door een goede stamboekdekhengst dekken én het veulen trekt ook nog op iets (eventueel veulenpremie) dan is daar wel een markt voor.

Dit neemt uiteraard het risico op ziekte/dood van merrie of veulen niet weg.

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:21

Desiree schreef:

Belachelijk? Je slaat de plank compleet mis. Ze kunnen niets meer vragen, de mensen zijn ook niet meer bereid een redelijke prijs te betalen. bij ons in de buurt staat een bruine 4 jarige ruin te koop, helemaal groen nog. Met papieren. 1500 euro. Is dat een belachelijke prijs? Lijkt me van niet.... Het is een enorme verliespost (denk aan fok en opfok kosten).

Nee hoor niet echt.
Maar voor gewone is idd geen handel.
En goeie zijn niet te betalen en daarbij gaat het met de economie ook slecht. Weinig handel met het buitenland