lijst v gebreken die bep springhengsten doorfokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soul

lijst v gebreken die bep springhengsten doorfokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 15:59

Doel van dit topic: Gebreken of typische eigenschappen ( mogen ook postief zijn ) opnoemen die bepaalde hengsten doorgeven aan hun nakomelingen. Gelieve het te houden bij springgefokte hengsten. Hengsten zelf graag in het vet zetten, vallen ze goed op. Aanvullen maar !

ps. Hengsten waar je het niet zeker van weet of eigen ondervindingen zijn, zet deze in het rood.

Het is niet bedoeld als discussie-topic. Natuurlijk zijn er ook Darco's met een heel edel hoofd, heel erg brave Clintons }> ed. ...

( voor de kenners onder de bokt-leden: vergrotend/verkleinend, op welke merries jij ze zou gebruiken, etc mag erbij

Ideaal topic voor de geobsedeerde springfanaat & fokker.

Start van de lijst:

- Darco: on-edel hoofd, weke benen ( weet niet goed hoe te verwoorden )
( uitz. Non Stop fokt wel nette hoofden door )

- Parco: fokt redelijk klein, geen goede hoeven

- Chin-chin: niet goed op de foto's ( gebaseerd op 5 nakomelingen van een kennis, waarvan er 4 afgekeurd werden. Kan toeval geweest zijn.

- Clinton: moeilijke karakters, niet gebruiken op bloedmerries. Fokt wel fijne exterieur-paarden.

velinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:18

- Parco:de meesten springen met een rechte rug
- Non Stop: springen met een rechte rug, niet goed voor bloedmerries, geen mooi hoofd (groot: van allemaal is er 1 die meevalt), nogal klein
- Camus: geen bloedtype, fijn veelzijdig
- Celano: geen bloedtype
- Cassini I: niet goed op de foto's
- Caesar van de Helle: slecht karakter

Franske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:27

Wat een suggestief topic

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:35

Franske schreef:
Wat een suggestief topic

idd zeg wat een onzinnig topic
Laat ik zeggen Soul dat ik 3 chinchin heb of kort geleden had en ze zijn alle drie rondom gekeurd en goedgekeurd ,Mss heeft je vriend wel slechte merries want dat wordt dikwijls "eens vergeten"

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:51

ik had een paard zus en ene paard zo....ieder heeft een ervaring gebaseerd op een hand vol nakomelingen,

vooral die over karakters ,

zegt IMO altijd zoveel veel over degene die het paard in zijn bezit had !!!!!!

wat een ge L-U-L

Soul

Re: lijst v gebreken die bep springhengsten doorfokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 19:26

Citaat:
idd zeg wat een onzinnig topic
Laat ik zeggen Soul dat ik 3 chinchin heb of kort geleden had en ze zijn alle drie rondom gekeurd en goedgekeurd ,Mss heeft je vriend wel slechte merries want dat wordt dikwijls "eens vergeten"

Het was zeker niet bedoeld om chin-chin af te kraken. Dit was namelijk een ervaring die een kennis van me had. Ik had het ook in het rood gezet omdat ik het ook niet wist. Daarom dat ik het fijn vind dat je het hebt ontkracht. Natuurlijk tellen de merries ook mee. Chin-chin is ook een goede hengst, hoor je me absoluut niet tegenspreken. Ik wil je niet tegen de kop lopen hoor. Zoals ik in je profiel zag, heb jij echt wel kennis van zaken. Maar ik denk dat jij toch ook van sommige hengsten een mening hebt van bv. over het type hoofd dat Darco doorfokt etc.
Uit jouw ervaringen kan iemand anders misschien ook wat uit leren, zowel positief als negatief. Fokkersadvies is toch ook ergens op gebaseerd?

ps. wat ik zei over chin-chin trek ik dus terug. Maar als ik jouw reactie niet had gehoord, was ik misschien altijd met die gedachte blijven rondlopen. Ik noem mezelf ook bijlange niet een kenner, maar meer iemand die iets wil bijleren.

Citaat:
Wat een suggestief topic

Dat is waar. Heb je volledig gelijk in. Uit iemand anders z'n ervaringen kan je zelf ook veel leren. het was niet bedoeld om bepaalde hengsten af te kraken, maar gewoon over bepaalde bloed-lijnen meer informatie te krijgen bij welke andere bloedlijnen of types van paarden ze goed passen.

je oordeelt altijd vanuit je eigen visie, je eigen ervaringen. Is altijd subjectief. Maar die subjectieve oordelen kunnen ook een waarheid bevatten.

Zazou_Murier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:31

erg zinloos topic

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:33

Hier mag van mij direct een slotje opkomen!!!!!!

ELKE hengst fokt nakomelingen waar wel wat mee aan de hand is....

Beber

Re: lijst v gebreken die bep springhengsten doorfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:31

Krijg hierbij zo'n gevoel van...welles , nietes , welles , nietes etc. etc.

Leuk om ervaringen te delen, maar om op zo'n manier een topic te maken, lijkt mij ook niet de beste manier.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:34

topic van een halve soul

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:38

Hmm Chin Chin x Flemmingh x Nimmerdor 3 gen goed op de foto!
Waarvan de Flemmingh en Nimmerdor PROK en de Chin Chin gaat volgende week maandag naar de eerste bezichtiging.

En verder ik ben het helemaal eens met Luvdatossa!

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:50

LuvdaTossa schreef:
Hier mag van mij direct een slotje opkomen!!!!!!

ELKE hengst fokt nakomelingen waar wel wat mee aan de hand is....

Helemaal me eens dus hier het gevraagde slotje.