Western met een IJslander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

Western met een IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:28

Misschien een rare vraag, maar ik vroeg me eigenlijk af of er ook mensen zijn die western rijden met een IJslander?

Ben benieuwd

glodis

Re: Western met een IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:13

Ik ken wel mensen die western rijden met een ijslander, alleen ikzou het zelf nooit doen.
Daar zijn ze immers niet voor gefokt......koop dan een western paard.
Die kunnen het ook veel beter, in ieder geval is de aanleg er.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:15

In principe kun je met elk paard western rijden. Alleen is een ijslander mms niet voor elk onderdeel geschikt. Maar ik weet zeker dat je een passend onderdeel vind voor jou en je ijslander .

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:20

Ik ken iemand die wat aan western rijden heeft gedaan met haar ijslander. Maar is er weer mee gestopt omdat de tolt er toch wel lichterlijk door verdween....
Met het western rijden laat je je paard toch wat langer, terwijl je met de tolt juist oprichting wil.
Ik zou het dus persoonlijk nooit doen.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 11:08

haha okee bedankt!
het is trouwens niet voor mezelf hoor.. ja de vraag wel maar niet dat ik er iets mee wil ofzo.
We hebben zelf een merrie (halve paint) waar we western mee rijden, maar niet voor wedstrijden ofzo. We weten dus een beetje de basis en verder gaan we er niet echt op in. Misschien als ze wat ouder is?
Maar ik vroeg het me gewoon af omdat ik ze nog nooit met een westernzadel ofzo heb zien lopen

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:54

ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Ze zullen niet de aller beste worden, maar ik denk dat je het wel zou kunnen proberen. Alleen wat REYNIR zei kan ook wel kloppen...

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:54

Haha ik heb er inderdaad nog nooit een gezien met een western zadel, zijn die er wel op ijslander rug formaat
Maar een westernbasis komt ook wel overeen met ijslander basis, daar draait het tenslotte ook om ontspanning en wijken voor druk....

faxa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:40

mijn ouders reden wel eens met mijn ijslander western. gewoon westernzadel er op en gaan.. maar niet echt meer doen ofzo

Catmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:44

faxa schreef:
gewoon westernzadel er op en gaan...

Dit noem je geen western rijden hoor, dat heet recreatief rijden!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:51

Heb geen ervaring met westernrijden op een ijslander, en ken ook geen mensen die het doen. Maar denk dat je 1e probleem al komt bij een goedpassend zadel kopen. IJslanders hebben over het algemeen toch een vrij korte rug en ijslander zadels zijn daar op aangepast. Westernzadels zijn toch vrij lang en dat kan problemen opleveren. Een westernzadel wat voor het paard goed past is vaak al te klein voor de kont van de (vaak volwassen) ruiter.

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:19

Een kennis van mij rijd western met haar ijslander Haha! Tong uitsteken Ik heb het ook wel is gedaan op haar paard, zit erg lekker in galop Lachen Misschien komt dat ook doordat je in een westernzadel meer als een stoel zit Haha! Bloos

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 07:29

Ik heb in frankrijk op ijslanders gereden die western werden gereden, eigenlijk alleen omdat ze geen ijslanderzadels kon vinden zei de eigenaresse (vond ik ene beetje een vreemde reden, maar goed Knipoog). Mij beviel het niet echt, de paarden liepen nogal op de voorhand (en dat is ook bij western niet de bedoeling, dat weet ik!! Maar deze paarden liepen wel zo) en tölten zat er al helemaal niet in. Ik denk dat het dus wel kan, maar je moet veel moeite doen een passend zadel te vinden, en je hebt de kans dat de tölt er op achteruit gaat.

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:37

tja... ik rijd wel met een western zadel op mijn ijslander. hij loopt er best wel goed op moet ik zegge.
we rijden dan soms ook wel ritten van 5 uur, en ik wou een confortabel zadel hebben, toen heb ik me een kunstof westernzadel gekocht, hij loopt er goed op:P

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:18

In het boek Go west van Antje Holtappel staan ook foto's van een ijslander waar reining mee gereden word, het kan dus wel degelijk.
Ik denk dat je met ieder ras wel western kan rijden als je je eisen maar aanpast aan het ras.

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:21

dat is idd waar, maar et ligt ook aan de aanleg van de tölt van een IJslander,
als je een ijslander hebt die heel makkelijk tölt zonder veel aanleunig te geven, gaat het miss makkelijker dan met een ijslander, die je wel voeldoende aanleuning de hele tijd moet geven Haha!

RobinxBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:58

Tifa schreef:
Een kennis van mij rijd western met haar ijslander Haha! Tong uitsteken Ik heb het ook wel is gedaan op haar paard, zit erg lekker in galop Lachen Misschien komt dat ook doordat je in een westernzadel meer als een stoel zit Haha! Bloos

[b]Tsjaa.. Dat zit wel lekkerder, alleen IJslanders zijn niet echt gemaakt voor Western Vork Neem een Paint of een Quarter horse voor Western zou ik zeggen *LOL*

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:03

hahaha, ja dat is waar, op een IJslander zou ik ook gewoon lekker blijve tölte.
maar ik wil me toch nog ooit eens een Quarter Horse kopen Haha!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:23

Ik heb een tijdje western met mijn IJslander gereden. We wisten eigenlijk niet zo goed meer wat we er mee aan moesten, van het minste of geringste raakte hij in paniek en kon alleen nog maar ongecontroleerd hard aan de kletter gaan.
Toen er een westerninstructeur op stal kwam zijn we daar gewoon eens mee gaan rijden. Gewoon met het normale zadel want zijn rug is tekort voor een westernzadel, maar voor de basis kan dit prima.
Waarom dan western?
- De ontspannen manier van rijden
- Het principe: ik geef een hulp en als het paard reageert stop je ermee en moet het paard zo blijven lopen.
- De langere teugels/ nekreining.

Ok, die periode hebben we niks aan de tölt gedaan, maar aangezien hij altijd zo gespannen was met rijden, net een bommetje, deden we daar zowieso niks aan!
Tegenwoordig pik ik nog steeds dingen mee die ik in die lessen geleerd heb. Ik ben me oa heel bewust geworden van het effect van gewichtshulpen en ademhaling. Dat krijg je als je een aantal keer op de goedgetrainde paint van de instructeur mag rijden en je het paard in eerste instantie niet eens op de hoefslag of een rustige jog krijgt.
Als dit later wel lukt en je krijgt het ook nog eens voor elkaar om gewoon wat wissels enz te rijden door alleen je gewicht te verplaatsen is dit een super gevoel.
Maar dat heeft natuurlijk niks met ijslanders en western te maken.

Via internet ben ik toen nog in contact gekomen met een mevrouw die ook een ijslander had en bij ons kwam voor de lessen, weet alleen niet meer hoe ze heet maar zij was ook heel enthousiast.

Het heeft Bjarni en mij in ieder geval een eerste aanzet tot wederzijds vertrouwen gegeven. Dit had misschien met andere lessen ook gelukt maar dit kwam toevallig op onze weg.
Tegenwoordig rijd ik gewoon zonder zadel en bitloos buiten, dat had ik 4 jaar terug nog niet eens durven denken!

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:34

REYNIR schreef:
Ik ken iemand die wat aan western rijden heeft gedaan met haar ijslander. Maar is er weer mee gestopt omdat de tolt er toch wel lichterlijk door verdween....
Met het western rijden laat je je paard toch wat langer, terwijl je met de tolt juist oprichting wil.
Ik zou het dus persoonlijk nooit doen.

Ik heb ook endurance gereden en tegelijk verbetering in de tölt gezien bij mijn IJslander! En met de endurance hield ik hem ook gewoon helemaal lang. (in feite kon ik, als ik kort genoege teugels had, de teugels gewoon los over zijn nek laten hangen in draf / galop) Maar doordat hij conditie kreeg en (doordat ik ook wat dressuurmatig trainde) soepeler werd werd zijn tölt toch beter... Ik denk dat je het best naast elkaar zou kunnen trainen, maar dan moet je niet vergeten om ook dressuurmatig / gangen te trainen tussen je western door. Knipoog Ik doe ook te veel verschillende dingen met m'n IJs, en toch blijft zijn tölt verbeteren. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:36

glodis schreef:
Ik ken wel mensen die western rijden met een ijslander, alleen ikzou het zelf nooit doen.
Daar zijn ze immers niet voor gefokt......koop dan een western paard.
Die kunnen het ook veel beter, in ieder geval is de aanleg er.

wat een flauwekul. De meeste westerndisciplines kun je uitstekend rijden met een niet-quarter, paint of appaloosa.

Bij reining krijg je het wat moeilijker, maar dan hou je altijd nog trail, horsemanship, pleasure, etc. over, waarmee het heel goed kan.

Er zijn overigens wel mensen die (wedstrijden) western rijden op een IJslander hoor.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:44

ik vind het zonde van je ijslander als je er western mee rijdt, zou het zelf nooit doen.
Daar zijn ze niet voor "gemaakt", en zowieso.