Afstammelingen van de friese hengst Jasper?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Afstammelingen van de friese hengst Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:10

Hai!

Zijn er hier mensen met een fries paard waarvan de vader Jasper is? Ik ben benieuwd naar het karakter en het gebruiksdoel.

Ik rijd ( of liever gezegd: lig vaak naast..) een afstammeling van Jasper. Hij is erg heet en best wel stout en ik vraag me af of dat meer voorkomt bij Jaspers.

Ben benieuwd!

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 17:12

Hmmm, heeft helemaal niemand een Jasper? Weet iemand ook of er een Friezenforum is oid? Of een friesje praatgroepje hier op Bokt?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:26

jah er is een friespaardenforum
het is gewoon www.friespaardenforum.nl
Mijn moeder heeft een oude preferent friese merrie van naen en dan hebben hier een Heinse uit, maar we hebben geen jasper. Misschien doen we de Heinse volgend jaar wel onder jasper, want ze is wat lang in het lijf, niet er maar daardoor wel een beetje slungelig, dit was alleen in het begin, is nu al wat beter. en de merrie mag wel wat langee voorbenen en meer beweging. We hebben gehoort dat Jasper dat geeft.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:01

Ik heb van de zomer wel met een paar Jaspers gewerkt, maar er zijn er afgelopen zomer zoveel langsgekomen dat ik even heel goed moet nadenken hoe die ook alweer waren.
Dat betekent dus dat het geen lastige of hete beesten waren, want die kan ik me nog wel herinneren.

Waren merries voor de keuring, ik geloof dat er in totaal een stuk of 4 Jaspers gestaan hebben, kan er eentje schelen dat weet ik niet meer precies, het waren iig geen hele aparte want er is er geen ster van geworden.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:14

Oh ik had er nog een vergeten, we hebben op het moment op mijn werk een jonge Jasper hengst staan die straks naar de hengstenkeuring gaat (volgens mij hebben we er een paar meer van Jasper, maar ik weet er zo eentje).
In de omgang is die superbraaf maar in het werk alleen maar lastig, niet mee willen werken, altijd net anders willen dan jij.
Ook niet echt een heel apart paard verder, wel leuk om te zien maar ik denk niet dat het hem echt wordt voor de goedkeuring.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 17:47

Een vriendin van mij werkt op het fries paardencentrum in drachten. Van de 22 hengsten die daar waren voor keuring (hoe dat ook maar heten mag..) zijn er 7 door. En daarvan waren dan weer 3 of zelfs 4 met als vader Jasper!

Het paard dat ik rijd is dus ook een Jasper en is in de omgang ook wel braaf en met rijden wel lastig. Weet je, dat deze Jasper wel lastig en heet is kan heel veel met de opvoeding te maken hebben denk ik dan.