Wat voeren jullie veulens t/m twenters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daanie

Wat voeren jullie veulens t/m twenters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 14:50

De titel vraagt het al;

Ben benieuwd wat jullie je veulens, jaarlingen en twenters voeren?
Mijn merrie is 1 jaar en 7 maanden en staat in de opfok.
Bij haar fokker kreeg ze 3 x per dag 1,3 kg basisbrok en hooi.

In de opfok krijgt ze onbeperkt kuil en 1 a 2 kilo basisbrok. Dit kreeg ze vorige winter toen ze 10 maanden oud was daar ook.
Over die brok ben ik toch niet tevreden. Ik weet dat er heel vele zijn die veulenbrok voeren i.p.v basisbrok, is dit niet veel beter?! Heb het idee van wel, want neem aan dat daar meer vitmaninen en voedinsstoffen inzitten, die brok zal er niet voor niet zijn.
En ik vind 1 of 2 kilo ook te weinig.
Dus moet ze geen veulenbrok krijgen? en moet ze niet meer dan 1 a 2 kilo krijgen? Of is dit niet nogig in combinatie met onbeperkt kuil?

Wat voeren jullie je veulen, enters, twenters?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:57

Een jong paard kan rustig tot zijn 3e veulenbrok hebben. Daar zit extra Vit-A in wat beter is voor de aanmaak van bot, iets waar je pas op latere leeftijd het voordeel van gaat merken.

_Rosa

Re: Wat voeren jullie veulens t/m twenters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:03

mijn half jaar oude veulen krijgt een dikke 3 kg veulenbrok. en 4 plakken hooi.

ze doet het er super op, je ziet er echt groeien.
ik denk wel dat veulenbrok beter is.

mijn shetje heeft als veulentje ook veulenbrok gehad maar die wilde het ineens niet meer eten want hij vond de sportbrok van mijn andere pony lekkerder

dus toen ben ik gestopt met veulenbrok en die is ook prima hoor, nette rechte beentjes is nu 2,5 jaar en ziet er echt uit als een volwassen paardje.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:05

Citaat:
Een jong paard kan rustig tot zijn 3e veulenbrok hebben. Daar zit extra Vit-A in wat beter is voor de aanmaak van bot, iets waar je pas op latere leeftijd het voordeel van gaat merken.

Bedankt voor de reactie, alleen dat een paard veulenbrok kan krijgen tot zijn derde weet ik, alleen dat is ook niet mijn vraag
In ieder geval weet ik nu wel dat er extra vt A inzit...

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:07

Das dus En veulenbrok En meer dan mijn jaarling....
mmmm, vraag me af in hoeverre onbeperkt kuil, de veulenbrok en hoeveelheid brok kan vervangen..

Tsikala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:34

Mijn veulen van nu dik 6 maand (net afgespeend) krijgt 1 kilo veulenkorrel per dag en onbeperkt ruwvoer (gras en hooi). Ik denk dat ik het wel zo ongeveer bij een kilo bix houd, dat krijgt de moeder ook en daar doen ze het altijd goed op. Ik vind goed ruwvoer veel belangrijker!

Gr. Melina

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:59

ik zou het ze niet meer dan 1 kg geven hor! gewoon veel hooi geven en een liksteen erbij zetten.
Mijn paard van 1,5 jaar krijgt helemaal geen brokken, ze staat op een begrazing (natuurgebied). Daar kan ze genoeg gras, planten, kruiden eten en daaruit haar vitamines halen ze doet het er heel goed op, ze heeft ook al een buikje. Jullie paarden staan natuurlijk niet in een natuurgebied, dus dan zou je wel vitamines moeten geven.
op http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm staat heel veel info over natuurlijke voeding, en die mensen hebben zelf ook veulens gehad en die doen als het goed is alles wat op die site staat.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:23

Hier krijgen ze onbeperkt hooi in een ruif en veulenbrok de hoeveel heid weet ik niet wordt gedaan .De veulens zijn 5 6 en 7 maanden oud!!

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:48

Ik wil wel eens weten of jullie vinden dat het erg is als een jong paard helemaal geen brok krijgt? De veulens die hier in de buurt staan krijgen nooit brok, ook niet als ze ouder worden, dat krijgen ze pas als er mee gereden gaat worden. Veulens zijn nu net afgespeend, ze krijgen een volle kuip kuilmais en ze kunnen wat hooi knabbelen (niet onbeperkt), ze zijn nu net van de moeder af, als ze straks goed gewend zijn gaan ze 24/7 de wei op en dan krijgen ze kuil bijgevoerd (niet iedere dag).
Deze mensen doen het zo al jaren en er komen jaar na jaar goede sportpaarden van.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:23

Hey fijn al die reacties zeg!!

Citaat:
Ik vind goed ruwvoer veel belangrijker!

Ik had inderdaad al eens eerder gehoord dat dit belangrijker is. Toch vraag ik me dan af of ze niet de veulenbrok nodig hebben voor de aanvulling van extra voedingsstoffen.
Aan de andere kant, hebben ze in de natuur ook geen veulenbrok, dan leven ze van grassen en planten...
Uiteraard is een paard wat in een box staat en moet presteren met een ruiter op zijn rug al niet meer te vergelijken met zijn natuurlijke leven dus logisch dat die ook brok krijgen.
Maar een veulen leeft redelijk zoals het hoort dus misschien dat goed ruwvoer het beter benadert.

Citaat:
Mijn paard van 1,5 jaar krijgt helemaal geen brokken, ze staat op een begrazing (natuurgebied)

Dit is natuurlijk helemaal ideaal! Helaas is zo'n situatie niet voor iedereen weggelegd...

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:13

Nicole288 schreef:
Ik wil wel eens weten of jullie vinden dat het erg is als een jong paard helemaal geen brok krijgt? De veulens die hier in de buurt staan krijgen nooit brok, ook niet als ze ouder worden, dat krijgen ze pas als er mee gereden gaat worden. Veulens zijn nu net afgespeend, ze krijgen een volle kuip kuilmais en ze kunnen wat hooi knabbelen (niet onbeperkt), ze zijn nu net van de moeder af, als ze straks goed gewend zijn gaan ze 24/7 de wei op en dan krijgen ze kuil bijgevoerd (niet iedere dag).
Deze mensen doen het zo al jaren en er komen jaar na jaar goede sportpaarden van.

Ik ben er niet tegen....
Hooi vind ik veel belangrijker. Maar dan moet je wel een liksteen ofzoiets geven. Er zijn ook wel volwassen paarden die alleen van hooi en/of gras leven (en liksteen) en die zijn ook gewoon gezond! kijk maar eens op www.paardnatuurlijk.nl . Die link had ik al eerder gegeven....

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:24

Onbeperkt hooi is idd de hoofdmoot. Het enige waar ik mijn twijfels over heb, is dat het Nederlandse hooi niet gevarieerd genoeg is om aan de voedingsbehoefte van een paard te voldoen. Ik geef Gracie (7 maanden) dus elke dag een halve schep muesli die ontwikkeld is aan de hand van een onderzoek dat ze hebben gedaan bij "wilde" paarden. Zo weet ik zeker dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft aan vitaminen en mineralen en doet het hooi de rest.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:32

Geen enkel paard in Nederland kan alleen van gras leven, al is het nog zo'n grote wei c.q. natuur gebied.
Natuurlijk krijgen ze een buikje als er genoeg groenvoer is, maar ze krijgen niet die gevarieerdheid aan vitaminen/mineralen en kruiden binnen die nodig zijn voor een goede ontwikkeling van de botten.

Paarden die op jonge leeftijd dit allemaal moeten missen blijven kleiner en minder ontwikkeld als soortgenoten waar wel goed voor gezorgd wordt.
Het probleem is alleen dat je de problemen pas gaat krijgen als het paard ouder dan 5 is. Beenproblemen e.d. Alleen wordt het dan vaak op verkeerde belasting door de ruiter gegooid.

Veulenbrok is speciaal ontwikkeld voor een goede balans met het oog op een gezond ouder worden.
Hier te makkelijk mee omgaan is verkeerde zuinigheid.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:39

Sugarmiss schreef:
Geen enkel paard in Nederland kan alleen van gras leven, al is het nog zo'n grote wei c.q. natuur gebied.
Natuurlijk krijgen ze een buikje als er genoeg groenvoer is, maar ze krijgen niet die gevarieerdheid aan vitaminen/mineralen en kruiden binnen die nodig zijn voor een goede ontwikkeling van de botten.

Bijna alle ijslanders staan als je jong zijn op een begrazing, en ik heb nog nooit van een ijslander gehoord die been problemen of problemen met hun ontwikkeling. Maar IJslanders hebben wel minder eiwitten en dat soort dingen nodig dan normale warm bloedjes.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit heb ik van de site van paardnatuurlijk gehaalt, dit is bewezen! :

Is "paardenvoeding" nog wel een serieus onderwerp? Als je de voederfabrikanten mag geloven is ieder merk voeding "uitgebalanceerd". Koop een zak bix en je bent klaar, want de fabrikant heeft alles al voor je uitgedacht en gezorgd dat de zak een optimale verhouding aan voedingsstoffen bevat. De optimale verhouding is uitgedacht door een universiteit, een dierenarts met een goede naam, soms zelfs gebaseerd op karaktereigenschappen van het paard! Het MOET wel goed zijn!

Dat dit echter onmogelijk waar kan zijn valt eenvoudig te beredeneren:
Voeding bestaat uit meerdere componenten. Vetten en koolhydraten zorgen voor de energie, eiwitten zorgen voor de weefselopbouw. Een paard dat hard werkt verbruikt misschien drie keer zoveel energie als een paard dat de hele dag in een box staat te suffen, en heeft dus drie keer zoveel energie nodig. Maar datzelfde paard heeft niet drie keer zoveel eiwit nodig! Eiwitten zijn slechts voor de weefselopbouw en die zal tussen beide paarden nauwelijks verschillen! Voer je het ene paard drie keer zoveel als het andere paard dan krijg het ene paard OF te weinig eiwitten, OF het andere paard te veel! Omdat voer bijna altijd teveel eiwitten bevat krijgt een paard standaard al te veel eiwitten, met het "bijvoeren" neemt de overdosis toe, met alle gevolgen van dien. Uitgebalanceerde voeding bestaat dus alleen al om deze reden niet: de energiebehoefte varieert per paard en is afhankelijk van de hoeveelheid beweging, terwijl de eiwitbehoefte nauwelijks varieert. Een "uitgebalanceerde" verhouding tussen vetten, koolhydraten en eiwit bestaat dus domweg niet!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:41

SM: Ik was eerst ook heel erg van de merrie- en veulenbrok. Maar toen ben ik daar eens over na gaan denken. Een paard maar ook een mens eet toch eigenlijk altijd "met de pot mee". Oftewel: ze eten wat de rest ook eet, maar dan in andere hoeveelheden. Als je er kunstmatig teveel van iets in gaat stoppen kan dat volgens mij ook nooit goed zijn ...

Het voer dat ik nu heb bestaat pas kort en ik ben heel benieuwd hoe de paardjes het er op gaan doen.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:42

Ik ben niet tegen geen brok voeren, als ze voldoende hooi en/of kuil krijgen is dat denk ik wel voldoende. Maar ik vraag me dan idd wel af of daar alle stoffen in zitten die een veulen nodig heeft?

3 kg veulenbrok vind ik veel te veel voor een veulen van een half jaar oud.
Mijn veulen is nu 4 maanden en krijgt 's avonds een halve schep veulenbrok. 's Ochtends eet hij nog gewoon met de merrie mee (merriebrok + muesli). Daarnaast krijgt hij (samen met de merrie) veel hooi en nu nog 24/7 weidegang.

Hij groeit er erg goed op, hij is nu 3.5 maand en ongeveer 1.30m schofthoogte met daarbij lekkere dikke billen .

Bij de zaak waar ik mijn brok haal, weet ik dat ze ook jaarlingbrok hebben. Ik weet niet wat daar anders in zit, dat zal ik nog eens opvragen.

Ik vind het bij mijn veulen iig wel van belang dat hij alle vitaminen en mineralen binnen krijgt die hij nodig heeft, daarom krijgt hij veulenbrok bij.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:45

Ik wist niet dat paardnatuurlijk een wetenschappelijk instituut was waar op gegronde wijze onderzoek gedaan werd
Zij hebben een visie in nogal een bepaalde rechtlijnige richting.

Persoonlijk heb ik dan meer op met voederfabrikanten die wel; degelijk onderzoek hebben (laten) doen naar hoe een paard heden ten dage in elkaar zit en wat ie nodig heeft met onze eenzijdige graslanden met 2 soorten gras, waarde kruiden worden doodgespoten c.q. overbemest.

@Mac: zelfs kinderen eten tegenwoordig niet meer met de pot mee omdat gebleken is dat de potjes van Olvarit toch beter aangepast zijn aan onze gedegenereerde kindermaagjes

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:51

Sugarmiss schreef:
@Mac: zelfs kinderen eten tegenwoordig niet meer met de pot mee omdat gebleken is dat de potjes van Olvarit toch beter aangepast zijn aan onze gedegenereerde kindermaagjes

Onderzoek gesponsord door Olvarit zeker . Maar zonder gekheid: de generatie van mijn ouders is 1 van de gezondste die ik ken. Taai en volhardend. Het is de oorlogsgeneratie. Hadden dus verre van een ideaal dieet op een moment dat ze in een groeifase verkeerden ... Ook ikzelf zit eigenlijk best gezond in elkaar. En ik moest ook gewoon met de pot meeëten.

Ik zou PN ook geen wetenschappelijk instituut willen noemen, maar ze zetten mensen wel aan het denken over zaken die decennia lang als vanzelfsprekend worden aangenomen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:58

Olvarit? Een paard is geen mens!

Onze paarden zijn ook niet meer de paarden die vroeger op de steppe liepen, die werden om een voorbeeld te noemen ook geen 1.75 cm maar op z'n hoogst 1.50. Net als de ijslanders dus bijvoorbeeld.
Over een sober ras zou ik me niet snel druk maken als dat betreffende dier goed ruwvoer krijgt, maar mijn KWPN ers krijgen goed gras, in de zomer podo vitamine korrels en nu het gras minder is of naast het hooi krijgt mijn 1,5 jarige van 1.58 cm een halve kilo pavo veulenbrok, als ze overdag ook geen gras meer eet wordt dat een kilo.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:01

Dus daarom zijn de huidendaagse kinderen zo groot; te veel Olvarit gekregen. Kijk maar naar de KWPN'ers

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:42

Dat heet fokbeleid volgens mij.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:58

Sugarmiss schreef:

Paarden die op jonge leeftijd dit allemaal moeten missen blijven kleiner en minder ontwikkeld als soortgenoten waar wel goed voor gezorgd wordt.
Het probleem is alleen dat je de problemen pas gaat krijgen als het paard ouder dan 5 is. Beenproblemen e.d. Alleen wordt het dan vaak op verkeerde belasting door de ruiter gegooid.

Veulenbrok is speciaal ontwikkeld voor een goede balans met het oog op een gezond ouder worden.
Hier te makkelijk mee omgaan is verkeerde zuinigheid.

Dat was mijn punt nu juist, de paarden waar het in mijn stukje over ging hebben geen beenproblemen, springen bijna stuk voor stuk Z of meer en zijn ook zeker niet onderontwikkeld (ok, ze halen geen 1.70, maar die merries zijn dat ook niet en een paard dat vanaf het begin brok gevoerd krijgt hoeft dat ook niet te halen).
Ik dacht me te herinneren dat er laatst een stuk in IDS oid gestaan heeft waarin stond dat jonge paarden beter sober gevoerd konden worden, dat dat juist minder problemen opleverde dan ze vol in het voer te zetten.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:38

Sober voeren in OK, een paard MAG helemaal niet te snel groeien c.q. te zwaar worden. Dat kunnen de botten helemaal niet aan nl.
Maar sober voeren houdt niet in 'alleen maar gras/hooi/kuil'. Ik zou het ook liever karig voeren willen noemen, dat dekt de lading meer dan sober.

Het is bekend dat de gemiddelde leeftijd van een KWPN'er momenteel op iets van 9 jaar ligt. Dat is niet voor niets zo laag en moet toch wel een teken aan dewand zijn.

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:44

Ik heb een merrietje van 1.jaar en 8 maanden. Ze krijgt nog de veulenbrok van Pavo gemengd met de vitaminekorrels van Pavo.
2 maal in de week krijgt ze lijnzaad. Ze gaat heel de dag op de wei met haar vriendjes. Ook krijgt ze veel hooi en stro in haar stal.

Groetjes,
Kat

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:53

Tinne schreef:
Ik ben niet tegen geen brok voeren, als ze voldoende hooi en/of kuil krijgen is dat denk ik wel voldoende. Maar ik vraag me dan idd wel af of daar alle stoffen in zitten die een veulen nodig heeft?

3 kg veulenbrok vind ik veel te veel voor een veulen van een half jaar oud.

Op welke basis vind je dat???
Mijn 2 veulens van 5 maanden oud bunkeren met gemak samen 6 kg Havens veulenbrok weg en zijn niets te vet, maar nog steeds wel glanzend in hun velletjes, hier foto's van vorige week.

viewtopic.php?f=59&t=488102
Daarnaast krijgen ze hooi en nog steeds gemaaid gras maar dat is meer voor het lekkere, er zit niets meer in.

Voeren doe je op het oog, maar om veulens gezond groot te brengen moet je echt investeren in de voeding die daar speciaal voor gemaakt wordt, naast ruimte en onbeperkte bewegingsmogelijkheid.