Hoe doen ze dat ? ( veel merries + dure dekgelden )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mientjeu

Hoe doen ze dat ? ( veel merries + dure dekgelden )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 12:01

Je hebt mensen die veel merries laten insimineren met hengsten met een hoog dekgeld. Neem nu Darco, 4000 euro dekgeld. Toch weet ik van mensen dat ze bv. een 10-tal merries ( of meer) van hem laten dekken. Maar hoe doen ze dat ? Ze betalen bijlange niet 4000 euro per merrie.

Ik weet dat er op Zangersheide een 'toestel' is, die een kleinere hoeveelheid sperma rechtstreeks in de eileider (?) brengt en zo heb je dus meer kans op bevruchting en minder sperma nodig. Dus kun je met 1 'portie' sperma, meerdere merries dekken. Maar is dat de algemene regel van werken ? (Ze gaan dan wel met 30-40 merries ineens naar Zangersheide )

Basvdv

Re: Hoe doen ze dat ? ( veel merries + dure dekgelden )

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:52

Mientjeu schreef:
Ik weet dat er op Zangersheide een 'toestel' is, die een kleinere hoeveelheid sperma rechtstreeks in de eileider (?) brengt en zo heb je dus meer kans op bevruchting en minder sperma nodig. Dus kun je met 1 'portie' sperma, meerdere merries dekken.

De reguliere methode is dat een inseminatie plaatsvind ter hoogte van de baarmoedermond. Richtlijn voor een goede kans op drachtigheid zijn 300 mln levende gezonde spermacellen.
De nieuwe methode waar jij over spreekt gaat verder. De inseminatie vindt plaats in de baarmoeder, direct vóór de eileider van desbetreffende hoorn waar de eisprong wordt verwacht. Door deze techniek is een meer gerichte inseminatie mogelijk. Omdat het sperma al direct op de juiste plek wordt geinsemineerd kan men volstaan met een lagere dosis. Sowieso 50%, en verschillende dierenartsen spreken over nóg minder.
Nadeel van deze techniek om het op grote schaal toe te passen is het feit dat de hengstenhouders zelf dit niet kunnen doen, hiervoor is een dierenarts nodig. Deze kan dit echter niet alleen omdat hij beide handen nodig heeft voor het onderzoek, een 3e hand zal het rietje moeten leegspuiten. Daarnaast is een hogere investering noodzakelijk omtrent apparatuurbenogdheden.
Er zijn al verschillende dierenartsenpraktijken actief met deze methode, en kan zeker bij exclusiever (dus prijziger) sperma van toegevoegde waarde zijn.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:03

Je krijgt met zoveel merries echt wel flinke korting hoor! Ik kreeg al korting zodat ik 2 merries kwam brengen. en ik had niet van die dure hengsten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:34

die mannen kopen diepvriessperma in dosissen bvb 10 rietjes van for pleasure voor 2000€ of zo ,op een goed station krijgen ze daar een merrie of drie-vier drachtig mee . Kan je rekenen ???
EEn eenvoudige particulier die wordt "dom" gehouden en betaald lekker 5000€ voor een dracht van For pleasure.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:23

Idd, als je een stapeltje merries kom laten insemineren krijg je echt wel wat korting hoor, ze willen je dan graag hebben!

Zelfs ik doe dat met mijn NMPRS hengst. Dekgeld is 'wel' 75 euro + 1 euro weidegeld per dag dat de merrie hier loopt. Maar bij meerdere merries kan daar wat aan gedaan worden.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:29

Maar laten ze dan alle merries door dezelfde dekken (insemineren), kijken ze niet per merrie wat er goed op past?

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:27

Marliesje schreef:
Maar laten ze dan alle merries door dezelfde dekken (insemineren), kijken ze niet per merrie wat er goed op past?

Sommige wel, anderen niet.
Het staat natuurlijk geweldig om een veulen te hebben met een vader met afstamming super x super, en tja dat de merrie dan soms wat minder is....

Tja en de meeste bekijken het zo: goeie hengst x mindere merrie= middelmatig veulen.

Heb verder ook geen idee, heb 'gelukkig' maar 1 merrie, die volgend jaar voor het eerst gedekt word, en de keuze is gevallen op een hengst die goed op haar past.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:37

libke schreef:
die mannen kopen diepvriessperma in dosissen bvb 10 rietjes van for pleasure voor 2000€ of zo ,op een goed station krijgen ze daar een merrie of drie-vier drachtig mee . Kan je rekenen ???
EEn eenvoudige particulier die wordt "dom" gehouden en betaald lekker 5000€ voor een dracht van For pleasure.

Idd Libke !

Wij kregen 12 rietjes van darco voor de helft van de prijs beetje zeuren en trekken, en vooral zeggen dat je een aparte merrie hebt....................

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:37

particulieren moeten gewoon wat brutaler zijn. Gewoon gaan praten en dan krijg je best wel wat voor elkaar. het gaat natuurlijk wel makkelijk als je meer merries hebt.......

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:37

Marliesje schreef:

Als je erg verschillende merries heb kies je gewoon 2 of 3 hengsten uit bij de zelfde hengstenhouder, wil ook nog wel eens helpen . En veel merriehouders hebben 1 stammerrie en haar dochters, dus zijn niet zo heel erg verschillend omdat het toch grotendeels het zelfde bloed is(en dat ze vaak steeds het zelfde type paard willen fokken).

Mientjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 09:57

Citaat:
Wij kregen 12 rietjes van darco voor de helft van de prijs beetje zeuren en trekken, en vooral zeggen dat je een aparte merrie hebt....................

En heb jij dat volgens een van die methodes gedaan die Basvdv beschreef of gewoon door eigen dierenarts laten insimineren ?

En als ik het goed begrijp heb jij 12 rietjes voor 2000 euro gekocht ? ( dekgeld is momenteel 4000 euro )

mmm.... maar zelfs al heb je maar 1 of 2 merries hebt dan kan je beter nog zeuren voor 12 rietjes ( als je daar maar 2000 euro voor betaald) dan gewoon 1 dekking te kopen van 4000 euro... :s Dan kan je met het overige nog zien wat je doet, ofwel met iemand samenwerken...

( dekt er toevallig iemand van een goede koele hengst in 2006 ( Darco bijvoorbeeld ) die zo gaat handelen ? )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:01

Ruchet schreef:
libke schreef:

Idd Libke !

en als je een heel goed insiminatie station hebt en je kent je merrie goed dan kan je ze drachtig hebben met één a twee rietjes (kan je dus rekenen )
zo gaat het momenteel ook met Quidam de revel bvb 10 rietjes voor 2500 € en het sperma van hem is zéér goed . Ik hoor hier dan van vrienden dat dit hun goedkoopste dek is in al die jaren ,gewoon een Quidam veulen voor 500€ ( en de particulier die moet er 7500€ voor neertellen )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:31

En hoe zit dat dan met dekbewijzen? Als ik het goed begrijp verkopen ze nu gewoon dus rietjes sperma en is die prijs niet op het aantal merries gebaseerd? Dan zal er ook wel genoeg gesmokkeld worden??? Ik bedoel, dan heb je dus kans dat men zegt dat het een afstamming van hengst X is maar stiekem waren de rietjes op en hebben ze hengst Y gebruikt, die toevallig nog in het land liep......

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:47

Neonlight schreef:
En hoe zit dat dan met dekbewijzen? Als ik het goed begrijp verkopen ze nu gewoon dus rietjes sperma en is die prijs niet op het aantal merries gebaseerd? Dan zal er ook wel genoeg gesmokkeld worden??? Ik bedoel, dan heb je dus kans dat men zegt dat het een afstamming van hengst X is maar stiekem waren de rietjes op en hebben ze hengst Y gebruikt, die toevallig nog in het land liep......

Hoeveel nut heeft dat? Als je echt verder wilt met zo'n veulen heb je hier niets aan omdat dan toch weer word gecontroleerd in de toekomst.
Ik ben dan niet zo heel er op de hoogte van het KWPN, maar bij het NSPS en het NMPRS worden alle hengsten en hun ouders DNA getest. Ik ga er van uit als zulke 'kleine' stamboeken waar veel minder geld in om gaat het al doet het KWPN ook wel met DNA test in de weer is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:42

Neonlight schreef:

euuuuh , al van Dna gehoord .Tegenwoordig wordt er bijna standaard afgenomen (bij mij zowel BWP ,als Z) dus op dat gebied wordt er niet gefoefeld .... Maar ja die garantie heb je evenmin als ze vers sperma naar je opsturen dat kan evengoed van hengst Y zijn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:23

Dat klopt, er wordt afgenomen, maar er wordt niet standaard gecontroleerd. Het is natuurlijk leuk om zo een veulen te fokken om te verkopen aan iemand die hem later uit zal brengen in de landelijke sport en niet voor de fokkerij zal gebruiken. Dan zal er nooit op DNA gecontroleerd worden, en wellicht heb je wel 1000 euro of meer kunnen vangen omdat je veulen zo'n leuk papier heeft. In de regel wordt de DNA alleen gecontroleerd bij de dekhengsten en de ouders van de dekhengsten. Grote kans dus dat er nooit DNA gecontroleerd zal worden. Het is ook veels te kostbaar om van ieder paard DNA te checken voor een stamboek, ze trekken alleen haren en doen het in een archief. Ik zie hier toch lekker geld verdienen in.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:34

dat heb je dan wel helemaal mis hoor ,neonlight . Die haren worden door het labo getest ,ik heb net nog gebeld naar het stamboek om achter de papieren te horen ,ze wachten enkel nog op bevestiging van het labo of de afstamming klopt . Bij het kwpn krijg je zelfs de facktuur van het Labo toegestuurd voor het onderzoek dus je betaald toch niet om in een archief te zetten ??Het kost 76 € als ik me niet vergis en het stamboek betaald dat niet hoor dat is de fokker

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:40

Dit is het nieuwste wat ik hoor. Het is in ieder geval niet bij alle stamboeken zo. Ik fok via de NAS, geen standaard DNA-controle. Het gewonnen materiaal wordt alleen opgeslagen. Ik ben vrij om hengsten uit bijna ieder stamboek te nemen, dan blijft het voor mij toch erg lucratief.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:05

en als je een heel goed insiminatie station hebt en je kent je merrie goed dan kan je ze drachtig hebben met één a twee rietjes (kan je dus rekenen )
zo gaat het momenteel ook met Quidam de revel bvb 10 rietjes voor 2500 € en het sperma van hem is zéér goed . Ik hoor hier dan van vrienden dat dit hun goedkoopste dek is in al die jaren ,gewoon een Quidam veulen voor 500€ ( en de particulier die moet er 7500€ voor neertellen )
[/quote]

Dan moet je wel zeer geconcentreerde rietjes krijgen! Dat is verschillend van hengst tot hengst dus zou ik zo niet zeggen dat je een merrie met 1 of 2 rietjes kan drachtig krijgen in een goed KI-station.

alabastro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:15

Dat met die controles is echt wel zo, zowel Hannover, Westfalen als het SBS doen die DNA-test nu standaard. In Hannover moet de hengstehouder zelfs de helft van de kost dragen, zeer mooi innitiatief voor alle eerlijke fokkers maar als je dan een portie diepvriessperma verkoopt aan een vaste prijs en de klant kan er bv 2 of meer merries van dekken dan lopen de kosten wel hoog op voor een hengstehouder. Ik dacht dat we €35 per veulen moesten betalen, bij 3 veulens uit 1 portie (moeilijk maar niet ondenkbaar) zou je dus al €105 betalen, wat ik veel geld vind op het dekgeld van veel jonge hengsten.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:24

Vreemde gang van zaken. Naar mijn mening koop je geen sperma, maar een VEULEN. Tenminste, zo werkt dat bij het stamboek waar ik mee te maken heb (American Paint Horse Association). Jullie betalen dus echt niet per merrie, maar per "kwakje"?? Dat moet ik toch verkeerd begrijpen ...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:31

nee Mac zo gaat het tegenwoordig vaak . Je kan ook kiezen voor zekerheid en een dracht kopen zeker als je geen merrie hebt die heel vruchtbaar is .Maar de meeste kopen rietjes en bergen die in de diepvries . Is volgens mij een heel winstgevend zaakje . Een fokker hier in de buurt had een vijftal jaren geleden in Frankrijk sperma gekocht van Diamant de Semmily ,hij kreeg 48 rietjes voor de prijs van een dek (ik denk 3500€ ) hij heeft ondertussen al een 15 tal veulens ervan rondhuppelen en heeft nog in de diepvries zitten

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:42

Joh!! En die veulens zijn stuk voor stuk registreerbaar??? Superdeal!!

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:46

Als je dekt met een buitenlandse hengst dan word er zowieso op DNA gecontroleerd, van alle andere veulens wordt inderdaad DNA materiaal afgenomen en dat wordt opgeslagen.
Wij hadden dit jaar enkele Carthago veulens en die werden gecontroleerd, het papier van deze veulens krijg je dan ook later, pas als de uitslag van DNA bekend is.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:46

De Engelse eigenaar die een aantal jaren geleden mijn Volbloed merrie heeft gekocht om mee te fokken, moet helemaal bakken met geld kwijt zijn. Hij heeft meerdere merries in Engeland, een paar in Duitsland, wat in Amerika. Zeg maar een stuk of acht tot tien en ze gaan allemaal naar verschillende hengsten. En de dekgelden liggen zo rond de 4.000 tot 12.000 euro per merrie . En dan heeft hij altijd nog wat paarden in race training staan, kost ook een gods vermogen per paard per maand. De merrie die ik aan hem verkocht, heeft eerst in Frankrijk gestaan, toen heeft hij haar naar Engeland gehaald en nu heeft hij haar naar Ierland gebracht. Hij wil haar nu door een Ierse hengst laten dekken. Geen idee hoe hij dit allemaal financiert.