Info hengst Corland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tomcat

Info hengst Corland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:21

Ik zoek meer info over de hengst Corland (Cor dl Bryère x Landgraf I). Welke eigenschappen (positieve en negatieve) fokt hij door en welk type merrie past bij deze hengst?
Weet er iemand iets meer over de sportieve carrière van dit paard (ruiter, prestaties).

Alvast bedankt.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:29

Corland heeft internationaal gelopen onder Wout Jan van der Schans. Zijn volle zus heeft internationaal gelopen (Corlanda) en een halfbroer loopt internationaal dressuur, die heeft op de Olympische spelen van Sydney gelopen als ik me zo even niet vergis.

Corland komt uit een fantastisch lijntje, deze tak van Holsteiner stam 104A heeft meerdere goedgekeurde zonen gebracht.
Zo heeft Corland nog een halfbroer VDL Clapton v. Caretino, maar ik weet zo niet of hij ook ergens goedgekeurd is. Ik dacht dat hij nu 1.30 parcoursen loopt.

Ik vind zelf dat Corland bij bloederige merries beter tot zijn recht komt. We hebben zelf dit jaar een Corland iuit een Tin Rocco x Laertes gefokt en dat vond ik een heel fijn beest.

Ik vind dat de nakomelingen een fijn karakter hebben, zijn volle zus heb ik dit jaar in Duitsland gezien (is trouwens ook staatspremie) en dat was ook een fijn paard om te zien.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:22

Ik weet niet of je het leuk vind maar hier een dochter van Corland!
(Tevens half zus van mijn paard)
Ze springt nu super in Amerika!...

Afbeelding

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:41

Corland = super.
Mooie grote dieren, die over het algemeen goed lopen.
Ze schijnen ook te kunnen springen ( ), maar ik zie ze graag.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:06

Corlanden hebben een karater, zijn in de hand lief en vriendelijk, maar onder het zadel zijn het wel eens hele brutale beesten, maar na een tijd gaat dat ook wel over.
Corland geeft goede jongen soms wat overbouwt, dus nooit gebruiken bij een merrie die zelf overbouwd is.
Zijn jongen kunnen goed bewegen en goed springen.
Wij hebben nu zelf een corland x indorado, mooi arpart hengste veulen, mooi koppie en een mooie hals.

Stalveenhof

Re: Info hengst Corland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:38

Op de website www.stalveenhof.nl.tt kan je de merrie Ganna zien. Zij heeft inmiddels 3 nakomelingen van Corland gehad. Haar zoon, Silvano, is een goedgekeurde dekhengst in Ierland. Hij doet het erg goed in de springsport. De eigenaar van Silvano heeft ook zijn volle zus Uganna gekocht. Nu heeft Ganna weer een hengstveulen van Corland. Een ontzettend mak en lief dier (hij is trouwens nog te koop!).

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:32

ik heb zelf een corland ruin... Idd heel lief op stal maar met rijden soms ontzsettend eigenwijs.. Hij is nu net 5. Wat marijkeeee zegt dat hij soms wat overbouwt na fokt klopt wel.. Mijne is net op het randje... Verder heb ik ervaring met corlands dat ze soms ietwat gevoelig in de mond zijn... Maar zolang jij ervoor gaat zijn ze erg werkwillig...

Verichtingsverslag
Verrichtingsverslag
Materialprøve Vilhelmsborg(DK) oktober 1992
totaal: 811.2 punten, 1e van 31 deelnemers; dressuur 7.6, springen 8.7

Verrichting Ermelo 1996 (20-02 t/m 08-03; verkort onderzoek)
Naast de dekdienst is de hengst in de springsport uitgebracht. Hij heeft onder andere deelgenomen aan het World Breeding Championship voor 6-jarige springpaarden (CSI Zangersheide) in Lanaken (onder Bo Kristoffersen, niet in finale, red).
Eerlijk maar speels, frisse hengst, veel bereidheid om te werken, laat zich zeer goed rijden.
Stap voldoende ruim en krachtig. In draf achter overactief. Galop goed. Laat zich in licht dressuurwerk goed bewerken. Springt snel van de vloer, voorzichtig met goede voorbeentechniek, maar zou achter de sprong beter moeten afmaken en meer vermogen kunnen tonen.
Stalgedrag normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

In de periode waarin Corland deelnam aan het verkort verrichtingsonderzoek werden geen verrichtingscijfers toegekend

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1997 (veulens)
De veulens van Corland zijn ruim voldoende ontwikkeld. Ze staan goed in het rechthoeksmodel en zijn ruim voldoende rijtypisch. In beweging zijn ruimte en afdruk voldoende, maar de veulens moeten meer souplesse tonen.
Het hoofd is voldoende sprekend. De veulens hebben voldoende nek. De hals is goed van lengte, maar komt wat diep weg en de bespiering van de bovenlijn zou royaler moeten zijn. De veulens zetten de hals er wel op. De schoft is gemiddeld goed ontwikkeld. De schouder is vaak steil en wat kort. De rug-lendenpartij is wat lang en wat week. De croupe is hellend, maar de achterhand zou meer lengte moeten hebben. Broek en schenkel zijn voldoende gespierd. Het voorbeen is meestal goed gesteld. Enkele veulens hadden een strak voorbeen en enkele waren iets kortbenig. De voorknie is fors ontwikkeld en de onderarm is goed gespierd. Het achterbeen is lang. Het fundament is goed ontwikkeld.
De ruime stap zou meer souplesse moeten hebben. De veulens draven met voldoende ruimte en voldoende afdruk, maar ze zouden meer souplesse en oprichting moeten vertonen en meer tot dragen moeten komen. De veulens galopperen gemakkelijk aan. Ook in galop zouden de veulens wat meer souplesse moeten hebben.
De kwaliteit van de moeders was ruim voldoende tot goed.
Getoond: 25 veulens uit 176 dekkingen.

Afstammelingen 2001 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Corland voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2005 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Corland voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1997 (veulens)
De veulens van Corland zijn ruim voldoende ontwikkeld. Ze staan goed in het rechthoeksmodel en zijn ruim voldoende rijtypisch. In beweging zijn ruimte en afdruk voldoende, maar de veulens moeten meer souplesse tonen.
Het hoofd is voldoende sprekend. De veulens hebben voldoende nek. De hals is goed van lengte, maar komt wat diep weg en de bespiering van de bovenlijn zou royaler moeten zijn. De veulens zetten de hals er wel op. De schoft is gemiddeld goed ontwikkeld. De schouder is vaak steil en wat kort. De rug-lendenpartij is wat lang en wat week. De croupe is hellend, maar de achterhand zou meer lengte moeten hebben. Broek en schenkel zijn voldoende gespierd. Het voorbeen is meestal goed gesteld. Enkele veulens hadden een strak voorbeen en enkele waren iets kortbenig. De voorknie is fors ontwikkeld en de onderarm is goed gespierd. Het achterbeen is lang. Het fundament is goed ontwikkeld.
De ruime stap zou meer souplesse moeten hebben. De veulens draven met voldoende ruimte en voldoende afdruk, maar ze zouden meer souplesse en oprichting moeten vertonen en meer tot dragen moeten komen. De veulens galopperen gemakkelijk aan. Ook in galop zouden de veulens wat meer souplesse moeten hebben.
De kwaliteit van de moeders was ruim voldoende tot goed.
Getoond: 25 veulens uit 176 dekkingen.

Afstammelingen 2001 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Corland voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2005 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Corland voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Dit is de info die ik er over heb... Verder ben ik het volkomen met Marijkeeee eens.. Je kan ook altijd eens kijken op http://www.vdlstud.nl Deze heeft corland ter dekking staan, zijn hele vriendelijke mensen die ik ook heb gemaild voor info.. Deze zeiden ook nog tegen mij dat hij erg sociaal is, sociale veulens door fokt die een vriendelijk karakter hebben maar wel soms gevoelig kunnen zijn... sommige veulens zijn ook in het begin nog al wegschieterig

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:00

Ik heb ook een Corland merrie.
Een corland x sovereign bill.

Hele fijne merrie, kan goed springen.
Vind over het algemeen dat Corland niet erg luxe hoofden geeft.
Deze hengst moet iig zeker bij een bloederige merrie.

_Dunja_

Re: Info hengst Corland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:44

Ik had een merrie van Corland
Toen ik haar kocht reed ik iedere dag een uurtje maar ze was best wel heet met rijden, dus na een maandje ging ze racen door de bak heen en sloeg ze met haar benen als ik haar ging poetsen.
Ik heb haar wegens het niet klikken verkocht en ze is nu een manege paard en loopt met zowel gevordenen als minder gevordenen in de lessen, ze krijgt nu meer beweging waardoor ze veel liever is geworden.
Ze is wel een enorme wever alleen dat wist ik niet toen ik haar kocht.
Ze was L dressuur en M springen alleen zowel met dressuur als springen kon ze hoger alleen is ze daar niet in uitgebracht.

viewtopic.php?f=22&t=465305&hilit=

Afbeelding