Nog veulen fokken met 20 jarige merrie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

Nog veulen fokken met 20 jarige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:21

Nou ja eigenlijk zegt het onderwerp al genoeg, kan ik het mijn pony van 19 (volgend jaar 20, als veulen komt bijna 21 )het nog aan doen ?
Ze heeft in het verleden bij ons al 4 veulens gehad, de laatste toen ze een jaar of 13 was.
Ze is heel fit, kan nooit moe, (welsch/arabier) en ziet er nog uit als een 8 jarige pony (niemand schat haar op leeftijd).

Maar is het lichamelijk niet een te zware belasting, want eerlijk gezegt wil ik dat haar niet meer aan doen.

Wie weet raad? Tips ? meningen?

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:23

ligt aan het paard.. ik zou het niet doen persoonlijk maar als ze zo'n goede conditie heeft zou het volgens mij niet echt kwaad kunnen. waarom wil je met haar fokken terwijl je het haar eignelijk niet meer aan wil doen?

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:27

Nou ...das een goeie, ik wil graag iets van dr houden denk ik...voor als ze er strax niet meer zou zijn. Ik denk dat ik daarom graag zou willen. En ze heeft prachtige veulen ter wereld gebracht vroeger.

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:30

Ik wil haar het niet aan doen als het een te zware lichamelijke belasting zou zijn, of als iemand er ervaring mee heeft dat ze daarna bv hard ouder worden, kijk dat zou ik het haar niet aan willen doen, en mezelf ook niet , ik ben veel te gek met haar.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:47

JIj kent het paard het beste, als jij van mening bent dat ze zich gedraagd en eruit ziet als een oudere merrie die niet meer de puf heeft om drachtig te zijn of te worden en straks een veulen nog moet opvoeden moet je het niet doen.
Op zo'n leeftijd hangt het écht van de merrie af en verschilt het dus per merrie. Je kan dan ook niet af gaan op andere reacties, behalve over het nog een keer proberen. Qua leeftijd wel, en als ze al eerdere veulens heeft gehad. Maar qua gezondheid, hardheid, gedraging naar leeftijd is er maar 1 persoon die daar over kan beslissen en dat ben jij. Als jij denkt dat ze het niet aan kan, moet je het niet doen. Als je denkt dat ze het wel aan kan, maar je doet het liever niet dan moet je het ook niet doen. Als je twijfelt moet het niet doen, het is ook niet zonder gevaren op zo'n leeftijd en je moet wel weten waar je aan begint.
Ik weet niet of ze of ze met zulke rasjes natuurlijk dekken, want je hebt ook altijd nog de kans dat ze niet eens drachtig raakt.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:11

Wij hebben op stal ook een merrie van 20 die uiteindelijk dragend is geworden. En momenteel heeft ze nog nergens last van. het speciale is dat bij deze merrie 1 eierstok is verwijderd!

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:14

k ken een pony die op 26 jarige leeftijd nog een veulen heeft gehad.
ze is het hele alfabet rond geweest. als het paard nog in goede conditie is dan kan het zeker geen kwaad.
laat anders de dierenarts j paard onderzoeken en hem een oordeel geven als j het zeker wilt weten.

Lonan

Re: Nog veulen fokken met 20 jarige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 09:05

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ze het wel aan kan maar inderdaad ik zal, als ik het ga doen volgend jaar het eerst in overleg doen met de dierenarts.

Het is nog een pittig ding hoor.

Bedankt !

Stippel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 01:26

wij hebben toen onze merrie 20 was haar ook nog laten dekken en er is een kerngezond veulen uitgekomen. De merrie was in goede conditie en de da zei ook dat hij geen problemen zag. Het is allemaal uitstekend verlopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:23

Als ze in zo'n goede conditie is zou ik het gewoon doen. Wel zou ik niet gaan tobben met hengstig spuiten en zo, als het niet op de gewone manier kan zou ik niet een handje helpen. De natuur regelt zelf namelijk of een merrie er klaar voor is om een veulen te krijgen, als ze niet drachtig wil worden is er toch iets aan de hand.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:59

hier iemand in de buurt had haar 20 jarige merrie ook drachtig (pas hengst uitgebroken) Merrie kon t prima aan.
Zeer mooi veulen uitgekomen en prima merrie. dit jaar had ze weer veulen en volgend jaar komt er weer eentje van dr.
(eignaren baalde dat ze zo laat pas hebben laten dekken ivb zeer goede veulens)

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 23:20

Haha das leuk om te lezen, sandra mijn pony heeft al enkele (zeer mooie K-welsch) veulens ter wereld gebracht. Ik ben nog in de denk fase heb al wel een hengst op het oog hier in de buurt. Ik heb nog even...hahaha tot volgend jaar.
Bedankt!

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:55

Mijn merrie van 22 jaar heeft dit jaar nog een veulen gehad, en ... is weer drachtig. Zie de foto's op mijn website.
Als het paard nog goed gezond is, mag het geen probleem zijn. Wel zorgen dat ze goed in conditie blijft. Een ouder paard heeft nu eenmaal meer voer nodig.