Informatie gezocht over afstamming en levensnummer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Informatie gezocht over afstamming en levensnummer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:32

Sinds 15 juni 2005 heb ik via een handelaar een 5 jarige merrie gekocht.

In haar paspoort staat dat ze ingeschreven staat bij het NRPS.

Ook staan er een chipnummer en een levensnummer in.

Ik ben nu erg benieuwd wat dat levennummer nu precies betekent.

Volgens haar fokker is Tanja`s moeder Icoliene een merrie van Belisar
en haar vader Pontiak was een hengst van Boreas.

Hoe kan ik erachter komen of ze nog meer familie heeft?

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:44

Het eerste wat ik kan bedenken is: neem contact op met het NRPS. Over het algemeen kunnen zij vaak wel achterhalen wie de ouders, grootouders etc. zijn. Nakomelingen hoeft niet (ligt eraan of die ingeschreven zijn of niet), maar het geeft je in ieder geval een goed startpunt!!!

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:53

Dit kreeeg ik als antwoord op mijn mailtje aan het NRPS met de vraag of zij mij verder konden helpen met het levensnummer en chipnnumer.

Van de handelaar heb ik begrepen dat Pontiak een eigen hengst is. Dus daar zal denk ik weinig informatie over te vinden zijn.

Geachte heer/mevrouw,

Dit dier is n.a.v. chipregistratie bij ons aangeboden dus wij hebben verder totaal geen gegevens over de afstamming, ik zou ook niet weten waar u dit wel zou kunnen vinden, staan er geen oude eigenaren in het paspoort vermeld?! Die zouden u mischien nog iets verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Kind Regards,

Gerita de Ruiter

NRPS Stamboeksecretaresse

NRPS Studbooksecretary

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:08

Heeft dit paard in haar paspoort afstamming onbekend staan???

briandylan

Re: Informatie gezocht over afstamming en levensnummer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:21

Als het volgens mij niet in het paspoort vermeld staat ,word het denk ik moeilijk om te achter halen wie haar ouders zijn.

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:34

via http://www.allbreedpedigree.com kan ik hengsten vinden met de naam belisar en boreas. Beide hebben meerdere entries. Wellicht kun je kijken of de juiste hengsten hierin staan. In dat geval kun je weer verder zoeken op nakomelingen. Op die manier kun je dan (half)zussen en broers van de ouders achterhalen.
Let wel op: deze pedigrees worden niet gecontroleerd, er kunnen dus fouten in staan!!!
PS zowel Icoliene en Pontiak kon ik niet vinden...

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:36

En verder zou ik de handelaar benaderen; als Pontiak een eigen hengst is, weet hij waarschijnlijk meer over andere nakomelingen van deze hengst. En weet hij wellicht ook meer over de moeder, die dan dus door zijn hengst gedekt zou moeten zijn!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:50

Belisar is een kwpn'er, probeer het eens bij het kwpn met het levensnummer van dit paard en de moeder.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 07:36

Bedankt voor alle reacties.

Ik zal eens een e-mail aan het KWPN gaan sturen met de vraag of zij iets meer kunnen vertellen over het levensnummer.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:13

Wat is het chipnimmer en levensnummer van je paard...??

Als het paard 5 jaar oud is, begint het levensnummer ( bij het KWPN, ) met 00.en dan nog een reeks van 4 of 5 cijfers.

Omdat de vader en moeder KWPN gefokt zijn betekend niet dat jou paard ook KWPN is geregistreerd. , Het is maar net bij welk stamboek de fokker besluit om te registreren., als hij uberhaupt al registreerd. ( dat is denk ik in jou geval gebeurd)

Als je contact hebt met de fokker, kun je toch vragen of het veulen bij geboorte is geregistreerd, en via welk stamboek dat was, Ik denk dat jou paard op oudere leeftijd gechipt is via het NRPS, maar daar dus als veulen niet is geregistreerd.( waarschijnlijk nergens geregistreerd)

Als de vader van jouw paard een eigen hengst is, dan krijg je bij zowel het nrps als het kwpn een B register papier, en word ze als afstamming onbekend geregistreerd, dat heb je dus nu ook al ( alleen nu staat ze nog niet in een register) en daar schiet je dus eigenlijk niets mee op.

Als je aan DNA kan komen van zowel de hengst als de merrie, ...Kan ze met afstamming in het register B komen, en bij evt fokken, kan een veulen dan wel weer in register A komen.( Zowel bij NRPS en KWPN)

Kost alleen veel euro's...en je paard word er niet een cent meer waard van....

Wat je wel kan doen of je wilt weten of je paard meerdere broers of zussen heeft..

Bellen met het KWPN en vragen om een afstammelingen rapport van Icoliene v Belisar , Moet je wel zeker weten of de naam van de merrie juist gespeld is. , ook heb je de naam van de eigenaar van icoliene dus dat moet wel lukken, als er bij het KPWN geen afstammelingen bekend zijn, kun je het NRPS ook nog proberen.,...

Misschien kun je ook om een copie van de stamboom van Icoliene vragen, dan heb je iig de rest van de afstamming ook, ( of had je die al van de fokker?)

SUCCES>

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:06

Mijn paard haar levensnummer is HBR 210959*00.

Ik heb inmiddels een e-mail naar het KWPN gestuurd met het verzoek een afstammelingen rapport ( met dank aan Sigrid1182) op te sturen.
Bedankt voor de tips.
Ik ga het even afwachten.