veulentje wel of niet meenemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady_

veulentje wel of niet meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 10:43

ik weet niet of dit hier hoort.. anders verplaats maar

ik zit met een probleempje, een tijdje geleden ben ik om prive omstandigheden bij mijn oude stal weggegaan, ik sta nu op een soort van manege maar dan zonder manege lessen weetjewel

maar nou verwachten we volgend jaar een veulentje van glenda, ik wil heel graag bij zijn geboorte zijn.
maar op de stal waar ik nu sta kan ik niet blijven slapen die nachten ervoor. en een camera neer hangen gaat ook niet want we zijn er dan te laat bij als we nog van huis moeten komen.

nou stelde me pa voor om glenda bij een goede kennis van ons neer te zetten en zodra ze haar veulentje heeft weer terug te brengen naar onze gewone stal...
maar hoe oud moet een veulen zijn als je hem mee zou mogen nemen in de trailer (ongeveer 10 minutjes rijden)?
en hoe moeten we dat dan doen? veulentje ook vastzetten of gewoon los in de tailer enzo?

wie kan mij helpen??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:56

wij hebben ons shetveulentje los vervoerd

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:59

ik heb river na 2 weken gelijk mee gehad in de trailer, toen kon ze zelf goed haar evenwicht vinden, ik heb haar los meegehad in de trailer en mams kort vast zodat river zich niet kon ophangen in het halstertouw

Erretje

Re: veulentje wel of niet meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:02

Volgens mij kun je hem al snel vervoeren, als ma en kind weer een beetje bijgekomen zijn en het veulentje staat een beetje stevig op de benen en loopt mee kan het prima, zeg een paar dagen. Zo'n kort stukje. En ze staan bij mijn weten los, zeker als ze jong zijn.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 13:17

oke bedankt allemaal..
ik denk dat we het veulentje na een week of 1.5/ 2 mee terug nemen naar ''onze'' stal

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:12

Zet de merrie wel op tijd bij die kennis neer, niet 1 week voor de bevalling bijv. Geef haar de tijd om te wennen aan haar nieuwe omgeving, zonder je geen gestresste hoogdrachtige merrie krijgt.

regina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:52

ik zou het veulen los erin doen, en moeder als het gaat vast. mijn shetmerrie hangt zich nogsteeds op, en moet dus ook los, dat kan dus ook wel, maar bij grotere zou ik proberen de merrie toch vast te zetten!

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:54

ik zat me opeens iets af te vragen he..
je hebt toch in de trailer zo'n stang zitten voor.. (waar je je pony aan vast zet zeg maar) wat als het veulen daar onderdoor gaat/kan ofzo? is dat niet hardstikke gevaarlijk of zeg ik nu iets heel doms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:56

ArabStables schreef:
Zet de merrie wel op tijd bij die kennis neer, niet 1 week voor de bevalling bijv. Geef haar de tijd om te wennen aan haar nieuwe omgeving, zonder je geen gestresste hoogdrachtige merrie krijgt.

hier ben ik het mee eens, en als je veulentje stevig op de beentjes staat, idd rond 2 wkn na geboorte kun je hem/haar los in de trailer met moeder meenemen, niet vastzetten! en voor die 10 minuutjes zou ik iig geen tussenschot erin doen. en die voorstang kun je dan laten zitten. vragen zijn nooit dom!

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:59

nee we hebben zoiezo geen tussenschot in onze trailer (is niet zo'n hippe kar maar gewoon een ''groot'' hok zegmaar.. zonder schotten ertussen maar wel een stang ervoor in

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:04

glen_vanii schreef:
nee we hebben zoiezo geen tussenschot in onze trailer (is niet zo'n hippe kar maar gewoon een ''groot'' hok zegmaar.. zonder schotten ertussen maar wel een stang ervoor in

bij mijn veulens is de stang nooit een probleem geweest, meestal blijft het veulen ook dicht tegen de moeder aan staan, en zonder stang kan je merrie zich lelijk stoten met haar hoofd als er geremd wordt, is toch een soort steun.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:04

Inderdaad minstens 3 weken voor de uitgetelde datum de merrie verhuizen naar nieuwe stal !
Gunstig is om minstens een week te wachten voordat je de kleine vervoert, beter nog 2 weken. Ze zijn de eerste 10 dagen heel kwetsbaar. Als de mogelijkheid bestaat waarom niet proberen de merrie en veulen 'prive' te laten staan voor een paar maanden.

Wij vervoeren met een tweepaardstrailer en altijd de merrie en veulen apart ! Moet er wel bij zeggen dat bij zo'n jong leeftijd ik niet beroert ben om mee te reizen in de trailer (zeker als het maar een 10-tel minuten zijn). Wij leggen ook altijd strooi en/of zaagsel in dat gedeelte waar het veulen moet staan (vermindert lawaai, is vertrouwde bodem, minder kans op uitglijden, enz).

Als je een 1-paards trailer hebt dan niet de veulen vast zetten, persoonlijk zou ik de bodem dekken zodat het niet kan uitglijden, en laat beiden 'kennis' maken met het hele gebeuren voordat je gaat rijden! Deze kennismaken verdien je terug als je gaat rijden in dat het veulen dan weet waar de bar hangt en waar de muren staan ... ivm er tegen lopen.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 13:07

oke bedankt allemaal..

dus het beste is: 2/ 3 weken voor tijd mijn pony meenemen naar de andere stal.. als het veulentje er is 1 liefst 2 weken later weer terug nemen naar eigen stal --> veulen los zetten en stro op de boddem gewoon.

@Peterina.. hoezo prive?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:40

Met prive bedoelde ik ergens thuis bij iemand waar er oa weidegang was. Het is dan wat rustige en minder stresserend de eerste weken en jan en alleman zit niet aan je veulen (aaien ... droes, virussen enz enz).

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 12:09

oh oke
bij de mensen waar we der een tijdje neer willen zetten (goede vriendin van me pa) is het ook allemaal heel rustig ja hij heeft een soort van nrps fokstal waar 4 andere merries staan (dan misschien met veulentje) het is in zijn achtertuin en de dierenarts is ook aanwezig (vrouw zelf) dus alle paarden lopen er gezond bij

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:48

Dan zou ik helemaal vragen of je daar niet kan blijven voor de zomer. Contact met andere veulens is zo leuk.
Je kan de ruimte voorin trouwens ook opvullen met balen stro, dan kan het veulen niet onder de stang door.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 14:00

ohja dat van die strobalen in de trailer is een goed idee ik denk dat ik dat een veiliger idee vind.. ben namelijk bang dat het veulentje eronder door schiet ofzo.. (overbezorgde hulp mama )

om mijn merrie met veulentje er dan te laten staan is niet echt een optie.. want mijn andere pony staat weer de heel andere kant op en dus samen met school heb ik dan geen tijd om op en neer te fietsen en me pa wil me ook niet elke dag brengen.. daarom maar voor die 2 weken

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:02

Kan je merrie op de stal waar ze nu staat wel de hele dag naar buiten met haar kind? Want dat is heel erg belangrijk voor veulens.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:29

crazycactus schreef:
Je kan de ruimte voorin trouwens ook opvullen met balen stro, dan kan het veulen niet onder de stang door.

Zo hebben wij het idd ook gedaan. Werkt prima. De eerste keer dat we met een veulen reisen, is er iemand bij blijven staan. Ja ja, ik weet het: dat mag niet. Maar ik was blij dat we het hebben gedaan, want 1 of andere idioot vond het nodig om net voor ons in een file in te voegen, waardoor wij keihard op de rem moesten. Veulentje werd gelanceerd en onder de stang door gesmeten, maar gelukkig dus opgevangen door degene die erbij stond. Sinds die tijd dus ook altijd balen ervoor. En idd moeder en kind ieder in hun eigen "vak".

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:31

Als we Ace volgende maand naar Rina gaan brengen blijf ik er ook bij staan. Het is maar 20 minuten rijden. Ik heb wel eens langer in een trailer gezeten.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:33

Mensen vonden het levensgevaarlijk dat iemand er bij bleef staan, maar persoonlijk heb ik er ook niet zo veel problemen mee ...

Ik zou dus ook heel graag een camera in mijn trailer willen zodat je ze in de gaten kunt houden.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:52

Ja dat zou helemaal makkelijk zijn...... Wij kunnen op zich wel de trailer in kijken, maar je ziet alleen neuzen, dus bij een klein veulen zie je niets.... Ik ga er ook echt liever bij zitten. Ik heb al eens een veulen op schoot gehad omdat een idiote automobilist vol op de ho-houwer ging.... Wat als ik daar niet gezeten had.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:15

ja ze kunnen we de hele dag naar buiten enzo
het enige punt was dat ik graag bij de geboorte wil zijn en dat ik op onze stal niet kan blijven slapenm en er daarom dus ook niet bij kan zijn. daarom gaat ze voor een paar weken ergens anders heen waar ik wel kan slapen als dat nodig is