Wij hebben onze voskleurige shet merrie laten dekken door een bonte hengst.Nou hebben de voorouders van onze shet wel een bonte kleur.De achtergrond van de hengst weet ik niet ,maar weet iemand wel hoeveel % ik ongeveer kans heb op een bonte nakomeling.
Bont is een dominante eigenschap. Dit wil zeggen als deze aanwezig is, dan is het dier ook bont.
Als het veulen de bontfaktor van de hengst krijgt, is deze bont.
De hengst kan zuiver zijn voor bont (heeft zelf 2 maal de bontfaktor, van zijn vader en van zijn moeder) dan is het veulen altijd bont. Heeft de hengst maar 1 maal de bontfactor, dan is hij zelf nog wel bont, maar is maar de helft van de nakomelingen bont.
Al bij al dus best een grote kans op een bont veulen.
Dat er bonte in de familie van de merrie zitten heeft geen invloed, want de merrie heeft zelf de bontfaktor niet.
dat er bont in de familie van de merrie zit kán wel invloed hebben als het overo bont is, dat is namelijk niet dominant.
Er zijn twee soorten bont: Tobiano (platenbont) zoals de hengst hierboven en Overo: http://www.riorondo.com/books/cft/pinto/OVERO1.JPG bijvoorbeeld. Overo kan aanwezig zijn zonder dat het zichtbaar is. maar aangezien Overo volgens mij vrijwel niet voorkomt bij Shetlanders kan je er veilig van uit gaan dat de kans op bont 50% is.