vader KWPN, moeder KWPN, dochter NRPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

vader KWPN, moeder KWPN, dochter NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:59

Ik moet nog veel leren op fokkerijgebied, geloof ik

Hoe kan het dat mijn paard een B-register NRPS paard is, terwijl paps en mams beiden KWPN zijn? Vader is overigens geen goedgekeurde dekhengst, zou het 'm daar in zitten?

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:43

Ik denk het. Je paard kan ook een register B papier krijgen van het kwpn, dan kun je er alleen niet mee naar de keuring.
Misschien dat dit bij het nrps anders is, daar heb ik geen idee van, maar dat zou dan een reden kunnen zijn om het zo te doen.

petraaken

Re: vader KWPN, moeder KWPN, dochter NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:58

CCCCorine schreef:

Hoe kan het dat mijn paard een B-register NRPS paard is, terwijl paps en mams beiden KWPN zijn? Vader is overigens geen goedgekeurde dekhengst, zou het 'm daar in zitten?

en bovendien denk ik dat de stokmaat een rol zal spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:21

petraaken schreef:
CCCCorine schreef:

en bovendien denk ik dat de stokmaat een rol zal spelen.

Tja, ze is nu 1.67m/1.68m, denk dat ze tegen de 1.70m wordt uiteindelijk. Haar vader was nogal een groot paard, ben ik inmiddels te weten gekomen. Dus stokmaat is inderdaad een goed punt, want KWPN doet niet aan E-pony's, maar in dit geval valt ze wel binnen de KWPN stokmaat .

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:33

Wat is de afstamming???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:28

Vader is Nugget (Lux Z x Grannus) en vader van moeder is Rivaal.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 07:17

bij het kwpn had het paard eeb reg B papier gekregen volgens mij...

Misschien was registreren via het nrps goedkoper...

Misschien dat de eigenaar van de hengst, de veulens via het nrps liet registreren, ...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:12

Als het goed is kan je als nog een kwpn B-register papier aanvragen hoor, het kost je uiteraard wel wat, maar als je dat graag wilt dan is dat mogelijk volgens mij

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:41

Mijn [naam verwijderd] heeft een vader die zowel NRPS- als KPWN goedgekeurd is, haar moeder is een KWPN-merrie. [naam verwijderd] is bij geboorte voorzien van een KWPN-papier, zo heeft de hengsthouder haar bij inseminatie al opgegeven. Was ik er toen alert op, zou ze meteen al bij het NRPS zijn ingeschreven.
[naam verwijderd] zal in de zomer van 2006 bij het NRPS worden aangeboden, misschien nog bij het EASP. Ze zal zeker niet worden aangeboden bij het KWPN. Waarom geen KWPN - [naam verwijderd] staat niet echt in het KWPN type wat mij betreft, ze is ranker en luxer, plus haar stokmaat is te gering waardoor ik verwacht dat de KWPN-keurmeesters sowieso niet serieus zullen kijken. Bij het NRPS past ze wel precies tussen de andere merries.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:55

Wat de eisen voor registratie bij het NRPS betreft: als je paard minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed voert, kan het ingeschreven worden bij het NRPS, ervan uitgaande dat het om een grote maat (min. 1.57 m) gaat (voor <1.57 m geldt een andere regel wat percentage bloedvoering betreft).

Dat percentage kan overigens puur Engels volbloed zijn. Er hoeft dus niet in de eerste paar generaties een Arabisch volbloed in de stamboom te zitten, hoewel die er natuurlijk wel heel ver weg zit: Engels volbloeden hebben van oudsher Arabisch bloed door hun aderen stromen.

Cowgirltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:03

Ik vind dit ook raar, mijn vader zijn paard is Respect, een goedgekeurde dekhengst KWPN, zijn moeder ook KWPN,en mijn 1.62 cm grote ruintje is ook NRPS.., mijn verklaring is echter het arabisch bloed, maar dan zou een van zijn ouders toch ook arabisch bloed moeten hebben en ook NRPS zijn???

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:16

Nee, dat zeg ik hierboven.

Voor de grote maat NRPS (register NRA) hoeft het dier geen druppel Arabisch bloed te voeren. Een minimaal percentage van 12.5% Engels volbloed is voldoende (en daar zit dus van oudsher ook Arabisch bloed in).

Respect was overigens (ook) goedgekeurd voor het NRPS. Tenminste, als je het over Respect met als vader Rubinstein hebt. Ik wist trouwens niet dat hij ook goedgekeurd was bij het KWPN?

Ik zie hier dat Respect 42.57% (Anglo-)Arabisch bloed voert: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2522

Mijn paard heeft een halfbroertje en- zusje van Respect uit dezelfde moeder (alle drie uit dezelfde dravermerrie) en deze drie nakomelingen zijn ook allemaal NRPS-geregistreerd.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:20

Vaak gaan mensen ook met een Kwpn gefokt veulen naar een NRPS keuring en laten het NRPS registreren, omdat het daar makkelijker is een predikaat te behalen

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:16

Wat is het verschil dan in KPWN predikaat en NRPS predikaat?
Waarin is de KWPN strenger?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:53

Het kwpn hangt zwaar aan massa en hoogte.
Ze willen wel graag dezelfde uitstraling als de iets luxere NRPS-ers, maar kunnen niet voorbij de stokmaatwensen zien.

Overigens is het het NRPS dat de laatste jaren de presterende sporthengsten inschrijft voordat er wordt gepresteerd. Na de prestatie zijn die zelfde hengsten ook ineens voor het kpwn interessant. Het NRPS kan zich kwa sportpaarden dus prima meten met het veel grotere kwpn. Ikzelf vind de NRPS vaak een mooier paard brengen, maar dat is smaak.

Of het nrps sneller is met de predikaten weet ik niet. Ik denk wel dat als je een kleine merrie hebt (onder de 1.65m.!) je bij het NRPS waarschijnlijk wel een eerlijkere beoordeling krijgt. Men durft hier in het Noorden bij het kwpn 3-jarige merries van 1.65m. nog steeds wel "matig ontwikkeld" te noemen... Merries kleiner dan 1.65m. zijn misschien wel handiger bij het NRPS aan te bieden.

Dat het kwpn in haar richtlijnen stelt dat een merrie minstens 1.60m. moet zijn voor het sterpredikaat is in de praktijk al achterhaald. Met een merrie onder de 1.64m. hoef je in het Noorden iig al niet mee aan te komen.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:04

Ben het helemaal met je eens hoor Dees.
Paarden die wat meer in het NRPS type staan zijn wat chiquer en ze passen mij ook beter.

Kleintjes of gewoon een bloedpaard wordt hier ook al snel 'weinig ontwikkeld' genoemd.

Maar het gangwerk is bij de gemiddelde KWPN'er beter dan bij de gemiddelde NRPS'er, ga maar eens kijken op de keuringen.

Desondanks zeggen KWPN keuringen mij weinig. Degenen die op kop lopen, dat is niet mijn type en daar kan ik weinig mee. Bovendien zitten ze vaak onder de verboden middelen.

Bovendien vind ik dat het NRPS de laatste tijd fijne hengsten goedkeurt, terwijl het KWPN zelfgenoegzaam aan het worden is, en negatief naar vreemden kijkt.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:48

Cowgirltjuh schreef:
Ik vind dit ook raar, mijn vader zijn paard is Respect, een goedgekeurde dekhengst KWPN, zijn moeder ook KWPN,en mijn 1.62 cm grote ruintje is ook NRPS.., mijn verklaring is echter het arabisch bloed, maar dan zou een van zijn ouders toch ook arabisch bloed moeten hebben en ook NRPS zijn???

correctie Respect was NRPS gekeurd en niet KWPN.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:52

Venetia schreef:
Ben het helemaal met je eens hoor Dees.
Paarden die wat meer in het NRPS type staan zijn wat chiquer en ze passen mij ook beter.

Kleintjes of gewoon een bloedpaard wordt hier ook al snel 'weinig ontwikkeld' genoemd.

Maar het gangwerk is bij de gemiddelde KWPN'er beter dan bij de gemiddelde NRPS'er, ga maar eens kijken op de keuringen.

Desondanks zeggen KWPN keuringen mij weinig. Degenen die op kop lopen, dat is niet mijn type en daar kan ik weinig mee. Bovendien zitten ze vaak onder de verboden middelen.

Bovendien vind ik dat het NRPS de laatste tijd fijne hengsten goedkeurt, terwijl het KWPN zelfgenoegzaam aan het worden is, en negatief naar vreemden kijkt.

Ik vind het altijd best grappig als emand heeft over NRPS shiqer, kleiner, minder gangwerk..
Een vriendin van mij heeft namelijk een NRPSer van 180cm schofthoogte met een enorme mooie ruime gang..
Hihihi

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:42

petraaken schreef:
correctie Respect was NRPS gekeurd en niet KWPN.

Dat dacht ik dus ook, maar ik wist het niet zeker.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:45

Citaat:
want KWPN doet niet aan E-pony's

Kwpn doet wel aan E-pony's. Ik heb namelijk een Kwpn E-pony van 1.55m . Ze is ingeschreven in het Kwpn veulenstamboek en heeft Kwpn papier.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:37

jep dat klopt.. vriendin an mij heeft een E pony een samber met KWPN papier..
Alleen zullen ze niet snel op een keurng komen en veulen papier houden.

Kan het niet zo zijn dat de papa van jou paard ook bij het NRPS is ingeschreven en dat de fokker kon kiezen en dus voor NRPS is gegaan???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:44

daantjuhhh schreef:
Kan het niet zo zijn dat de papa van jou paard ook bij het NRPS is ingeschreven en dat de fokker kon kiezen en dus voor NRPS is gegaan???

Ik vermoed inmiddels dat het inderdaad zo gegaan is.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:45

ja, dat lijkt mij ook een logische verklaring!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:45

CCCCorine schreef:

een paard wordt ingeschreven in het B register als de moeder KWPN papier, dus Vb (veulenboek) of Stb (stamboek), Reg A, of Reg B geregistreerd is heeft, maar de vader of

a: een wachthengst is
b: kwpn geregistreerd maar niet goed gekeurd
C: alle overige hengsten, dus niet KWPN ggk hengsten, ook al zijn ze in het buitenland wel erkend, en hengsten zonder papier.

Om je paard sowieso opgenomen te laten worden in het KWPN stamboek moet je eerst lid worden van het KWPN, kost je € 80,-, daarna € 75,- per jaar en € 46,- voor KWPN gegeristreerde paarden, € 80,- voor NIET KWPN geregistreerde paarden en € 12,50 regio afdracht voor deelname aan de stamboek keuring.

Je paard moet minimaal 1,58 mtr groot zijn en voor stamboek opname minimaal 100 punten scoren, 50 punten voor exterieur en 50 voor beweging.
Voor het ster predikaat moet het paard minimaal 140 punten scoren, waarvan minimaal 68 punten voor exterieur en dus minimaal 72 voor beweging.

Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend, of geregistreerd in het veulenboek van KWPN "om nakomelingen voor registratie in aanmerking te laten komen; de vader dient te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek"van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend stamboek om het produkt voor registratie in register A in aanmerking te laten komen.

Alle info heb ik uit het bewaarboek 2005 van KWPN.

Stamboekkeuringen vinden in het voorjaar plaats, je mag je paard maar 1x per jaar aanbieden op een stamboekkeuring. Je kunt eventueel je paard aanbieden voor de herkeuring als je paard 3 jaar of ouder is, als jet het met de uitslag niet eens bent. Voor de voorwaarden contact opnemen met de keuringscommissie.

Je moet je paard zelf aanmelden dmv van het inschrijfformulier wat je in het bewaarboek vindt.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 04:00

Zelfde verhaal als CCCCorine Mijn merrie heeft ook B-register NRPS papier. Ben er een tijdje geleden achteraan gegaan en toen werd mij verteld dat ze ook in het B-register KWPN ingeschreven kon worden.

Verder is mij toen verteld dat als ik ooit een veulen fok uit mijn merrie met een ggk KWPN hengst, het veulen A-register KWPN papier zou krijgen.

Dus ik laat mijn merrie lekker in het NRPS ingeschreven staan. Kan toch niets met keuringen, ook niet in het KWPN. Kan alleen in het hulpstamboek terechtkomen.

Editje: mijn merrie is boven de 1.65m. Vader was een eigen hengst en zijn vader was Respect. Moeders vader is Bachelor.