veulen verhuizen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

veulen verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 21:42

Het is de bedoeling om deze week ons hengstveulen van de moeder af te spenen. Het veulen komt zo'n 10km verderop te staan met 2 andere veulens. Maar nu zit ik te dubben over het wegbrengen.
Kan ik het beste gewoon het veulen in de trailer laden, er zelf bij blijven om hem rustig te houden? Of is het beter om met merrie en veulen in de trailer het veulen weg te brengen en dan de merrie alleen mee terug nemen?
Ik vermoed wel dat de merrie meer problemen gaat krijgen met het afspenen dan haar hengstveulen, die vind alles wel spannend.
Maar als zo'n kleintje nou bang wordt in de trailer?
Kan ik hem iets geven om rustig te blijven of is dat niet nodig?

Alle tips zijn welkom!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:46

In de trailer doen. Er absoluut NIET bij blijven. Los in de trailer laten staan, zeil dicht en rijden.
Is dit helemaal nooit geoefend trouwens?

ArabStables

Re: veulen verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:20

Veulen inderdaad in de trailer vervoeren als je denkt dat merrie de trailer afbreekt. Denk om de voorstang in de trailer, dat die kleine daar niet onderdoor gaat. Bind desnoods wat hooi- of strobalen onder de stang omhoog, zodat het veulen er niet onderdoor kan. Achterstang eruit halen. Veulen los vervoeren en vooral: zeiltje dicht! Succes!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:26

Faniek schreef:
In de trailer doen. Er absoluut NIET bij blijven. Los in de trailer laten staan, zeil dicht en rijden.
Is dit helemaal nooit geoefend trouwens?

Niet veel aan toe te voegen.
Zo is het dit jaar ook bij een van de veulens bij ons op stal gegaan.

Poohbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:17

Dan ben ik de eigenwijs hier. Trailer al wel geoefend e.d. met oplopen, laten staan e.d. voordat we gingen rijden. Dat rijden was drama. Ik ben aan de andere kant van het schot ernaast gaan zitten op een stoel en zo ging het perfect. Het mag niet, kan gevaarlijk zijn e.d. Maar ik heb wel een veulen in 1 stuk naar zijn nieuwe stal kunnen brengen en ook een veulen wat nog vaker op de trailer durft. ......Als hij straks wat groter is dan laten we hem wennen zonder mij en met ander paard e.d.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:23

geef je veulen ruim voordat je hem inlaat een kalmerend middel (zo doen de grote fokkers dat, zie art. IDS Wim te Pas).
Ik zelf nam gewoon de merrie mee. Veulen er uitladen en als de wiedeweerga met de merrie wegrijden. Maar ja als je merrie de tent afbreekt kun je het beter zo niet doen.
Een ding is zeker; je moet tijdens het vervoer er zelf niet bij ingaan. Is veel te link voor jezelf.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 07:36

ik heb vorig jaar mijn arabier gekocht. hij was toen 6 maand, was nog nooit wat meegedaan, en werd dus toen ik m kocht bij mams weggeplukt. we hebben hem los in de (2 paards)trailer gezet, met het zeil dus inderdaad ervoor zodat er geen uitweg was. hij heeft zich redelijk rustig gehouden en alles is toen heel goed gegaan.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 07:44

mooiste is een anderhalfpaardstrailer die van achter dicht kan zorg dat hij zich nergens aan kan verwonden haal de voorstang eruit dan kan hij daar niet overheen springen wij hebben ons veulen aan 2 touwen vastgezet en moesten 3 uur rijden en hij kwam na 3 uur perfect uit de trailer hij ging toen ook van zijn moeder af maar was wel al een halster gewend en vast staan

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:58

Ik heb zaterdag mijn veulen (KWPN, Gelders type) afgespeend. Moeder bleef op stal, kleine in de trailer gezet (2 mannen duwden de achterhand naar binnen en ik leidde de voorhand, ze stond er zó in en da's toch knap met een veulen van dik 300 kg die niet echt zonder mama weg wilde), ik bleef even bij haar terwijl klep en zeiltje dicht gingen om even tegen haar te praten. Vervolgens ik de trailer uit, deurtje goed dicht en rijden! Ruim een uur (heel rustig aan bij bochten en rotondes) en alles ging prima.

Oja, zowel voor- als achterstang plus dingen als hooinet en de lijnen waar je een volwassen paard aan vastzet hadden we uit de trailer gehaald. Ze stond gewoon los in een lege 1,5 paardstrailer met alleen haar halster om. Bij de opfok ben ik de trailer weer ingegaan, halstertouw vastgemaakt, even gepraat, zeiltje omhoog en klep naar beneden en voorzichtig, met begeleiding langs de klep van m'n man, de klep afgelopen.

Missie geslaagd!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:22

Eliene schreef:
Ik heb zaterdag mijn veulen (KWPN, Gelders type) afgespeend. Moeder bleef op stal, kleine in de trailer gezet (2 mannen duwden de achterhand naar binnen en ik leidde de voorhand, ze stond er zó in en da's toch knap met een veulen van dik 300 kg die niet echt zonder mama weg wilde), ik bleef even bij haar terwijl klep en zeiltje dicht gingen om even tegen haar te praten. Vervolgens ik de trailer uit, deurtje goed dicht en rijden! Ruim een uur (heel rustig aan bij bochten en rotondes) en alles ging prima.

Oja, zowel voor- als achterstang plus dingen als hooinet en de lijnen waar je een volwassen paard aan vastzet hadden we uit de trailer gehaald. Ze stond gewoon los in een lege 1,5 paardstrailer met alleen haar halster om. Bij de opfok ben ik de trailer weer ingegaan, halstertouw vastgemaakt, even gepraat, zeiltje omhoog en klep naar beneden en voorzichtig, met begeleiding langs de klep van m'n man, de klep afgelopen.

Missie geslaagd!

Afgezien van het feit dat ik een 2 paardstrailer heb gebruikt, precies hetzelfde en geen centje pijn.
Zie videotje van de webcam die ik tijdens het transport heb gemaakt. Oja het was een ritje van 1,5 uur.
Afbeelding
Verkeerde datum ingevuld @#%$#@, pech gehad

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:44

Zo doen wij het ook, wij hebben een 2 paards trailer, alles eruit , paard los erin, klep dicht, zeil dicht!!! en wij doen nog een extra plank halverwege het zeiltje (gaten in de trailer geboord en plank met vleugelmoeren vast gezet). Nooit problemen.. Wel al heel vaak dramatische toestanden gehoord van veulens die over de stang heenhingen, over de klep heen kwamen enz. Als wij merrie met veulen vervoeren doen we ze er allebei er los in..

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:49

Ik heb twee jaar geleden een welshje gekocht. Ze was 4 maanden en nooit van de moeder afgeweest. We hebben haar in de trailer getild (ja met zo'n klein welshje gaat dat makkelijk!!). waar we een dikke laag stro in hadden liggen en voor de rest niks. Geen stangen of zo. Ze stond er los in. Wij hadden geen zeil en daarom had mijn vader een plank aan de klep gemaakt die over het gat ging waar normaal een zeil zit. Wij moesten 2,5 uur rijden. We hebben onderweg 1 keer gestopt (ik moest plassen) en toen heb ik vlug door het raampje gekeken. Ze stond gewoon heel rustig. Thuis haar uitgeladen en ze had er niks van geleden.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:57

Die van mij is gebracht en had een shet ter gezelschap op de trailer mee. Was de eerste keer op de trailer, alles heel rustig gedaan en alles is perfect verlopen. Zorg in ieder geval dat de eerste ervaring een goede is, dat scheelt later een hoop ellende!

MrsSoliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:01

Binnenkort ga ik ook een kleintje vervoeren!! Hoop dat het ook zo makkelijk gaat

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:29

hoe is het met jullie veulen verhuizingen gegaan?
allemaal gelukt?

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:11

nou ligt eraan he mijn veulen die vertrouwde mij meer dan ze moeder als hij wat eng vond bvb en hij stond los rende hij naar mij toe. dus ik ben erbij gebleven in de trailer en het ging super maar alleen als je veulen jou 100% vertrouwd anders is het gevaarlijk en inderdaad alles pot dicht maken want sals ze in paniek raken doen ze alles maar dan ook alles om door dat gaatje te kruipen die hij ziet dus succes. ps het beste is om een veueln in een veewagen te vervoeren.

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:13

oja je moet je veulen ook nooit vast zetten tenzij hij het goed kan maar dan met 2 touwen want hij mag zichzelf nooit los trekken want dan krijg je ongelukken en dan krijg je een vervelend veulen later die door krijg dat als hij trekt dat hij los is.

MrsSoliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:37

Flurk schreef:
hoe is het met jullie veulen verhuizingen gegaan?
allemaal gelukt?

Het was een heel gedoe!!
Het veulen was niet afgespeent dus het was een echte ramp om het de trailer in te krijgen. Na een aatal tevergeefse pogingen en een kapot halster hebben we besloten hem samen met zijn moeder in te laden en die ook maar mee te nemen, want hij was werkelijk niet te houden!!
Het was ook best een zielig gezicht allemaal want hij was totaal niet gewend om zonder zijn moeder ergens heen te gaan.

Op plaats van bestemming is zijn moeder weer terug gegaan. Het afscheid was ook een erg zielig. Hij heeft zeker 3 dagen flink gekermt om zijn moeder .
Gelukkig gaat het nu al stukken beter met hem, hij heeft veel gezelschap en heeft het erg naar zijn zin!!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:45

Aaaaaah gossie, wat doen we ze toch aan, die babies!?

Goed duidelijk filmpje, veulen staat er mooi rustig bij.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:47

ART_UMA schreef:
Eliene schreef:

Missie geslaagd!

Afgezien van het feit dat ik een 2 paardstrailer heb gebruikt, precies hetzelfde en geen centje pijn.
Zie videotje van de webcam die ik tijdens het transport heb gemaakt. Oja het was een ritje van 1,5 uur.
Afbeelding
Verkeerde datum ingevuld @#%$#@, pech gehad

Mooi filmpje

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:50

bedankt voor jullie reacties vond ik leuk om eens te lezen. Wij hebben toen de tijd ons veulen in een anderhalfpaard trailer aan 2 touwen vastgezet en ook geen problemen gehad.
Wel de standen eruit gehaald en het zeil dicht gedaan. Aangekomen op stal was hij nog net zo relaxt als toen hij erin ging.
Ons veulen was ook ineens weggehaald bij zijn moeder maar dat gaf geen problemen. Momenteel is hij alweer ruim 1,5 jaar

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:03

ik heb mijn veulen oen ze 10 mnd opgehaald met de trailer. beestje had toen ook nog nooit aan een hlster meegelopen oid.
we hebben d'r toen mee gelokt naar de trailer (halsterlijn zat er wel aan met de minste druk ging ze op d'r kont zitten)
de 2 paards trailer hadden we leeg gehaald en hadden er een dikke laag stro in gelegd (voor als ze viel). duurde even voordat we ze erin hadden. toen ze er eenmaal instond snel de klep dichtgedaan zeil naar beneden en vast gezet en gelijk gaan rijden. vaak als je rijd moeten ze hun evenwicht bewaren en blijven ze stilstaan. zodra je stopt willen ze proberen eruit te komen.
toen we thuis aankwamen en we ze uit wilde laden zijn we nog 2 uur bezig geweest want ze wilde er niet meer uit hahahaha uiteindelijk hebben we het met 3 man voor elkaar gekregen. 1 hield ze vast aan het halstertouw. me vriendin en ik hebben elkaar een hand gegeven zijn aan allebei de kanten bij de billen gaan staan en zo een kontje gegeven de trailer uit. we moesten er wel om lachen want het was net een ezel!!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:20

Ik heb nu 2 veulens, en ze zijn beiden op verschillende manieren vervoerd...

Angel daar ben ik bijgebleven. Ze stond met een ander veulen en was dus heel bang toen ze de trailer inging. Het was dus ook nooit geoefend

De hele reis was ze heel rustig en stond eigenlijk de hele tijd bij me te slapen in mijn armen. We hebben eerst even geprobeerd om zonder mij erin te proberen, maar toen brak ze de trailer bijna af. Dit ging dus super, het heeft ook als resultaat gehad dat Angel bij nu dus blindelings vertrouwd en helemaal gek op me is.

Max was een ander verhaal.... Die is een sul en het interesseerde hem helemaal niks. Hij kwam ook heel rustig de trailer uit zetten en keek verbouwereeerd om hem heen omdat het in ene een andere omgeving was. hij wilde ook gelijk bij de andere paarden staan, alleen zij wilden hem niet. Arme beest werd gelijk de hele bak achterna gezeten. Hij en Angel zijn nu de beste vriendjes

Ik denk dus dat je echt moet kijken naar je veulen, als die rustig is, dan lukt het wel maar als het een heel angstig beestje is, denk ik niet dat het zo fijne ervaring voor hem is om alleen vervoerd te worden...