[TI] tinker streep scheren en dan zonder dek op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

tinker streep scheren en dan zonder dek op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:35

het wordt weer winter en ik merk dat Rover weer enorme last krijgt van zijn nu al redelijk dikke wintervacht. met rijden issie een stuk slomer en zweet na 10 minuten al. om hem wat verlichting te bieden wilde in binnenkort een streep aan de onderkant van zijn hals /borst scheren. helemaal scheren is geen optie,hij staat 24/7 buiten en ik heb geen zin in deken gedoe. dus een aantal vragen op een rijtje:

-kan ik de streep scheren en hem dan zonder dek buiten laten staan (wel schuilmogelijkheid)
-van waar tot waar kan ik het beste scheren (kin-borst?)
-heeft iemand een foto van een geschoren streep
-hoe zijn de ervaringen (goed/slecht, helpt t ook echt?

Cars

Re: tinker streep scheren en dan zonder dek op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:53

Ik zou een 24/7 buitenpaard niet scheren..ook geen streep.
Hij heeft mischien zijn haar nog hard genoeg nodig.

Het is ook een absurde temperatuur nu....ik kom net thuis en de temp.meter gaf nog 18 graden aan.....het is 28 Oktober!!!!

Maar ik heb er geen ervaring mee zoals je vroeg....alleen dat het mijn keus niet zou zijn zeker niet met een 24/7 buiten paard,ik zou op dit moment het werk aanpassen en hem daardoor verlichten.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:08

ik zit er ook over te denken om een streep te scheren maar dan iets groter als wat jij wilt, maar die van mij staad op stal en heeft nu al een deken op. ik zou hem niet zonder geschoren buiten zetten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:19

Aan het eind van de middag heb ik Sox in de buitenbak gereden, het zweet stroomde er na 20 minuten al af. Scheren vind ik eigenlijk geen optie. Een ongevoerde buitendeken kan uitkomst bieden (minder wintervacht) of na het rijden op stal zetten. Maar het ligt nu ook een beetje aan de hoge temperaturen. Ik heb haar benen lekker afgespoten, ze met een handdoek gedroogd en ze is gewoon de wei opgegaan want het was zulk lekker weer dat ze nog steeds 24/7 op het land kan.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:02

Ik zit ook met dat probleem. Ik leg Tosca dit jaar een deken op, kijken hoe dat bevalt. Overdag heeft ze er nu geen op, s'nachts een ongevoerde regendeken. Ik had een paar weken geleden s'nachts een dunne staldeken mer regendeken op. Ik kijk gewoon naar het weer.
Ik wil niet scheren, dus ik probeer het zo. Maar idd, onze tinkies zweten altijd flink!

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:40

ok voor de duidelijkheid:

ik wil geen dekens dus helemaal scheren oid gaat niet op
ook geen gezeur met regendekens/dunne dekens ed.
rover stat 24/7 buiten maarbij echt bagger weer/ koude temperaturen kan hij op stal (wel een buitenstal)
zelfs hartje winter heeft hij echt extreme last van de warmte, hij zit dan niet echt lekker in z'n vel..

maar jullie denken dus dat een streep scheren echt te koud is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:46

Als je wil scheren moet je het nu doen. Volgende week is het ook nog mooi weer en dan over 2 weken wellicht steeds iets kouder. Jouw koudbloed kan wel wat hebben. Je kunt onder de buik en onder de hals scheren, zoals ze bij jachtpaarden doen. Zijn haar begint toch weer te groeien en verwacht maar dat hij binnen een week of 3 zonder dek voldoende haren heeft om zich warm te houden.

Ik heb vorig jaar september de hals van mijn paard geschoren, helemaal kaal niet milimeter. Een maand later had hij gewoon weer welliswaar minder maar gewoon zijn wintervacht. Heb hem wel door die warme september maand heen kunnen tillen. Hij zat nl toen ook al ineens in zijn wintervacht.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:35

ik persoonlijk zou het in joun geval niet doen, maar ja jij kent je paardje het beste dus jij kan er zelf het beste over oordelen, je kan het proberen maar zie je dat hij het toch koud krijgt zal je dan wel aan een deken moeten, maar meschien valt het ook allemaal wel mee,

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:40

Waarom denk je dat een paard winterhaar krijgt.?
Inderdaad om zich te kunnen beschermen tegen die kou.

Nu wil je wel zijn bescherming tegen de kou weghalen en hem dan zonder bescherming van dekens buiten zetten.

Lijkt mij geen goed plan. Het is nu wel lekker weer maar het is al november. Het weer kan zo omslaan. Binnen een paar weken kan het 'snachts al wel vriezen. Dan kan je paard echt niet zonder zijn winterhaar of een goede deken.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:48

wat is al zei, ik scheer hem niet helemaal alleen een streep over zijn hals, ik ben ook niet gek. en zelfs in de vrieskou heeft hij tijdens het rijden superveel last van zijn dikke haar, dat is wat ik bedoelde. nu hebben alle paarden het warm, komt door het weer, lijkt me logisch. maar het ging er mij dus om dat ie t zelfs in de vrieskou veel te warm heeft

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:52

goed je moet zelf je keus maken maar ik zou het zonder bescherming ook niet doen zelfs niet een streep

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:55

Een paard maakt echt niet zoveel haar aan dat hij het te warm krijgt als hij niet gereden wordt.

Je zult dus moeten kiezen of je paard lekker 24 uur per dag buiten laten lopen zonder dekens zodat hij een lekkere wintervacht krijgt en dan maar wat minder intensief trainen en lang droogstappen.

Of je paard scheren waardoor je lekker fanatiek door kunt trainen en met dekens aan de gang gaan.

Beide is gewoon niet mogelijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:39

Ik ben zelf wel voornemens om mijn beide dieren (haf + tinker, maar haf maakt dikkere vacht aan) volgend jaar te gaan scheren. Dit omdat nu de koude er nog aan gaat komen, en hoewel zij zelf op stal kunnen (paddock staat in verbinding met 2 stallen, waarvan 1 volledig uit de wind, ongeacht richting). Ga ik ze niet nu scheren, ik verwacht nl wel een strenge winter en dan vind ik dat sneu. Ik rijd voorlopig dus wat rustiger, zet naderhand met een zweetdeken op de 2e stal, en sluit zo degene die gereden is, op, totdat zij droog is. Daarna dekentje weer af, en deurtje open.

Volgend jaar (denk ergens februari of maart) ben ik voornemens zo'n streep te scheren. Als je de modellen op deze site bekijkt : http://www.whoa.nl/scheren.htm Dan ga ik voor de hals het "midden streepmodel" gebruiken, terwijl voor de buik ik het "laag streepmodel" wil gaan toepassen. Dit omdat ik dan weer wat intensiever wil gaan rijden, en ik verwacht dat ze zo zonder deken naar buiten kunnen.

Maar nu komt de vriesperiode eraan, dus dan kan ik niet én scheren, én ze buiten houden. Is niet fair tegenover je dier... Het is of ongeschoren fulltime buiten, of geschoren met goeie deken buiten...

Ik heb zelf geen ervaring met scheren of de modellen, maar wat ik zo overal op opgepikt en heb gelezen is dit een goed model voor dieren die wel moeten werken en wintervacht houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:22

Hoelang duurt het voordat de haren weer aangroeien? Ik denk nu scheren is over een maand gewoon weer haar. Wellicht iets minder dik. Je zou alleen de buik aan de onderkant kunnen doen en de hals intakt laten. Heeft ze wel voldoende bescherming tegen koude wind in de hals.

Maar hoezo geen deken in de koude nachten of frisse dagen als je hebt geschoren? Scheren doe je toch voor je zelf? Zoals ik tinkers ken, zweten die altijd, niet als het echt barkoud is, dan pas voelen ze zich lekker. Een dunnere vacht zal toch alleen maar lekkerder voor ze zijn?

Ze krijgen hier in Nederland veel beter te eten, veel meer ruwvoer om zich warm te houden dan in Ierland/Engeland als ze in de kudde ergens lopen. Staan ze in een lekkere open vlakte en dan zo lekker aan die kant van de Atlantische Oceaan, kan lekker guur daar zijn hoor, Nederland niks bij en dan nog schraal landje. Dan kan ik mij voorstellen dat zo een dikke bontjas geen overbodige luxe is en dat dat rastypisch is bepaald. Kijk maar naar de IJslanders, naar de Malamuts (die poolhonden). Hier in Nederland hebben ze die dikke jas niet echt nodig. Dus waarom meteen een koud en ziek paard? Valt wel mee denk ik. Als ik mijn paard met wintervacht buiten zet, heeft jouw tinker met zijn winterhaar en dikke huid meer bescherming dan mijn paard. Tijdens een gure dag zal hij het eerder koud krijgen als jouw paard. Dus waarom op zo een dag dan niet je geschoren tinker, die als hij buiten staat toch weer vacht aan maakt, geen extra dekentje geven en de minder gure dag erna, dekentje af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:26

Dat lage streepmodel wordt gebruikt bij jachtpaarden die zonder deken op rustplaatsen worden gezet. Ze hebben wel voldoende bescherming tegen regen en hebben wintervacht om zich voldoende warm te houden. Extra koeling bij de buik.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:12

Dat buikhaar zou ik sowieso laten zitten! Die vacht is juist zo hard nodig als ze in de koude gaan liggen.

Als je wilt scheren, en ik kan me dat wel voorstellen, moet je het nu doen en geen dagen meer wachten. Streep onder de hals en eventueel de flanken.

Mijn Chub is vorige week helemaal geschoren. Dit omdat ik graag fanatiek met haar doortrain in de wintermaanden. Ze staat nu overdag buiten en 's nachts binnen met een dungevoerde regendeken. Zodra het gaat vriezen krijgt ze een 300 gr winterdeken om.

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:58

Connor scheer ik nu 2 jaar in een laag streep model en dan laat ik nog wat extra haar staan. Wat ik scheer is een driehoek bij zijn bosrt, 2 driehoeken bij zijn liezen en zijn kontharen inder de staart. Hiermee kan hij net zijn warmte kwijt maar kan ie wel gewoon de wei in. Ik heb hem nog nooit koud meegemaakt.

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:15

ik zou ook niet scheren, zometeen wordt het toch weer kouder en dan zal je merken dat ie weer sneller wordt! het paard is ook een beetje van slag nu, omdat het toch al een dikke vacht heeft ( wat op zich normaal is in deze tijd van het jaar) maar de temperaturen liggen gewoon te hoog!

ik zou het lekker laten zitten!

en daarnaast! als je ze enemaal hebt geschoren duurt het weer heel erg lang voordat ze weer een normale wintervacht aan gaan maken en dan nog dat gedoe met al die dekens
groetjes Marjolein