Belisar X Roemer merrie, welke hengst???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Belisar X Roemer merrie, welke hengst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 16:13

Hey, we hebben een Belisar X Roemer merrie.
Haar afgelopen veulen was van UB40 en volgend jaar zal ze daar weer een veulen van krijgen, omdat iedereen laaiend was over het veulen. Het jaar daar voor had ze ook een geweldig veulen van Scandic gehad en de eigenaar van Scandic was er heel erg enthausiast over en is laatst weer naar haar komen kijken.
Dat de merrie goed fokt weten we nu ondertussen wel, maar als er een hengst op zit die niet bij haar past dan komt daar natuurlijk niks van terecht. We balen een beetje dat UB40 weg is en zitten erg te twijfelen welke hengst we volgend jaar kiezen.
Ik heb zitten denken aan Olivi (vader van UB40 dus), Florencio, Sandreo en Tuschinski, maar iedere hengst heeft ook zijn mindere kanten.
Karakter is niet zo belangrijk, met de juiste opvoeding zal je niet zo snel een monster krijgen en onder het zadel mogen ze gerust wat meer pit dan gemiddeld hebben, anders hadden we ook niet met een Belisar moeten gaan fokken haha.

Hieronder wat foto's van de veulens en van haar zelf, houd er rekening meer dat de merrie nu 7 is en nog nooit onder het zadel geweest is ofzo, ze heeft alleen maar op de wei gestaan!

Scandic veulen (vosje):

Afbeelding

Afbeelding

En als jaarling:
Afbeelding

Ub40 veulen (vosje):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Merrie zelf:

vorig jaar met lekkere grasbuik!:
Afbeelding

Dit jaar:
Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet heeft ze een flink bespierde hals en geeft ze dit ook door aan haar veulens. Ik las dat Sandreo wat langere halzen vererft en in haar geval zal dat denk ik niet rampzalig uitpakken haha. Overigens vind ik niks mis met deze halzen hoor dus ze hoeven niet per see smaller of langer ofzo, maar ik bedoel er mee te zeggen dat je bij sommige merries beter niet aan Sandreo kunt beginnen als ze al een lang iel halsje hebben.

Ben benieuwd naar hengsten die jullie geschikt lijken en ook vooral wat jullie denken van de hengsten die ik eerder al noemde.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:49

Ik zou voor een Ferro (nakomeling) gaan, Ulft/Ferro doet het vaak goed in combi met Roemer bloed. Of misschien een Jazzcombi met Ulft als je van Jazz houdt. Er loopt nu een Houston (v. belisar) x Jazz in de verrichting en dat is echt geen slechte!

Sandreo geeft trage achterbenen.

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:10

Leuk, wij hebben ook een UB40-veulen
Vind het ook jammer dat hij naar Amerika is, maar aan de andere kant zijn de nakomelingen nu dus wel best 'zeldzaam', dus dat is ook wel weer mooi (in tegenstelling tot Sandreo en Florencio, die dit jaar superveel hebben gedekt...)

Ik zou denk ik voor Tuschinski of Florencio kiezen (Florencio alleen als het een grote merrie is, hij fokt meestal klein!)

Wat vind je van Voice? (De Niro x Rohdiamant x Doruto)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:12

Volgens mij blijft ub40 wel via DV beschikbaar?

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:34

Tuschinski heeft hele leuke veulens laten zien op de afstammelingenkeuring dit jaar.
Allemaal goed kunnen lopen en goed gebouwt.
Denk dat ie ook wel bij jou merrie zou passen aangezien jou merrie zelf wel wat massa heeft (zo te zien tenminste)
Het enigste minpuntje van tuschinski is dat sommige veulens wat strak in de lendenen tonen.

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:38

ja ub40 blijft doormiddel van dv beschikbaar!
maare k zelf denk dat sandreo wel n leuke combi wordt!(fokken is gokken hahah)

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 19:53

Sammie schreef:
Ik zou voor een Ferro (nakomeling) gaan, Ulft/Ferro doet het vaak goed in combi met Roemer bloed. Of misschien een Jazzcombi met Ulft als je van Jazz houdt. Er loopt nu een Houston (v. belisar) x Jazz in de verrichting en dat is echt geen slechte!

Sandreo geeft trage achterbenen.

Die "Houston X Jazz lijkt me niks, omdat ik dat een te hoog inteelt percentage vind aangezien het een Belisar merrie is.
Dat Sandreo trage achterbenen geeft ben ik het niet helemaal mee eens, maar er zijn inderdaad slechtere veulens, hij heeft dan ook veel gedekt en dus zitten er ook altijd meer slechte veulens tussen dan bij een hengst die weinig dekt. Maar onze merrie heeft een zeer goed achterbeen gebruik dus op zich compenseert dat misschien wel genoeg.
Jazz bloed past inderdaad goed bij haar aangezien UB40 ook jazz bloed is.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:15

Ik bedoelde die niet voor de merrie, maar om aan te duiden hoe belisar met Jazz kán werken. Omdat je olivi en ub40 zelf als keuze goed leek. En ik ub40 meer op Jazz dan op olivi vind lijken.

Sandreo heeft en geeft écht over het algemeen een traag achterbeen, dus als je een moederlijn heeft waar dat in verankerd is zou het geen probleem zijn.

Mansolein

Re: Belisar X Roemer merrie, welke hengst???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:33

misschien Universeel de halfbroer van UB40?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 16:08

[quote="Mansolein"]misschien Universeel de halfbroer van UB40?[/quote]

Ben ik zelf niet zo weg van eigenlijk...

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:29

ze hebben veel van elkaar weg qua beweging.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:34

Ik heb United op mijn Belisar merrie,omdat zij ook een zware hals heeft maar ik hem iets te horizontaal vind,en omdat zij een heel krachtig achterbeen heeft,maar hij van mij wat sneller zou mogen.Ook zou ze iets meer schoudervrijheid mogen hebben.Voor de rest is het een super merrie,ze is ook ster weet niet of de jouwe dat ook is.Tussen de hengsten die jij hebt genoemd zou ik zeker te weten voor Tuschinsky gaan,het enige nadeel van hem vind ik z'n tere beenwerk en dat zn veulens ook wat horizontale hals hebben.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:38

Ik zou Trento B kiezen vanwege de bloedlijn, maar het gokje wagen op Rubels of Florencio.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 19:40

Elisa2 schreef:
Ik heb United op mijn Belisar merrie,omdat zij ook een zware hals heeft maar ik hem iets te horizontaal vind,en omdat zij een heel krachtig achterbeen heeft,maar hij van mij wat sneller zou mogen.Ook zou ze iets meer schoudervrijheid mogen hebben.Voor de rest is het een super merrie,ze is ook ster weet niet of de jouwe dat ook is.Tussen de hengsten die jij hebt genoemd zou ik zeker te weten voor Tuschinsky gaan,het enige nadeel van hem vind ik z'n tere beenwerk en dat zn veulens ook wat horizontale hals hebben.

Hmmm...
Ik wist niet dat hij teer beenwerk doorgaf, maar eigenlijk zou dat niet eens zo verkeerd zijn, want de merrie heeft vrij fors beenwerk, alleen moet ik zeggen dat haar veulens dat niet hebben. De hals is wel mooi opgericht van beide veulens en ook van de merrie, maar ik wil dat ook wel vooral zo houden, dus dan weet ik niet of het wel zo een goede match zal zijn, alleen kun je van tevoren niks voorspellen natuurlijk dus misschien moet ik het dan gewoon proberen.
Vind het steeds moeilijker worden eigenlijk!

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 19:41

Barbara_m schreef:
Ik zou Trento B kiezen vanwege de bloedlijn, maar het gokje wagen op Rubels of Florencio.

Ik vind Rubels helemaal geweldig, maar er wordt zo weinig mee gefokt dus daarom ben ik een beetje onzeker daarover, maar van die hengst zou ik echt nog een nakomeling willen hebben, denk je dat hij past op mijn merrie?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 19:43

[quote]ze hebben veel van elkaar weg qua beweging.[/quote]

Dat is wel zo, ze hadden dezelfde punten gekregen op dezelfde onderdelen, maar ik vind zijn type eigenlijk niet zo bij mijn merrie passen, maar misschien ligt dat aan mij.
Zijn er meer mensen die Universeel wel vinden passen?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:52

Trento zou ik niet doen. Hij zal je merrie zeker niet langer maken en verder... valt ie gewoon vies tegen in alles.

Heb 1 (bruin) hengstveulen gezien van Rubels uit een Pion x Goudsmid merrie. Dat was zeker een deugniet. Was met 3 maanden al behoorlijk brutaal en dominant naar zijn moeder toe.
Mooi veulen, niet teer, iets korte croupe.
Dat er niet veel mee gefokt wordt, kan ook misschien door z'n karakter komen. Het schijnt nogal een rotknol te wezen om het maar zo te stellen.

Tus, tja qua halsaanzet zou ik het niet doen zeker als je een opgerichte hals wilt. De hals is vrij horizontaal bij de merrie, maar als ze dat niet door lijkt te geven.... Daarbij wilt tus ook nog eens een onderhalsje geven. Ik denk dat die kans wel aanwezig is bij deze merrie. Maar lengte zou Tus wel toe kunnen voegen.

Ik vind Universeel veel meer op Olivi lijken en Ub40 op Jazz. Qua uiterlijk én qua beweging. Moederlijn van ub vind ik ook een stuk beter . Met univerieel zit je toch ook weer met die nek, horizontaal aangezet én diep uit de borst.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:02

Ik denk da Rubels heel goed zal passen. Ik heb zelf ook een jaarling van Rubels, hij is al erg groot. Erg mooie nakomelingen en ze hebben veel maat. Als je Zanzibar wilt zien moet je het maar zeggen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 20:26

Barbara_m schreef:
Ik denk da Rubels heel goed zal passen. Ik heb zelf ook een jaarling van Rubels, hij is al erg groot. Erg mooie nakomelingen en ze hebben veel maat. Als je Zanzibar wilt zien moet je het maar zeggen.

Graag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:31

Ik heb ook over Rubels zitten denken bij mijn merrie,maar het niet gedaan omdat hij aardig korte voorbenen heeft,dat heeft mijn merrie ook een beetje en ik wil niet dat ze nog korter worden.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:48

San Remo lijkt best goede karakters te geven. Ik ken een San Remo x Belisar, bloedmooi beestje (als veulen) en prachtig front. Lief karakter ook. Op de foto kun je ook zien dat de moeder zelf niet echt een mooie hals heeft, San Remo heeft dit zeker goedgemaakt. Ik ga binnenkort naar deze jaarling kijken, zal dan foto's maken en als je dit wilt kan ik die dan wel even opsturen.

Afbeelding

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:48

Sjappie schreef:
San Remo lijkt best goede karakters te geven. Ik ken een San Remo x Belisar, bloedmooi beestje (als veulen) en prachtig front. Lief karakter ook. Op de foto kun je ook zien dat de moeder zelf niet echt een mooie hals heeft, San Remo heeft dit zeker goedgemaakt. Ik ga binnenkort naar deze jaarling kijken, zal dan foto's maken en als je dit wilt kan ik die dan wel even opsturen.

Afbeelding

Mooi veulen ja! Als je de foto's door wilt sturen, graag!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:16

San Remo vind ik qua beweging niet zoveel voorstellen,wel een prachtige hals idd,maar als je dat niet {niet zoveel} verbeterd wil hebben.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:46

Elisa2 schreef:
San Remo vind ik qua beweging niet zoveel voorstellen,wel een prachtige hals idd,maar als je dat niet {niet zoveel} verbeterd wil hebben.

Die hals maak ik me echt niet druk om, daar kan bijna geen hengst iets aan verpesten want dat zit echt wel goed verankerd al bij de merrie, dus al een hengst alles heeft wat ik zoek, maar geen mooie hals heeft, dan zou dat geen reden zijn om niet met hem te dekken snap je?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:29

Ja ik snap het,dan zou ik niet met San Remo gaan dekken,maar dat is omdat ik hem dus vind tegen vallen in beweging.