ijslanders: Intölten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexxje

ijslanders: Intölten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:01

Ik verzorg 2 ijslandse paardjes,
een hengst en een merrie.

De hengst heeft voorkeur voor de tölt, maar als ik harder dreig te gaan, valt hij snel in draf.
En 'als' ik draven wil krijg ik hem er nooit in
Hij tölt ook erg vlak, is daar iets aan te doen behalve de benen te verzwaren?
deze 'kan' telgangen, hoe krijg ik dat?

De merrie waggelt vreselijk!
zodra ik aanspoor gaat ze waggelen en daarna in draf.
Hoe kan ik haar 'netjes laten tölten?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:04

wat bij mijn draver hielp, is ietsje meer inhouden...

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:10

ok zal eens proberen.

glodis

Re: ijslanders: Intölten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:31

Het lijkt me handig om op les te gaan, want zo te horen heb je de gangen behoorlijk door elkaar.

Als je een vijfganger hebt moet je niet meer inhouden, dan heb je de kans dat hij zich vast gaat zetten in zijn lijf en dus gaat zweinnepassen.
Dat is natuurlijk niet gewenst.

Het lijkt erop dat die merrie aan het zweinnepassen is, meestal waggelt dat, met andere woorden stijfheid.
Zulke paarden moet je los maken in hun lijf en mond.

Het is nogal moeilijk om al schrijvend uit te leggen hoe je ijslanders moet rijden.
Dus ik kan je zeker aanraden om op les te gaan.

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 10:32

jah, je hebt gelijk. maar we hebben daar geen bak, en geen goede trailer.
En er zijn ook weinig mensen die ijslanderles kunnen geven bij ons in de buurt.
Maar met wat voor oefeningen kan ik dan de pony los maken?
wijken??
aan de teugel??

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:37

Neem alsjeblieft les, of laat ze inrijden door eme professional!
Als je paard een maal slegt is 'ingetölt' gaat dat er nooit meer uit. En geloof me dat rijd echt niet fijn een paard dat alleen maar kan zwijenenpassen. En ze dalen ook nog eens in waarde mocht de eigenaar ze willen verkopen.
Ik zou zeggen neem ze mee op ponykamp, er zijn genoeg ijslanderfokkerijen die ponykampen of een tölt cursussen geven, is nog hardstikke leuk ook!

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 10:45

maar, het zijn niet mijn pony's, ik mag alleen buitenrijden.
Ik kan niet zomaar op ponykamp gaan met hun pony's!!

Ik ben donderdag naar Kuinre geweest.
Een töltles gehad:)
en dat ging netjes..
zover ze heeft verteld:)

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:54

mexxje schreef:
maar, het zijn niet mijn pony's, ik mag alleen buitenrijden.
Ik kan niet zomaar op ponykamp gaan met hun pony's!!

Ik ben donderdag naar Kuinre geweest.
Een töltles gehad:)
en dat ging netjes..
zover ze heeft verteld:)

Ik heb je mischien wel zien rijden
Wij gingen toen een buitenrit maken met sandra en stonden toen aan de kant te kijken.

Als ik jou was zou ik gewoon lessen gaan volgen want volgens mij heb je dat wel nodig Verder kan je mischien aan de eigenaar/esse gaan vragen of zij je dingen kunnen leren? Die man rijd geen paard hadden we gehoord maar mevrouw wel? Ook dressuurlesjes zijn niet overbodig. Van dressuur raakt je paard lekker los en gaat het rijden van de gangen meestal ook veel beter. Wij hebben thuis een zweinenpasser staan. Meestal gaan we hem eerst loswerken (voltes, slangenvoltes, wijken enz.) en dan een gallopje (van de gallop raakt hij losser in de rug) en daarna gaan we verder met waar we gebleven waren. En het is zoals al meerdere gezegt hebben moeilijk om zo schrijvend uit te leggen wat je kunt doen om alles te verbeteren.

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:48

owjah dat kan wel kloppen:P
maar mevrouw:P kan voor geen meter les geven.
want ze wordt alleen maar boos.
Het is jammer want ze hebben geen (normale) bak.
maar ik zal even proberen.
wil jij me les geven???
ik zie dat je in 't prachtige Fryslán woont:)

me_meisiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:44

ik was daar net zoals glossi ook.. ik gign samen met haar daar een buitenrit maken... klopt het dat jullie de hengsten voor gaan brengen? of had ik dat verkeerd begrepen?

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 21:33

eeh , jah dat klopt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:00

Ik heb je een pb'tje gestuurt over waar in Friesland je mischien wel kan lesrijden.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:05

hoi mexje,probeer hem doorgaand met kneepjes de teugels op te houden en doorgaand blijven drijven en niet te ver naar achteren in het zadel zitten,het is heel zwaar maar werkt heel goed

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 15:37

ooke ik zal proberen

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:14

Ik zou eerst een helemaal bij het begin beginnen.
Dus in stap veel oefeningen doen waar je paard soepel van wordt, wijken, voltes, schouderbinnenwaarts. Veel overgangen rijden, achterwaarts, stap, halthouden. Dit alles is goed voor het gebruik van de achterhand.
Dan ga je verder met deze oefeningen is de gang die het paard uit zichzelf aan bied.

Ik kan je vanachter mijn pc niet vertellen hoe jij je paard het beste kan laten tolten, dus mijn advies is toch zoek iemand die je les kan geven. Het zou eeuwig zonde zijn als je door onwetendheid/ onervarenheid de tolt er niet goed uit kan rijden of zelfs verpest........... het gebeurt te veel!!!!!!!!!!!! En als hij eenmaal aan het zweinepassen slaat is het moeilijk dat er weer uit te krijgen het het paard soepel te maken.
Veel succes.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:21

Ik neem aan dat de hengst over laekur gaat, bij het inrijden heeft hij vrijwel alleen maar gedraaft, geen probleem. We zijn toen met hem gaan tolten , en toen raakte hij wat in de war. Maar hij deed het nog allebei. Hij deed in de bak vrijwel alleen draf, op de weg tolt. Dus probeer eens op een zachte ondergrond te rijden. Ga NIET schakelen tussen draf en tolt. dus niet leren draven door de tolt te hard te laten gaan, daar krijg je problemen mee als je op een gegeven moment de tolt wil versnellen. vanuit stap proberen. Aan de longeerlijn draaft hij alleen maar. we hebben hem heel vaak gelongeert doet hij super!!

Ook is hij nog te jong om mee te telgangen, eerst alle andere gangen vlekkeloos rijden dan pas telgangen!! hij is er waarschijnlijk oook nog niet sterk genoeg voor om goed te doen. Vooral ook niet zomaar mee gaan klooien als je het zelf nog nooit heb gedaan!!

Die merrie zweint waarschijnlijk, beetje schouderbinnenwaarts blijven rijden, kleine gebrokenlijntjes rijden enzo. Goed omhoog houden, dan valt ze ook niet in draf. En ik denk dat het slim is om op ijslander les te gaan. dan leer je het goed!

PS: Paard is door mij en MaartjeB goed ingereden.

MaartjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:44

Hallo,

Samen met Tessa heb Ik Laukur van de zomer ingereden. Het is zo dat dit niet geheel vlekkeloos is gegaan het is een moeilijk paard, maar toen we heb terug brachten was hij prima te rijden in vier gangen (als je enige ervaring hebt met IJslandse paarden).
Zijn draf was beter dan zijn tölt, dus ik vind het erg raar om te horen dat hij vrijwel niet meer wil draven. Een goede tip inderdaad is om hem veel te longeren.. daar is hij goed in en zijn draf wordt er beter van (hoop ik tenminste). Je zult toch echt moeten proberen om ergens les te krijgen in het rijden op IJslanders. Met of zonder Laukur.. Als je zonder hem gaat leer je ook goed rijden op IJslanders en zo kan je weer goed op Laukur leren rijden.

Als je op hem blijft rijden zonder ervaring verpest je alleen maar wat wij hem met heel veel moeite geleerd hebben en dat zou ik heel erg zonde vinden. Het klinkt misschien hard maar het is gewoon zo.

Succes met hem.. en ik hoop dat je het advies volgt en op les gaat.

Groetjes Maartje

Noemy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:11

Ik zou lesnemen ja, als je het zelf niet weet en je gaat knutselen zonder dat je er echt zeker van bent wat je doet heb je kans dat de paardjes de gangen allemaal door elkaar gaan gooien. Ik heb een Ijslander ingereden die draf als voorkeurgang had en dat was gewoon een kwestie van de tolt ontwikkelen.. als ik draafde gaf ik duidelijk aan dat ik iets anders wilde, ik ging extra diep in het zadel nemen, ging niet meer lichtrijden en zorgde dat ze haar achterhand er extra onderzette. als ze dan een paar pasjes toltte, goed belonen en lekker weer laten draven. en als je niet tevreden bent met de tolt, zoals je zei dat je paardje niet snel wilde tolten, ook opbouwen.. gewoon proberen wat harder te gaan en na een paar pasjes terugnemen. en ook niet te vaak.. gewoon tussendoor zomaar even.. en telgang gewoon mee wachten, ook al kan je paardje het, zorgen dat je eerst de basis van de eerste 4 gangen goed onder de knie hebt.. en hulp vragen als je de telgang wilt gaan rijden!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:59

ik ga zelf waarschijnlijk ook een stel ijslanders verzorgen/rijden
maar aangezien ik nog nooit eerder op een ijslander gezeten heb, wil de eigenaar wel graag dat ik wat lessen neem met de pony's
vind ik zelf ook wel een prettig idee, het zijn namelijk jonge paarden en ik wil ze natuurlijk niet verpesten.
ik denk dat het in jouw geval ook het beste is om gewoon een paar lesjes te gaan volgen ofzo

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:31

Ik zou, als ik jou was, ook les gaan volgen. Dan doe je wat ervaring op met IJslanders en de tölt. Ik zou het advies opvolgen van de mensen die 'jouw' hengst hebben ingereden.
Misschien kun je ook eens proberen om de hengst wat losser te nemen, wat meer vrijheid aan de voorkant, zodat hij wat lager gaat lopen met zijn hoofd. Als hij dat doet, sluit je hem door. Dit kun je heel vaak herhalen. Uiteindelijk kun je dit ook in een harder tempo doen en dan zul je zien dat hij misschien een paar zuivere drafpasjes laat zien. Laat hem dan merken dat dat is wat je bedoelt. Dat moet je wel veel herhalen en niet te lang doen.
Succes ermee! Groetjes, Marieke

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:58

zo als de meeste zeggen : les nemen.
zelf heb ik ook een ijslander die ik zelf heb ingereden maar gooid draf en tolt ook door elkaar omdat ik nog niet zo veel ervaring had.
ik ga na zijn rust beginnen met lessen dat lijkt mij wel verstantig

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:13

.. Les nemen is wel het belangrijkste, want zodra ze gaan sweinepassen krijg je het er niet meer uit.. bij je paardje die steeds gaat draven. zorg dat je het hoofdje omhoog blijft houden.. wil je in draf buig je voorover en laat je de teugels los.. Zodat er goed verschil is tussen tOlt en draf.. Heb niet het hele topic gelezen hoor.
Maar als je paardjes het gewoon niet kennen heeft het niet veel nut als je vanalles gaat proberen dan raken zij ook in de war Veel Succes

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:53

ik verpest Lækur niet, je bent zelf bij Lækur op bezoek geweest en zelf nou zelf:
netjes he?
Ik ben de enige die lækur rijden wil en en is geen bak of iest dergelijks,,..
dus ik rijdt alleen maar buiten,
maar ik kan nu al draven hoor !!

MaartjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:20

Ben blij om te horen dat je nu kan draven, gaat de tölt nu ook goed? Hoop het maar.. we hebben je inderdaad zien rijden, ging inderdaad beter dan ik verwacht had.. Maar het kan veel beter, en dat zeg ik niet om je te pesten ofzo maar omdat ik weet wat hij in zich heeft. Ik vind nog steeds dat je op les moet gaan, zodat je weet hoe een IJslander in elkaar zit en hoe je erop moet rijden. Ik zeg niet dat je Lauker verpest maar dat je hem kan verpesten als je zo doorgaat met gewoon maar wat rijden. Ik weet ook dat er geen bak is en dat je alleen maar buiten kan rijden, maar misschien kan je ook eens eraan denken om in het weiland te rijden.. weiland genoeg daarzo. Dan kan je veel beter trainen, figuurtjes rijden enzo. En alsjeblieft ga niet proberen te telgangen, dat kan je doen als je de eerste vier gangen goed gescheiden hebt en zoals het nu lijkt is dat nog niet het geval, hij is ook nog te jong en te groen om te leren telgangen. Wacht daar dus maar mee en zorg dat je eerst die andere gangen op orde hebt en geniet daar eerst maar van.

Succes verder, hoor graag hoe het gaat met jullie
Groetjes Maartje

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:36

idd maartje ben ik het wel mee eens..