Waren/zijn jullie ook zo overbezorgt over de dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Waren/zijn jullie ook zo overbezorgt over de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 21:17

hallo allemaal,
ik heb even een vraagje, want ik heb dus een drachtige merrie, het is al haar 4e of 5e veulen hoor, maar de laatste keer (toen ik haar nog niet verzorgde) is het misgegaan, veulen verworpen van een paar maanden, maar daar weet ik niet veel meer van hoor. Ik ben nu heel bang dat het weer niet goed gaat, en dat bij de geboorte mijn merrie het niet zal overleven en dat soort dingen. Het is een sterke merrie, maar ze is ook alweer ong. 16 jaar oud maar heeft een uitstekende conditie, ik hoop heel erg dat het goed gaat, ik wil dat heel graag, heb al 2,5 jaar moeten wachten totdat ze eindelijk dan drachtig was dus. Als het nu mis gaat, laten we haar nooit meer dekken. Heeft iemand anders dit ook, of gehad, dat je heel erg bezorgt was?

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:10

Mijn merrie was een jaar of 12/13 toen ze haar eerste veulen kreeg.
Dit was overgens niet mijn keuze (hengst losgebroken).
Ik kwam pas een maand voor de geboorte er achter dat ze drachtig was en ik heb me die maand echt op lopen vreten van de zenuwen :p Ben dan ook blij dat ik het niet vanaf het begin wist.

Bij mij is alles helemaal goed gegaan hoor. Als je merrie al veulens heeft gehad en ook nog in een goede conditie is heb je een grote kans dat het goed gaat. Geniet er maar van

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:30

Valt wel mee.

Ik heb afgelopen jaar uit mijn ene merrie een gezond veulen gehad. Uit de merrie die ik nu weer drachtig heb heb ik afgelopen jaar een dood veulen gehad(op ong 5 maanden).

Ondanks dat die merrie wat aan het kwakkelen is(is bevangen geweest en heeft een verbening aan het hoefkraakbeen) maak ik me geen zorgen om het veulen. Die groeit flink, er hangt echt al een mega pens onder mijn merrie(op 4,5 maand).

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:55

owkee, ik ben blij dat jullie een beetje positief zijn, dat beurt mij weer op en kan ik er steeds meer van genieten

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:47

Ik ben ook zo'n 'bange' muts. Gelukkig is de drachtige merrie al de trotse mamma van 8 kerngezonde veulens waarvan maar 1 bevalling niet volgens het boekje was (nageboorte kwam er niet snel genoeg af dus moest ze een python spuit). Dus opzich hoef ik me niet echt druk te maken maar ach, gezonde spanningen, zullen we maar zeggen..

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:04

Ja hoor, hier ook 1
Vaak valt het wel mee maar soms kan ik mezelf echt helemaal gek maken

patty1985

Re: Waren/zijn jullie ook zo overbezorgt over de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:07

Hooi ik ben ook zo overbezorgd, maar ze hebben het mij uit me hoofd gepraat ze zeggen anders zijn het echt 11 hele zware maanden end at is ook wel zo.Ik dact ook altijd van oh jeetje als ze maar geen abortus krijgt als ze een keer niet at of somber was ging ik al hulp halen haha.ik zie aan me merrie dat ze het erg goed doet ze is nu 6 maanden en ze is in top conditie ze loopt iedereen er uit bij ons op stal met dr dikke buik:P:PHet is voor haar ook de 1e keer en ik probeer me er niet meer zo druk om te maken.Het komt vast wel goed en ook met de jouwe.Ik geniet er elke dag weer van en maak me niet druk want dan lijkt t wel eeuwen tot het eind;)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 21:39

owkee, k ben blij dat ik niet de enigste ben. Ik durf wanneer ik bang ben, niet me te verheugen op de geboorte, zeg maar, dat het veulen er echt komt. Ik denk dat wanneer ik me teveel verheugd, en het toch niet goed gaat de klap groter zal zijn. bedankt voor jullie reacties, ik zal het proberen, als jullie het kunnen kan ik het ook!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 07:28

haha zeer herkenbaar. Mijn merrie heeft dit jaar een veulen gekregen en tijdens de hele dracht ben ik ook ongerust geweest. Zal het veulen wel blijven zitten, word ze wel dikker, is ze nog wel drachtig, zal de geboorte wel goed gaan? Al dit soort vragen kwamen constant bij me op, me vriend werd er helemaal gek van! In het begin maakte ik me nog niet druk om de geboorte maar toen heb ik het goed fout zien gaan bij een andere merrie(merrie en veulen dood) toen was ik ook daar heel ongerust over. Gelukkig is het allemaal helemaal goed gekomen, zou zelfs niet meer zonder dat kleine monster van me willen. Tja het hoort er gewoon bij, je word zelf toch ook een beetje moeder he, tenminste zo heb ik het ervaren.

gr. dor

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:09

Nee tot nu toe ben ik helemaal niet bezorgt. Sil is fris en fruitig, zit lekker in haar vel, heeft een goeie conditie en ze glimt de pan uit.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 19:04

owkee, ik ben blij dat sommige het ook herkennen!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 09:19

verder maakt zich volgens mij niemand druk over de drachtige merrie?......

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:31

ik wel mijn pony heeft dit jaar een veulen gehad gelukkig helemaal gezond en de geboorte is ook helemaal goed gegaan, maar daarvoor was ik zo zenuwachtig het was haar eerste veulen en het is een e-pony en ze was gedekt door een paard dus ik was bang dat het niet goed zou gaan. gelukkig heb ik me voor niks zorgen gemaakt en is alles goed gegaan.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:01

Ik WAS nooit heel erg ongerust. Dat is nu wel anders, nu het dit voorjaar fout is gegaan met het veulen van Lee. Op 1 of andere manier moet ik daar de laatste weken toch weer vaak aan denken. Lee is nu weer drachtig van dezelfde heel bijzondere hengst. Dit wordt écht het laatste veulen; Lee is nl ook niet meer zo piep: 19 nu.

Ik probéér me er echt geen zorgen over maken, maar ik betrap me er op dat ik tijdens mijn avondrondje en 's ochtends steeds bij Lee in haar stal zit te staren of daar niet iets "verdachts" ligt. Erg he?

Dus nee, je bent niet de enige .

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:55

neej hoor, ik controleer ook altijd of ze het niet verworpen heeft enzo en of der uiers nog wel normaal zijn enzo. Bij mijn merrie is het ook niet goed gegaan de vorige keer, maar dat heeft een oorzaak.... maar het zal vast wel goed komen denk je nie mac?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:30

Hollybolly schreef:
maar het zal vast wel goed komen denk je nie mac?

Daar moeten we wel vanuit gaan he anders hebben we geen leven meer

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 15:22

daarom, dus voor iedereen, KOMT GOED, MAAR NIKS IS ZEKER!! gezonde spanning zullen we maar zeggen... haha

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:25

Harstikke gezonde spanningen.. ons eerste veulen was ik er eigenlijk nog niet zo mee bezig want ik had dr net en ik was volop bezig met Pauk.. Dit keer is dat echt anders.. Ik hou dr in de gaten,heb nog wel eens een vraag voor bokt en maak me ook wel eens ongerust... Maar bij mij zijn de dagen gevlogen... Pauk zit ook op de 6 maanden nu maar hoe verder in de dracht hoe langzamer het gaat.. Meer spanningen dus..
Ik was ook altijd bang dat ze het veulen eruit zou gooien en dat ik het niet zou zien.. Ze wordt thuis niet hengstig dus dat maakt het al lastiger.. Daarom extra controle dat door de DA onnodig leek maar mij erg gerust stelde

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:27

Denk dat iedereen wel bezorgd is rondom een dracht we willen allemaal dat het goed gaat.
Met mijn merrie was ik ook overbezorgd dus ik herken het goed op 6 jarige leeftijd had ze haar 1e veulentje gekregen en dat overleed tijdens de geboorte omdat het er niet vlot genoeg uit kwam.
Toen ze bij mij drachtig was op 13 jarige leeftijd van haar 2e veulentje heb ik dat heel de dracht in mijn achterhoofd gehad . uiteindelijk heeft ze met heel veel gemak zelfs staande haar veulen gekregen een gezonde dame waar ik heel blij mee ben . Denk toch als ik haar weer laat dekken dat ik weer overbezorgd blijf volgens mij maakt de voorgeschiedenis niet veel uit hoort er gewoon bij probeer er iig van te genieten en er niet teveel bij stil te staan het gaat vaker goed dan mis!!!

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:33

De eerste maanden wel. Was dan ook de eerste keer dat ik met een drachtige merrie te maken had. Maar op een gegeven moment heeft juist zij mij overtuigd dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
Ze was vol trots zwanger, zeer zelfverzekerd over haar buik. Daardoor ben ik op een gegeven moment een stuk rustiger geworden. Het is de merrie die het moet doen, en zij was er duidelijk van overtuigd dat ze dat ook zeer zeker heel goed zou gaan doen.
Ze heeft het veulen helemaal alleen op de wereld gezet, niemand mocht erbij zijn. Tuurlijk had het ook mis kunnen gaan, maar het heeft geen zin om je daar heel erg druk over te maken. Gewoon in de gaten houden, en vertrouwen op je merrie.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:40

owkee, bedankt voor de tips, ze heeft er al zeker 4 of 5 gehad, dus ze weet heus wel hoe ze het moet doen denk ik. Maar ik begrijp dat jullie naar je merrie luisteren, maar bijvoorbeeld tijdens het rijden, draaft ze de eerste 3 rondjes nog wel lekker door, en dan opeens wil ze naar stap, ik dacht eerst dat ze het dan niet meer wilde met haar dracht. Maar later heb ik de gedachte dat ze er soms misbruik van probeert te maken, wanneer ik haar weer aandrijf, draaft ze gewoon weer lekker weg. moet ik nu wanneer zij een teken geeft, gaan stappen, of zeggen van; draaf jij nog maar ffies lekker door?

dries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:36

Hollybolly schreef:
owkee, bedankt voor de tips, ze heeft er al zeker 4 of 5 gehad, dus ze weet heus wel hoe ze het moet doen denk ik. Maar ik begrijp dat jullie naar je merrie luisteren, maar bijvoorbeeld tijdens het rijden, draaft ze de eerste 3 rondjes nog wel lekker door, en dan opeens wil ze naar stap, ik dacht eerst dat ze het dan niet meer wilde met haar dracht. Maar later heb ik de gedachte dat ze er soms misbruik van probeert te maken, wanneer ik haar weer aandrijf, draaft ze gewoon weer lekker weg. moet ik nu wanneer zij een teken geeft, gaan stappen, of zeggen van; draaf jij nog maar ffies lekker door?

dat zelfde vraag ik me eigenlijk ook wel eens af. mijn merrie is pas 5 maanden maar ze is wel heel erg verandert met rijden. ze is veel rustiger en sneller 'moe' lijkt wel, maar ook per dag verschillend de ene dag heeft ze genoeg energie en de andere dag wil ze na 20 min al niet meer. ook in het bos merk ik wel dat ze sneller moe is en dat ik wat rustiger aan moet gaan doen, maar ze wil zelf nog wel galloperen dus mag ze van mij hard gaan hoor , ze geeft toch zelf wel aan als ze dit niet meer wil neem ik aan. of is het nu slecht om haar nog eens lekker te laten gaan?

linlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:33

ik deed vanaf een maand heel erg rustig met Troy, echt zo van nou ik ga niet meer rijden en rustig wandelen. Nou het werd een soort bom, ik kon der gewoon niet houden. Ik was aan het wandelen en ze liep zo te trekken en ik dacht ik spring er even op. Nou toen was het hek van de dam, ze was zo blij.
Daarna heb ik ook gewoon weer gereden, en heeft ze nog een tot een maand voor de bevalling lekker gelopen, daarna rustig afgebouwd.
Dus mijn ervaring is ook, kijk naar je paard en ze kunnen echt een helehoop hebben!

En over die zorgen, tja ik maakte me ook wel is zorgen (nou ja wel is, ik kon mezelf ook helemaaal gek denken)
Maar goed ik keek naar troy en ik zag dat ze gewoon helemaal happy was en ales ging super, de bevalling het had niet beter gekund!!
Dus niet teveel zorgen maken, een beetje is normaal, maar luister naar je paard!