Waarom geen merries uit stamboom genoemd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karin1986

Waarom geen merries uit stamboom genoemd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 08:55

Ik heb een vraagje waar ik al heel lang over nadenk, maar zelf het antwoord niet op weet...
Waarom wordt er bij de verkoop van een paard vaak alleen de vader genoemd? En vader van de vader? Waarom geen moeder?
Die bepaalt toch ook voor 50 % hoe het paard eruit ziet...

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:59

Als het paard uit een bekende stam komt staat dat er wel bij, maar er zijn niet zoveel bekende stammen in Nederland.

Daarbij voor sportpaarden is het vaak niet aan de orde, hoeveel sporters kennen merriestammen???
De hengsten kennen ze wel en evt sportpaarden uit zo'n stam

karin1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 09:01

sarabande schreef:

Daarbij voor sportpaarden is het vaak niet aan de orde, hoeveel sporters kennen merriestammen???

Ja, dat weet ik, maar mijn vraag is dus waarom dat zo is.
De merrie bepaalt toch ook voor de helft hoe het veulen wordt?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:02

De merrie is inderdaad ook heel erg belangrijk; de vader van de merrie wordt meestal ook genoemd hoor!
Maar de naam van de merrie zegt mensen nou eenmaal niks (of het moet een toppaard zijn natuurlijk) en merries hoeven ook niet goedgekeurd te zijn als fokmerrie. Er zijn nou eenmaal veel minder dekhengsten dan fokmerries

Normaal gesproken zullen ze dus qua afstamming de 'naam vader' x 'naam moeder's vader' zetten.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:25

do4evah schreef:
sarabande schreef:

Ja, dat weet ik, maar mijn vraag is dus waarom dat zo is.
De merrie bepaalt toch ook voor de helft hoe het veulen wordt?

Daarom dus

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:59

Aangezien een dekhengst van één zaadlozing, zo'n 5-11 merries kan bevruchten en een merrie maar één veulen per jaar kan hebben.

Zjadore

Re: Waarom geen merries uit stamboom genoemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:39

Het is trouwens niet overal zo dat ze alleen de hengsten noemen.
In Frankrijk bijvoorbeeld werken ze veel meer op naam van de merrie/ merriestammen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:16

Een merrienaam zegt gewoon (in 99% van de gevallen) helemaal niets bij de gemiddelde paardensporter en ook -fokker. Hengsten hebben wat dat betreft meer herkenning en fokken ook meer (zoals eerder gezegd 200/300 per jaar tegenover 1 per jaar). Pas wanneer er echt naar een paard gekeken wordt, bijvoorbeeld bij aankoop of veiling/goedkeuring van hengst, wordt vaak de merrie bekeken. Hoe en wat deze doorfokt etc. Voor de gemiddelde paardenliefhebber is het niet te doen om 5000 merriestammen te bekijken! Vandaar dat er vooral (in eerste instantie) naar de hengst gekeken wordt.
Daarom dus!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:37

Klopt, ik kan wel zeggen dat mijn merrie een Katinka x Tinka is, maar dit zegt waarschijnlijk alleen de fokkers iets, maar Kimberley x Samber zegt veel meer mensen iets en weten zich zo al direct een beeld te vormen van mijn merrie.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:51

Er zijn veel minder hengsten dan merries en over hengsten wordt veel meer propaganda gemaakt. Vandaar dat hengsten bekender zijn dan merries. Over 10000 merries tegen misschien 100 hengsten, dan is het verschil wel snel duidelijk

Onze beste merrie zou ook zo opgeschreven kunnen worden:

Dyrin Tina x
Dyfed Gwen x
Revel Chelsea x
Revel Choice x
Clan Prue x
Llwyn Tinwen x
Dinarth Henol x
etc..

en dan heb ik ook een lijstje van heel mooie Welsh pony merries, waarvan ik er drie in levende lijve heb gezien

Ook bij de Welsh doen ze graag hengst jantje x hengst pietje. En dat is voldoende voor de gemiddelde Jan-met-de-pet die een paard koopt. Iemand die echt wil gaan fokken haalt er altijd de moeder bij. Maar dan hebben we het over iets heel anders.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:49

Daarnaast heb je aan een merrie-naam helemaal niets. Wat kun je daarmee? Als je een paard ziet wat je aanstaat, dan kun je de afstamming (hengst dus) navragen. Daar kun je iets mee, door bv. ook zo'n afstamming te kopen of daarmee te gaan fokken. Simpel gezegd dan he..

karin1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:19

Okkie1 schreef:
Aangezien een dekhengst van één zaadlozing, zo'n 5-11 merries kan bevruchten en een merrie maar één veulen per jaar kan hebben.

Ja maar dat betekent niet dat het daarom voor o.a. de verkoop niet belangrijk is dat ook de merrie wordt genoemd. Want dat een hengst veel merries kan bevruchten, doet nog niet af aan het feit dat het veulen daarom nog wel 50% van de karakterkenmerken van de moeder erft.

Stel je voor, ik heb een paard met een geweldige vader, maar een karrenknol als moeder (in de zin van: niet geschikt voor de sport). Tsja, dan lijkt zo'n paard wel heel wat op papier, maar kan het nog wel een lelijk paard zijn die absoluut niet geschikt is voor de sport.

Ik begrijp het nu wel iets beter. Er worden dus wel vaders van de merries genoemd. Dan wordt het voor mij al wat logischer.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:57

do4evah schreef:
Okkie1 schreef:

Ja maar dat betekent niet dat het daarom voor o.a. de verkoop niet belangrijk is dat ook de merrie wordt genoemd. Want dat een hengst veel merries kan bevruchten, doet nog niet af aan het feit dat het veulen daarom nog wel 50% van de karakterkenmerken van de moeder erft.

Stel je voor, ik heb een paard met een geweldige vader, maar een karrenknol als moeder (in de zin van: niet geschikt voor de sport). Tsja, dan lijkt zo'n paard wel heel wat op papier, maar kan het nog wel een lelijk paard zijn die absoluut niet geschikt is voor de sport.

Ik begrijp het nu wel iets beter. Er worden dus wel vaders van de merries genoemd. Dan wordt het voor mij al wat logischer.

Tuurlijk maar een fokmerrie wordt doorgaans niet (meer) in de sport gebruikt, aangezien ze dan elk jaar een hele tijd niet aan het werk zou kunnen. De hengsten daarintegen wel en door prestatie krijgen ze naamsbekendheid en kun je nagaan wat hij kan vererven. Daarbij koopt een beetje paardenmens niet afgaand op het papier maar afgaand op het paard zelf.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:40

vaak als het veulen uit een goede fokmerrie komt dan word dit er wel bij vermeld dus behaalde predikaten van deze merrie sportresultaten, maar wat hier al eerder is gezegd een hengst zegt meer dan een merrie, omdat die meer per jaar dekt dan een merrie een veulen kan krijgen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:44

do4evah schreef:
Ja maar dat betekent niet dat het daarom voor o.a. de verkoop niet belangrijk is dat ook de merrie wordt genoemd.

Wees nou eens eerlijk als jij de volgende advertentie ziet staan, heb je dan wel enig idee met wat voor een merrie je te maken hebt?

Te koop hengst veulen Solitair x Janda. Bruin veulen van 14 april 2005.

óf

Te hoop hengst veulen Solitair x sport spr van frere, uit de bekende briolita lijn.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:13

Die merrie zou Jandalita heten en op die manier voor degenen die daarmee bekend zijn al dat surplus aan gegevens meehebben.

De doorsnee paardengebruikers zegt het helemaal niks ook de toevoeging briolita lijn niet tenzij daar de toppers uit de sport weer bij vermeld worden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:58

Je ziet wel vaak staan, ik noem maar een afstamming
Wellington x keur van Goodtimes. In die zin weet je dan toch dat er een goede merrie bijzat.

Maar goed, aangezien die hengst ik-weet-niet-hoeveel veulens heeft rondlopen en er meestal hoogstens een stuk of 10-15 van de merrie zijn... wie kent al die merries? Dan moet je toch al wel echt in de fokkerijbizz zitten.

luboka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:51

waarom de merries niet worden genoemd??? omdat hengsten meer dekken per jaar dan merries een veulen werpen zijn de hengste veel bekender, daardoor!!!!!!!

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:14

Nou ik heb mij ditzelfde ook vaak afgevraagd... Mijn overleden ijslandermerrie heeft 1 veulen gehad, deze loopt inmiddels op het WK. Maar nooit wordt haar naam genoemd, alleen die van de hengst. Mensen die haar zagen lopen zeiden ineens van "goh, nou ik snap wel waar het veulen het van heeft!" En nou zeg ik niet dat de hengst niet goed is, want die is wel degelijk erg goed, maar van mijn merrie werd niet eens aan gedacht dat dat ook wel eens een goed paard zou kunnen zijn! Dat zat me altijd wel dwars moet ik eerlijk bekennen, net of wordt ontkend dat het veulen ook voor de helft de genen van de moeder heeft. Dat de vader van de merrie genoemd wordt in plaats van de merrie vind ik ook al zoiets. Al met al niet erg geëmancipeerd. En bokt, met 90% vrouwen, kijkt daar niet eens vreemd van op.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:24

Alet, mensen die jouw merrie kennen die kunnen dat zeggen, maar ik niet. Ik ken niet de merrie, maar wel de vader. Omdat die simpelweg bekender zijn. Heeft geen fluit met emancipatie te maken maar met de hoeveelheid veulens een paard kan brengen. En échte goede merrie's zijn wel bij meerdere mensen bekend, maar het is gewoon onmogelijk om overal de merrie bij te zetten, want geen hond die ze kent of weet wat ze waard zijn.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:28

Ach dat begrijp ik ook wel, maar ik vond het soms toch wel frustrerend. Mensen kunnen soms heel verbaasd reageren dat de merrie óók goed is.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:31

Die mensen zijn geen echte kenners. Goede fokkers zoeken een goede merrie uit en herkennen zo'n merrie vrij snel.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:37

Bij dravers worden zowel de hengst als de merrie genoemd. Zo is mijn paard een Ideal du Gazeau * Zantana. Waarschijnlijk omdat deze merries vaak eerst gepresteerd hebben op de baan. Zij zijn dus ook bekend.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 08:54

Ik snap het nu helemaal, bedankt voor jullie antwoorden