Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:
Daarbij voor sportpaarden is het vaak niet aan de orde, hoeveel sporters kennen merriestammen???
De hengsten kennen ze wel en evt sportpaarden uit zo'n stam

do4evah schreef:sarabande schreef:
Daarbij voor sportpaarden is het vaak niet aan de orde, hoeveel sporters kennen merriestammen???
De hengsten kennen ze wel en evt sportpaarden uit zo'n stam
Ja, dat weet ik, maar mijn vraag is dus waarom dat zo is.
De merrie bepaalt toch ook voor de helft hoe het veulen wordt?

Okkie1 schreef:Aangezien een dekhengst van één zaadlozing, zo'n 5-11 merries kan bevruchten en een merrie maar één veulen per jaar kan hebben.
do4evah schreef:Okkie1 schreef:Aangezien een dekhengst van één zaadlozing, zo'n 5-11 merries kan bevruchten en een merrie maar één veulen per jaar kan hebben.
Ja maar dat betekent niet dat het daarom voor o.a. de verkoop niet belangrijk is dat ook de merrie wordt genoemd. Want dat een hengst veel merries kan bevruchten, doet nog niet af aan het feit dat het veulen daarom nog wel 50% van de karakterkenmerken van de moeder erft.
Stel je voor, ik heb een paard met een geweldige vader, maar een karrenknol als moeder (in de zin van: niet geschikt voor de sport). Tsja, dan lijkt zo'n paard wel heel wat op papier, maar kan het nog wel een lelijk paard zijn die absoluut niet geschikt is voor de sport.
Ik begrijp het nu wel iets beter. Er worden dus wel vaders van de merries genoemd. Dan wordt het voor mij al wat logischer.

do4evah schreef:Ja maar dat betekent niet dat het daarom voor o.a. de verkoop niet belangrijk is dat ook de merrie wordt genoemd.
en op die manier voor degenen die daarmee bekend zijn al dat surplus aan gegevens meehebben.