Naar een keuring met een ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Naar een keuring met een ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 08:13

Zijn er mogelijkheden om met een ruin naar een keuring te gaan? Een stalgenoot opperde namelijk dat het wel leuk zou zijn om met mijn ruin naar een keuring te gaan, vooral als hij een jaar of 4 / 5 is en mooi is ontwikkeld [nu is hij 3,5 en pas net onder het zadel].

Ik weet dat het geen nut heeft, want tja fokken gaat zo moeilijk met een ruin Maar ik kan me voorstellen dat het wel leuk is voor zijn afstamming. En zelf lijkt het me leuk om te zien wat ze van mijn paard vinden, en hoe hij in verhouding staat tot andere leeftijdgenoten. Los van het feit dat het me gewoon hartstikke leuk lijkt om aan een keuring deel te nemen! Het zou een interessante ervaring zijn voor mezelf én mijn paard.

Zijn er keuringen voor ruinen? Of is dat ook de Pavo-cup? [het betreft een kwpn-er] Of zijn er andere wedstrijden waar een keuring aan vast zit?

Gradus06

Re: Naar een keuring met een ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:24

Wij zijn afgelopen zomer wel met onze ruin naar de groninger keuring geweest.
Bij het groninger paard is dat dus wel mogenlijk, maar weet niet hoe het bij andere stamboeken gaat.

Het is leuk voor jezelf, om te weten waar je paard staat, maar ook om de bloedvoering eventueel te promoten.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:37

Bij het kwpn kun je met je ruin naar de keuring , wat misschien wel interresant voor de fokker kan zijn, ivm met preferentschap als bv jouw paard ster word verklaard.

De rubriek 3 jarige en oudere ruinen en niet goedgekeurde hengsten, is samen met de stamboekopname voor de merrie;s..Daar word je paard op exterieur gescoord en mag ie vrij bewegen en vrij springen...Dus eigenlijk dezelfde procedure als de merrie's. Ook kan je paard dus het ster predikaat krijgen.

Je moet btw wel lid zijn van het kwpn om het paard in te schrijven voor een keuring en het betreffende paard moet op jou naam geregistreerd zijn.

Ook kun je bv op de Centale keuringen meedoen met rubriek onder het zadel.. wat volgens mij de selectie voor de Pavo cup is..

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 08:54

ok bedankt! ik dacht inderdaad ook dat het voor de bloedvoering leuk zou zijn, vooral voor de moederlijn... de hengst heeft het wat minder nodig denk ik (oo seven).

bij de rubriek 3 jaar en oudere ruinen en niet goedgekeurde hengsten.. zit daar een maximum leeftijd op of is dat vrij?

En worden zulke keuringen per provincie gehouden? Zowel de rubriek voor exterieur/vrij bewegen als onder het zadel... Wellicht weet iemand waar het dan gedaan wordt in Zuid-Holland?

Ik ben nu volgens mij wel lid van de kwpn; ik heb namelijk een paar maanden geleden de papieren op mijn naam laten zetten; dan ben je automatisch lid dacht ik?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:10