Onze fons

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Onze fons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:58

Hello, ik ben hier nieux, ik zoek info over deze hengst.
want ik ben op zoek naar een dressuur merrie en iemand stel me een dochter van onze fons aan.
en ik ken die helemaal niet!

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:03

Geb. datum 25-feb-1996
Pijpomvang 22
Stamboeknr. Z 0122.96 Stb (ex Alfons-Z StZ) Naam fokker, J. Cornellissen
woonplaats , St Anthonis
Kleur schimmel

Verrichting Ermelo 1999 (23-03 t/m 26-05)
Eerlijke, betrouwbare hengst. Ruim voldoende bereidheid om te werken en laat zich ruim voldoende bewerken.
De stap is tactmatig, maar erg ruim. De draf is ruim, traag en stuwend. In galop veel ruimte, maar de galop is enigszins traag en zou lichtvoetiger moeten zijn. Als dressuurpaard weinig aanleg en geeft zijn ruiter een matig gevoel.
Als springpaard voldoende afdruk. Springt voldoende naar boven, maar zou patenter moeten zijn. Hij springt constant in de manieren met voldoende voorbeentechniek en bascule. Hij maakt de sprong voldoende af. Als springpaard lijkt hij voorzichtig en toont over ruim voldoende tot veel vermogen te beschikken. Als springpaard ruim voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Gedrag in de stal en in de omgang normaal.
Half april is een virale luchtwegaandoening opgetreden. De symptomen werden met behulp van Ventipulmin verlicht. Op 05-05 heeft de hengst tijdens de training een klap voor op de voor binnenzijde van het linker voorbeen gekregen. Twee hechtingen moesten worden geplaatst. De hengst heeft zijn werk op normale wijze kunnen voortzetten.

Na verrichtingsonderzoek niet in stamboek opgenomen.
HK KWPN Ermelo 1999 (09-06)
Bij herkeuring goedgekeurd

Stap 6
Draf 5
Galop 7
Aanleg dressuur 5
Subtotaal dressuur 23.0
Plaatsing dressuur 11e
Afdruk 6
Techniek 7.5
Vermogen 7.5
Aanleg springen 7
Subtotaal springen 28.0
Plaatsing springen 8e
Puntentotaal 51.00
Plaatsing 10e van 12 (10)
Jaar verrichting 1999
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Onze Fons-Z toonde een uniforme collectie, matig tot voldoende ontwikkelde, matig tot voldoende rijtypische veulens, die doorgaans beknopt zijn. De veulens zijn doorgaans breed en zwaar bespierd. Soms zijn de veulens kortbenig. In een aantal gevallen staan de veulens voldoende in het rechthoeksmodel en is er sprake van meer ras.
Het hoofd is voldoende sprekend. De nek heeft voldoende lengte en vorm. De halslengte varieert van kort tot voldoende. De hals is meermalen breed aangezet. De schoft heeft ruim voldoende lengte, maar is plat en breed. De schouder heeft voldoende lengte, maar zou schuiner moeten liggen. De rug is iets gezonken, maar breed en goed bespierd. De lendenen zijn goed aangesloten, breed en goed bespierd. De croupe is breed, goed bespierd en ruim voldoende van ligging, maar is meermalen kort. De broekspier is doorgaans kort. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is wisselend van recht tot gebogen. Het achterbeen staat achter de massa. Het fundament is wisselend van omvang en kwaliteit.
De stap is zuiver en heeft een matige ruimte. De draf heeft ruim voldoende ruimte. De veulens tonen een goed gebruik van het voorbeen, maar zetten in beweging de hals er teveel op en het achterbeen wordt duwend gebruikt. De veulens springen niet gemakkelijk in galop aan. De galop lijkt een matige balans te hebben.
Bijzonderheden: Een veulen was onregelmatig.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 25 veulens uit 104 dekkingen in 2000

Bloedgroepenonderzoek 1994
Het bloedgroepenlaboratorium van Dr H. v Haeringen te Wageningen heeft boven water gebracht dat de hengst Alexis-Z geen zoon kan zijn van Almé-Z. Het uit Duitsland ontvangen bloedpatroon van Alexis-Z omvatte slechts twee factoren, zodat opnieuw bloed moest worden getrokken. Daarbij is geconstateerd dat op basis van drie factoren die heel typerend zijn voor de nakomelingen van Almé-Z, Alexis-Z geen zoon van hem kon zijn. Een herhaald onderzoek heeft de uitslag bevestigd (publ 14-04-1994). Het is tot op heden (publ 11-05-1994) nog niet duidelijk hoe deze situatie zich voor heeft kunnen doen. Stoeterij Zangersheide, waar Alexis-Z is geboren, heeft aan de hand van de beschikbare administratie getracht aan te tonen dat de fout dáár niet is gemaakt. Nagegaan is - en nog verder nagegaan wordt - of mogelijkerwijs toch een andere te achterhalen vader in het spel is. Door middel van bloedgroepenonderzoek kan een zekerheidspercentage worden verkregen van 98%.

HK KWPN Den Bosch 1999 (06-02)
Aangewezen voor verrichtingsonderzoek.
Behalve over een goede techniek en bijzonder veel vermogen beschikt Alfons-Z over een aansprekend exterieur. Hij is een zoon van de Duitse springpaardenleverancier Alexis-Z (onder andere Apricot, Amaretto I, Allez France) en de merrie Viola. Viola bracht 8 hengstveulens (waaronder 1 aangewezen en 1 voor de 3e bezichtiging) en 3 merrieveulens. Zij is moeder van het nationale springpaard Heaven (v Ulft) en de internationale springpaarden Jubilee (v Rex Magna xx), Cilton (v Transvaal) en Olympic Briljant (v Le Mexico) op Grand-Prix niveau.

2004 (24-07)
Verkocht aan Hayne Coorperation(=fam McDevitt), USA; beschikbaar via diepvriessperma

ptiteblue

Re: Onze fons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:11

ok, echt bedankt! dat is dus geen dressuur hengst! hebt u soms fotos van hem?

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:32

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:41

Leuk! de merrie dat ik ga zian is afstammen van onze fons-la.
ik weet niet zoveel over haar.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:34

Ondanks dat Onze fons springgefokt is denk ik dat zijn afstammelingen ook wel geschikt zijn voor de dressuur.
Ik heb hem zelf en een aantal nakomelingen op een hengstenshow zien lopen en qua beweging doen ze absoluut niet onder voor een dressuurhengst.
Ik begon zelfs te twijfelen of ik hem zou kiezen voor mijn merrie want ik vind het echt een goed paard.