kun je bij het kwpn opvragen naar de veulens van een merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

kun je bij het kwpn opvragen naar de veulens van een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 18:52

hoi,
ik ben erg benieuwd naar de 7 (half?)broers en zussen van mn paard. 2 ken ik er zelf, maar ik hoorde dat ze blijkbaar 8 veulens heeft gehad(of meer)
kun je bij het kwpn opvragen naar deze veulens? of gaat dat niet?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:59

Ja dat kan .Je kunt mailen maar ook via brief of bellen, faxen. Als je het levensnummer doorgeeft krijg je zo het antwoord (via psot, mail of tel) . Je kan ook naar de zussen/broers van vip's moeder vragen, enz. als je het levensnummer maar hebt.

Zazou_Murier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:30

gewoon nur van moeder mailen en vragen naar nakomelingen (contact formulier op www.kwpn.nl) keuze stamboek en dan je fax op postadres doorgeven. doe ik ook vaak werkt super snel vaak binnen 1 dag

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:42

Maar als je geen fax hebt houdt het op

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:55

Sammie schreef:
Maar als je geen fax hebt houdt het op

ze zullen vast ook wel per mail antwoorden? leuk idee trouwens, zoek ff het nr van de moeder van mijn paard op

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:39

Ik doe dat ook altijd, dan bel ik het kwpn op, geef het levens nummer van de moeder door (of van de merrie, of de oma) en dan heb je binnen een half uur een fax binnen met alle gegevens. Heel erg leuk en intressant om te weten.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:51

Ik stuur meestal een brief, meer omdat het vaak meer dan een stuk dan 10 zijn waar ik de info van vraag, maar momenteel denk ik dat ze m'n brief weer eens zijn vergeten. Wacht al een maandje.. Meestal geen problemen, binnen een week vaak in huis. Zal eens een mailtje sturen of ze 'm kwijt zijn geraakt oid.

Fax is ideaal in zulke situaties, maar ja die van ons doet het niet

@javayo, jawel kunnen ze ook via de mail sturen maar die informatie is nog sumierder dan als je het via de post krijgt.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:58

Sammie schreef:
@javayo, jawel kunnen ze ook via de mail sturen maar die informatie is nog sumierder dan als je het via de post krijgt.

Dat klopt heb ik net ondervonden Ik heb een mailtje gestuurd met het nr van de merrie, ik kreeg heel vlot een reactie dat ze 7 veulens heeft gehad; en het nakomelingenoverzicht versturen ze me per post toe, dus dat zal ik binnenkort wel ontvangen.

Doen ze netjes hoor!

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 15:39

zo, heb het verstuurd. ben wel benieuwd naar de zussen/broers van vipje.
wat voor soort info krijg je dan? krijg je enkel het levensnummer/naam en afstamming. of ook hoogtes en eigenaar enzo?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:07

Je krijgt een lijst met nakomelingen, levensnummers, vader , kleur, geboorte datum en als ze bij het stamboek aangeboden zijn weet je ook de predikaten en de hoogte. Zijn ze in de sport uitgebracht dan staat dit er ook bij. Je krijg geen informatie over de fokker of laatst bekende eigenaar.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:08

sammie die info over de eigenaar etc gaven ze eerst altijd wel, dat is pas sinds 2 jaar ofzo dat het niet meer verstrekt wordt

kitbits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:30

RUBYWHITE schreef:
sammie die info over de eigenaar etc gaven ze eerst altijd wel, dat is pas sinds 2 jaar ofzo dat het niet meer verstrekt wordt

Ik heb vorige week nog een aantal nakomelingenoverzichten van het KWPN gekregen en hier staat alles keurig op, ook de laatst bekende eigenaar en de fokker.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:50

kitbits schreef:
RUBYWHITE schreef:

Ik heb vorige week nog een aantal nakomelingenoverzichten van het KWPN gekregen en hier staat alles keurig op, ook de laatst bekende eigenaar en de fokker.

Hier kan ik over meespreken. De ene keer geven ze die gegevens wel vrij, en de andere keer niet. Het is wel gemakkelijk vind ik, die gegevens van de laatst bekende eigenaar. Zo kan je het paard ook effectief opsporen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:54

RUBYWHITE schreef:

Als je daarom vraagt krijg je het wel, maar niet als je om een nakomelingenoverzicht vraagt.

@jan, als die mensen mee werken wel. Ik heb nl. een paard op die manier gevonden maar die mensen reageren totaal niet op brieven of emailtjes. Tja dan niet, heb een hoop foto's voor ze van voorouders en andere familieleden. Lijkt mij wel handige informatie als je fokt.

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 17:03

ik heb hem nu al binnen ze zijn er wel snel mee zeg!

echt leuk om te hebben. aranja heeft in totaal 12 nakomelingen gehad ipv 8 waarvan er 3 in het hulpstamboek staan
heel veel van deze veulens zijn keur of preferent.

alleen wel raar, ik heb een nakomelingenoverzicht van aranja(vip's moeder) en een van ranja(aranja's moeder). bij aranja staat bij predikaten keur
terwijl op ranja's papier staat dat aranja keur én preferent is
(en op vip's papier staat over beide niets?)

best wel maf. iig heeft ie wel een betere moeder als ik dacht(ze was 'zelfs' L1 dressuur. dat wist ik ook niet terwijl ik haar wel kende..)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:14

Dat het op vips papieren niet staat, is waarschijnlijk omdat ze dat misschien is geworden nadat vip is geboren. Dat heb ik bij Desiree ook gehad. Haar moeder was prestatie, maar dat stond voorheen niet op d'r oude papier. idemdito met haar eigen sportpredikaat.

Als je het belangrijk vind kun je vip's papieren opsturen (aangetekend) met de vraag dat je een nieuwe wilt ivm de predikaten.

ik heb vandaag ook een stapeltje nakomelingenoverzichten gehad, nadat ik gisteren een amiltje had gestuurd waar het bleef, had het nl. een kleine 4 weken geleden aangevraagd, maar ze zijn de helft vergeten

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 17:19

Sammie schreef:
Dat het op vips papieren niet staat, is waarschijnlijk omdat ze dat misschien is geworden nadat vip is geboren. Dat heb ik bij Desiree ook gehad. Haar moeder was prestatie, maar dat stond voorheen niet op d'r oude papier. idemdito met haar eigen sportpredikaat.

Als je het belangrijk vind kun je vip's papieren opsturen (aangetekend) met de vraag dat je een nieuwe wilt ivm de predikaten.

ik heb vandaag ook een stapeltje nakomelingenoverzichten gehad, nadat ik gisteren een amiltje had gestuurd waar het bleef, had het nl. een kleine 4 weken geleden aangevraagd, maar ze zijn de helft vergeten

hmm het zou kunnen. maar het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk, omdat aranja al meer dan een jaar geleden is afgemaakt. en vip nu dus 3 is...
het zou in die jaren erna gebeurt kunnen zijn hoor... maar weet het niet..

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 17:44

boeflover schreef:
Sammie schreef:

hmm het zou kunnen. maar het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk, omdat aranja al meer dan een jaar geleden is afgemaakt. en vip nu dus 3 is...
het zou in die jaren erna gebeurt kunnen zijn hoor... maar weet het niet..

edit; bovendien willen we volgend jaar met hem naar de keuring toe. en ik neem aan dat dat ook aangepast moet worden van het veulenboek naar het gewone stamboek. dus dan kan dat altijd nog aangepast worden..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:46

Van dat keur zou ik niet weten. Maar preferent kan echt. Kijk naar de jongste nakomeling die ster of keur is en tel daar 3 jaar bij op. Dan weet je wanneer ze op het vroegst recht had op het preferentschap. En dan moet het nog aangevraagd en verwerkt worden.

ruinen blijven in het vb staan, ookal worden ze ster (of niet). Je krijgt dan idd nieuwe papieren.

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:02

ja dat kan idd, zn broer die een jaar ouder is heeft nl. ook een predikaat..

wist niet dat ruinen in het vb bleven, maar goed iig willen we is weten wat de jury er van vind. we zijn al 3 jaar lang lid van het kwpn, dus dan kan dat best en we willen weten hoe hoog hij is, als hij tegen die tijd iig nog niet is gemeten voor wedstrijden..

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:22

Je kunt ook best met een ruin of hengst naar de keuring dan blijven ze niet in het veulenboek.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:23

hanneliesje schreef:
Je kunt ook best met een ruin of hengst naar de keuring dan blijven ze niet in het veulenboek.

het stamboek is voor FOKDIEREN, met een ruin kun je niet fokken.

Alleen goedgekeurde hengsten en merries komen in aanmerking voor het stamboek. Een ruin kan nog wel ster worden, maar hij zal in het veulenboek blijven.