kwpn merrie tp laten dekken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stoere

kwpn merrie tp laten dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:10

nou ik zit te denken om mijn merrie volgend jaar te laten dekken, maar ik wil graag weten wat je krijgt als ik haar laat dekken door een fries of arabier? ze is een kwpn merrie type tuiger.
wie heeft hier verstand van laat het me weten.
alvast bedankt groetjes nicole

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:46

Ik zou zeggen dek een kwpn tuigpaard met een kwpn tuigpaard of gelders type.

Issy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:42

je gaat toch niet serieus overwegen of je een arabier of een fries erop wilt zetten? lekker bij het kwpn blijven en niet op de gok fokken, levert alleen maar ellende op en geeft straks een veulen die je aan de straatstenen niet kwijt kan.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:58

Met de laatste reactie ben ik het volkomen mee eens.
Er lopen al genoeg paarden & pony's rond, waar op deze manier mee is gefokt.
En je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:44

Tis 1 grote gok als je een tuiger met een arabier of fries oid kruist...

Omdat het 2 erg verschillende paard zijn, als je bv gelders of een tuigpaard gebruikt, kun je al meer zeggen over de evt nafok van jouw merrie...

Wat is de afstamming van jouw merrie???

Waarom wil je eigenlijk met fries of arabier kruisen, Ik zou dan eerder een paardje erbij kopen, veel goedkoper en geen risico op dure veearts rekeningen e.d. En je kunt dan kopen wat je graag wilt, merrie/ hengst/ kleur, groote... e.d.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:54

op de gemiddelde paardenmarkt staan idd zat van dit soort kruisingen, voor weinig...

Je kan bij het kwpn een fokadvies vragen. Dan krijg je een overzicht van het inteeltpercentage en welke hengsten daar qua bloedvoering bij passen. Dit is dan voor de tuigpaardrichting. Maar let op: tuigpaarden zijn ook helemaal niks waard. Als je haar met een gelderse zou kruisen dan zou ik een hengst uitkiezen met goede galop en springvermogen. Zoals Vitens, Parcival of Sirius. Dan heb je een goede kans op een fijn rijpaard. Ik heb zelf ook een Parcival uit een tp moeder. Voor de eventuele verkoop zou dit ook gunstiger zijn.

stoere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 09:17

ok nou erg bedankt allemaal
voor jullie reacties

ik heb liever ook een tuigpaard er dan op, want mijn merrie springt al als een tierelier hhaha.
maar waar ik nu sta hebben we 2 hengsten en dat is een arabier en een fries vandaar dat ik het vroeg.