welke hengst voor deze merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

welke hengst voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 13:46

Ik speel al een hele tijd met de gedachte om een veulentje bij mijn merrie te fokken. Ik twijfel nog heel erg, en neig meer naar het niet laten dekken dan om het wel te doen. Maar om toch nog even verder te dromen, vraag ik jullie advies.
Welke hengst zouden jullie bij deze merrie doen?

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=28351

http://www.mijnalbum.nl/Album=66C4UKHY

Het veulen zou dan niet voor de verkoop zijn maar zou het zelf willen aanhouden. Ik zou het liefst all round blijven, maar als ik moest kiezen, liever een springhengst dan een dresuurhengst.
Nou brand maar los ik ben heel nieuwschierig

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:14

Nou wie durft? dacht dat hier toch wel een aantal kenners rond hingen.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:55

Ik ken de hele afstaming niet van je paard. Dus ik kan je niet echt helpen.
Er zijn genoeg leuke hengsten.
zoals Matterhorn, heb zelf een Matterhorn x goodtimes.
Goodtimes is all round.
Maar wat wil je verbeteren aan je merrie?

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:34

eigenlijk ben ik al heel tevreden met mijn merrie. Ik zou liever niet teveel bloed toevoegen omdat ze wel een gevoelig paard is. Mijn merrie staat wat kort op de benen, dat mag verbeterd worden. Ze staat ook wat onderstandig met haar voorbenen. Verder zou ik graag een goed karakter willen. Dat heeft de merrie wel alleen is ze wat gevoelig, dus lijkt mij een bloedkikker voor mijn merrie niet zo'n goed idee.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:36

Matterhorn geeft een goed karakter en lange benen.
Orame geeft ook goed been werk, hij word wel gebruikt op gevoelige merrie die een beetje heet zijn.
Wij hebben onze French Buffet xx x Goodtimes drachtig van hem. Een heel gevoelig paard.

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:46

als je allround wilt fokken zou ik goodtimes kiezen. helaas zit je met zijn karakter en hijj fokt verkleinend.
als springhengst zou ik silverstone of onze fons kiezen.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:07

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:08

fokt Onze fons een beetje vergrotend dan? Mijn merrie is 1,61 dus het veulen zou iets groter mogen zijn.

trowing

Re: welke hengst voor deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:51

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Onze Fons-Z toonde een uniforme collectie, matig tot voldoende ontwikkelde, matig tot voldoende rijtypische veulens, die doorgaans beknopt zijn. De veulens zijn doorgaans breed en zwaar bespierd. Soms zijn de veulens kortbenig. In een aantal gevallen staan de veulens voldoende in het rechthoeksmodel en is er sprake van meer ras.
Het hoofd is voldoende sprekend. De nek heeft voldoende lengte en vorm. De halslengte varieert van kort tot voldoende. De hals is meermalen breed aangezet. De schoft heeft ruim voldoende lengte, maar is plat en breed. De schouder heeft voldoende lengte, maar zou schuiner moeten liggen. De rug is iets gezonken, maar breed en goed bespierd. De lendenen zijn goed aangesloten, breed en goed bespierd. De croupe is breed, goed bespierd en ruim voldoende van ligging, maar is meermalen kort. De broekspier is doorgaans kort. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is wisselend van recht tot gebogen. Het achterbeen staat achter de massa. Het fundament is wisselend van omvang en kwaliteit.
De stap is zuiver en heeft een matige ruimte. De draf heeft ruim voldoende ruimte. De veulens tonen een goed gebruik van het voorbeen, maar zetten in beweging de hals er teveel op en het achterbeen wordt duwend gebruikt. De veulens springen niet gemakkelijk in galop aan. De galop lijkt een matige balans te hebben.
Bijzonderheden: Een veulen was onregelmatig.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 25 veulens uit 104 dekkingen in 2000.

dit is het afstammelingrapport van onze fons. ik ken geen kleine nakomelingen van hem. dus volgens mijn weten fokt hij vergrotend. Hij staat op dit moment in et buitenland en is alleen beschikbaar via diepvries sperma. Z'n nakomelingen beschikken wel over goeie springmanieren.

dit is z'n sportindex

Jaar berekening 2005
Groepsindeling IB
Aantal veulens stationsverrichting 0
Aantal veulens springindex 1
Betrouwbaarheid springindex 38
Springindex 127
Aantal veulens dressuurindex 0
Betrouwbaarheid dressuurindex -1
Dressuurindex -1