[TI] Tinker rent terug naar stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blewlish

[TI] Tinker rent terug naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 13:27

Hallo,

Sinds April dit jaar heb ik mijn eerste eigen paard. Een hele lieve Tinker ruin van nu 7 jaar. Zijn vorige eigenaresse had problemen met hem en ze was bang van hem, hij rent in de bak nog wel eens weg als je de rechterkant op rijd. Hij schijnt dus jaren lang zijn zin gehad te hebben op links en is niet goed doorgetraind/gereden op rechts.
Hij werd dus te koop gezet en ik viel voor hem. Heb een paar weken niks gemerkt van zijn kuren, maar langzamerhand kwamen ze dan toch. Op de rechterhand op een volte wegschieten en met zijn hoofd naar buiten lopen als we op rechts rijden. Ook rechtergalop kreeg ik hem niet in. Heb nu sinds een paar weken les en dat gaat erg goed. We zijn terug gegaan naar de basis en hopen zo het probleem eruit te krijgen met veel geduld.

Twee maanden terug ging ik buiten rijden, een klein blokje om van een half uur. Dit had ik al een paar keer eerder met hem gedaan en het ging altijd super relaxt. Die ene keer ging het fout. Honderd meter van stal af draaide hij totaal onverwachts om. Ik probeerde nog om hem tegen te houden, maar ik verloor mijn evenwicht. Ik viel op het asfalt en hij rende terug naar de stal. Het was geen schrikreactie, want hij is zo verkeersmak als het maar kan zijn. Het was echt met de bedoeling om terug naar huis te gaan.

Ik ben achter hem aangegaan (ik had alleen schaafwonden) en mensen hebben hem later kunnen vangen. Toen ben ik terug naar huis gestapt. Ik had door moeten gaan, dat weet ik. Ik had hem toen zijn zin gegeven, want als hij naar zijn stal rent heeft hij gewonnen. Maar ik wist 200% zeker dat hij het na honderd meter weer zou proberen.
Sinds die valpartij ben ik gewoon weer wezen buitenrijden, niet in mijn eentje, maar met een ander paard erbij of een groep.
En dat is het hem juist: ga ik met een ander paard naar buiten is er niks aan de hand. Dan kan ik zo wel 3 uur wegblijven, het maakt hem niks uit. Maar zodra ik weer in mijn eentje ga, gaat hij drammen en wil terug naar stal. Het is nu al zo erg dat ik zelfs het erf niet af kom.

Via via heb ik contact met een oude verzorgster die hem dus 4 jaar lang heeft verzorgd. Bij haar deed hij precies hetzelfde. Ging je in je eentje een blokje om rende hij terug naar huis, met een ander paard was er helemaal niks aan de hand. Hij heeft dus duidelijk het vertrouwen niet in zichzelf.

Ik ben bang dat ik dit er niet meer uit zal krijgen, mede omdat hij het al een aantal jaren doet. In de wei is hij de baas, hij is tegen de andere Tinkers dominant. Niet dat hij constant loopt te slaan en te bijten, maar toen hij nieuw in de ruinen groep kwam te staan heeft hij de leider even duidelijk gemaakt dat hij nu de baas is. Daar stond ik van te kijken, hij is verder ontzettend lief en zal geen vlieg kwaad doen.

Omdat ik dus eigenlijk altijd met iemand mee moet, ben ik zo afhankelijk van anderen en dat wil ik juist niet. Je wilt ook wel eens lekker alleen rijden en saampjes genieten. Gaat mijn moeder mee op de fiets dan ziet hij die niet als paard. Het terug rennen gebeurt dan nog steeds.

Ik heb dit verhaal hier neergezet, omdat ik dit graag met andere Tinker liefhebbers wil delen. Heb je oplossingen, tips, suggesties dan wil ik die graag horen. Hieronder een fotootje van hem.

Groetjes Blewlish

http://img491.imageshack.us/my.php?imag ... 0163pw.jpg

jeanie

Re: [TI] Tinker rent terug naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:57

Ook tinkers zijn kudde dieren . Bouw het langzaam op ga idd maar vaker met een ander paard op stap en bouw heel langzaam alleen rijden op .
De mijne is regelmatig met mij de bak uitgestierd terug naar stal,zeker als ze in haar eentje in de buitenbak loopt.Vindt ze niets aan .

Met strandritten kan ik alleen maar ze draait zich regelmatig om met wat overredingskracht van mij kant gaat ze gewoon weer verder.

Heb geduld het komt allemaal wel goed maar het duurt maanden ga vooral veel met andere paarden mee zodat hij de omgeving goed leert kennen en zeker wordt.

twist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:52

hoi Blewlish

het hele verhaal klinkt me bekend in de oren
ik weet presies waar je het over hebt
en het is verschikkelijk
ik heb het ook gehad met mijn tink deed net zo
en ook is hij verkocht doordat de oude eigenaren hem niet in toon
konden houden
maar goed ffover je vraag
nou ik heb het zo opgelost :
ben met een hoofdstel in lekker buiten gaan lopen
niet erg ver gewoon een heel klein stukje
en dan gelijk weer terug en goed belonen terwijl
ik me omkeerde voor het terug gaan naar stal
dat heb ik elke dag gedaan naar het rijden
zodat hij lekker moe was en ik net wat meer te vertellen had
steets een stukje verder lopen en de zweep mee
niet om er echt mee te slaan gewoon voor als hij als een gek om wilt keren de zweep gebruiken om hem te blokkeren

dus naar ongeveer 2 maanden kon ik 1 uur lang buiten rijden helemaal alleen en daarna deed ik het zo dat als ik naar buiten ging
dat ik een rondje maakte dat ik weer langs de stal kwam en dan
er gewoon langs lopen zodat hij wist dat ik bepaalde waneer we klaar waren

nu kan ik 3uur weg blijven alleen met hem en hoef niet meer te wachten tot der iemand naar buiten gaat zodat ik mee kan

ik zou wel je halster over je hoofdstel doen met een twouw eraan
net ff voor wat meer grip zodat als je je tegels verlies dat je toch nog je touw van je halster heb

nou ik hoop dat ik je heb kunnen helpen
en als je meer wilt weten hoor ik het wel

vriendelijke groet jaimy

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:27

Ik ben met Sox nadat ze 4 dagen rust had gehad van haar reis uit Ierland meteen naar buiten gegaan (alleen). Ze was heel onzeker en kon niet eens in een rechte lijn lopen. Ik heb het rustig opgebouwd. Ben begonnen met een half uur. Ze heeft gelukkig nooit het bit tussen de kiezen genomen om er vandoor te gaan. Ik ben het met Twist eens om op deze manier haar vertrouwen op te vijzelen. JIJ moet haar óók vertrouwen geven dus zelf goed doorstappen en niet gaan aarzelen. En als je weer gaat rijden goed je been eraan. De ruiter moet vertrouwen geven aan het paard en niet andersom.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:07

Toen die van mij ongeveer 8 maanden was, had ie ook van die streken. Niet met rijden , maar met wandelen. Hij wilde gewoon geen stap meer zetten en als ik druk uitoefende begon meneer te steigeren. Ben wel voorstander van vertrouwen opbouwen, maar het moet geen getrut worden. Jij bent de baas en niet je paard. Als dat duidelijk is en er is vertrouwen, gaat alles een stuk makkelijker. Ik zou in jouw situatie gewoon gaan lopen in je eentje en op het moment dat ie terug wil toch doorzetten. Eerst vriendelijk, maar daarna toch wat dwingender. Je hoeft niet gelijk te meppen, maar met je stem kun je ook goed laten weten wat je bedoelt. Eventueel een zweepje mee, om een een klein tikje op z'n kont te geven tijdens het lopen. Veel met je stem belonen. Maar absoluut niet omkeren als hij dat wil!!! Als jullie genoeg vertrouwen hebben in elkaar, kun je het met rijden proberen. Ik zou zeker in het begin juist niet met andere paarden gaan rijden. Je moet je paard t.a.t. alleen onder controle kunnen houden en niet afhankelijk zijn van anderen. Succes en remember.....de aanhouder wint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:10

Ik heb dat "probleem" ook met mijn Tinker gehad, de eerste twee buitenritjes gingen erg goed, daarna compleet omgeslagen en foute boel. Toen ben ik in de bak van de buren (op 1,5 km) gaan rijden, en tijdens dat stuk naar daar gaan wandelen, en af en toe erop, totdat ze zich ging omdraaien, dan er weer af en verder wandelen. Uiteindelijk kon ik er het hele stuk op zitten, ze was wel onrustig, maar liep nog voorwaarts.

Toen heeft ze 2 maand "stil"gestaan (veulen geboren en daarvoor en erna rust). En toen ben ik weer gaan rijden, en toen was het ineens goed.

Ik zou het jou toch gewoon aanraden om door te zetten, zodra je voelt dat hij onrustig wordt, zou ik afstijgen, en een eind gaan wandelen. Daarna er weer even op, en zo steeds verder. Ooit moet ie het gewoon leren

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:43

Dit komt mij bekent voor. Ik had het alleen met een fries. Hij wou ook juist in de bak niet links om (bijna blind aan zijn linker oog) en hoefde dit bij zijn vorige baasje niet want dat was zielig. Na een paar keer rijden was dat er wel af. Gewoon strikt zijn. Als hij die kant op moet moet het ook echt. Lukt het niet gewoon direct op de een kleine volte en toch die kant op en anders net zo lang op die hele kleine volte houden tot hij er maar graag uit wil en het hem niet meer uitmaakt welke kant op. Dus in de bak al laten merken dat je hem goed de baas bent. Streng maar wel eerlijk. En natuurlijk niet op de kleine volte als hij nog niet warm is.

Het buiten rijden was het zelfde bij de fries. Samen met één of andere paarden wou hij wel maar alleen niet. Ik heb gewoon door gepakt als hij keerde weer op de volte net zolang tot hij er maar graag de goede kant uit wil. Zweep mee en ook direct afstrafen want het is gewoon gevaarlijk als hij omkeer want als er een auto aankomt deed die fries het ook. Ik had het voordeel dat Meine (de fries) dus niet met zijn linker oog naar buiten omkeerde dus moest gewoon aan de andere kant goed mijn been er aan houden. Als die van jou ook 1 kant op keert is het al wat makkerlijk dan dat die twee kanten op keert. Met de fries en mij is het helemaal goed gekomen. Maar dat komt dus ook doordat ik flink met hem in de bak aan het werk geweest ben en daar al de controle kreeg.
En natuurlijk flink belonen elke keer als hij het goed doet. Want dat is natuurlijk beter dan afstraffen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:14

gam flikte me het in onze begin tijd ook regelmatig. gelukkig was mijn overredingskracht wat groter dan de zijne.

je moet er in ieder geval altijd op bedacht zijn dat het kan gebeuren, dus niet je gedachten af laten dwalen maar alert blijven, 100% het hele stuk wat je met hem aflegt!!
en begin kort, paar minuutjes en dan weer terug. ongetwijfeld zal hij ergens weer willen omdraaien. als je er alert op bent moet je de voortekenen kunnen signaleren en daarop al ingrijpen met je zit en de teugels. kun je verder gaan, belonen met je stem!! ook al is het maar een paar stapjes!!
dit kun je proberen uit te bouwen en wat belangrijk is, doe alles in rust, niks gehaasd en weer geduldig. dit zal dan ook op hem overslaan. ook als hij probeert te keren, blijft rustig met stem en handelingen.

zo heb ik het er wat uitgekregen, maar dat was iedere keer onderweg.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:53

hoi lieverd !!
.
ik las de topic en dacht dit kan niemand anders zijn dan ray ..
ik heb jou paardje "ray"vanaf november totdat hij naar jouw kwam (eind maart) verzorgt ......ik heb nu contact met je moeders vriendin (mijn nieuwe spontane collega) ik zal je zo wel even p`b en
dat zij bang was van hem wist je toch niet ? want zij had immers nooit wat verteld aan je over ray
ik was een paar keer bij jouw geweest om te kijken hoe en wat maar iedere keer was je er niet ..jammer
en nu lees ik dit en denk ik sjit had ik nu maar even gebeld of een briefje achtergelaten ,

ray deed in het begin ook hellemaal niks todat hij die bak ging vervelen(ik wilde het buitenrijden even laten en eerst vertrouwen krijgen in elkaar) gewoon spontaan omdraaien en ineens ergens van schrikken zo hoorde ik van de stal waar hij stond dat hij buiten z`n bit vast pakt en gewoon de weg over rent terug naar stal ! toen had ik een ander bit gekocht speciaal voor dit soort paarden die het bit vast pakken ,maar mocht het bit niet gebruiken van haar en ook ,ik mocht van z`n eigenaresse niet op z`n donder geven ,omdat dat zielig was ,ik heb haar toen verteld dat dit toch echt nodig was omdat hij in z`n pubertijd zit en zo respect voor je krijgt ,zij was het daar niet mee eens ! ik heb een keer was s`vaonds in de bak gereden met nog een tinkermaatje van hem en ineens stond hij aan het begin van de bak ik er bijna naast en ik werdt zo boos dat ik een tik in z`n nek had gegeven met de zweep ,stond hij zowat te hyperventileren vanne "wat doe je nou"
dus hierbij hij is altijd verwent geweest nog nooit manieren geleerd en altijd z`n zin gekregen .omdat 'zij"bang van hem was ...
Ook een keer ging "zij "met h`m wandelen en ineens trok hij met hengstenketting en al alles uit d`r handen (klein rukje was wel genoeg voor haar ) en weg was ie ..over de drukke weg en hij was op stal ...........
toen vroeg ze aan mij of ik de volgende dag mee wou gaan ...dus ik ...mee hij probeerde het wel ,maar had de hengstenketting zo vast dat hij niet kon losrukken .......
ik denk ..weet wel zeker dat je hem harder moet aanpakken het is vervelend maar anders kom je er nooit uit met ray , en dat zou echt zonde zijn ,hij heb immers nu een heel lief baasinnetje !!
ik heb hier nog een bit liggen van hem ,mischien gaat het daarmee beter en ik kom snel langs hoor !!

lieve groetjes chasmaine

p.s ik heb hem niet gekocht omdat ik hem te link vondt ,maar alles behalve dat het is en blijft een kanjer !

het wordt 'Zij "heb ik gebruikt omdat ik haar naam hier niet wil neerzetten ...