Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Bouw het langzaam op ga idd maar vaker met een ander paard op stap en bouw heel langzaam alleen rijden op .
.
, maar met wandelen. Hij wilde gewoon geen stap meer zetten en als ik druk uitoefende begon meneer te steigeren. Ben wel voorstander van vertrouwen opbouwen, maar het moet geen getrut worden. Jij bent de baas en niet je paard. Als dat duidelijk is en er is vertrouwen, gaat alles een stuk makkelijker. Ik zou in jouw situatie gewoon gaan lopen in je eentje en op het moment dat ie terug wil toch doorzetten. Eerst vriendelijk, maar daarna toch wat dwingender. Je hoeft niet gelijk te meppen, maar met je stem kun je ook goed laten weten wat je bedoelt. Eventueel een zweepje mee, om een een klein tikje op z'n kont te geven tijdens het lopen. Veel met je stem belonen. Maar absoluut niet omkeren als hij dat wil!!! Als jullie genoeg vertrouwen hebben in elkaar, kun je het met rijden proberen. Ik zou zeker in het begin juist niet met andere paarden gaan rijden. Je moet je paard t.a.t. alleen onder controle kunnen houden en niet afhankelijk zijn van anderen. Succes en remember.....de aanhouder wint.

voor haar ) en weg was ie ..over de drukke weg en hij was op stal ...........