Genoeg voeding tijdens de dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Genoeg voeding tijdens de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 13:00

Mijn merrie is dus nu precies 181 dagen drachtig, ik rijdt haar ongeveer 2 keer in de week een half uur, ik kan niet vaker inverband met school en aangezien ze 7 km van mij vandaan staat is dit nie zo handig, maar ze krijgt genoeg beweging, lekker in het weitje enzo. Maar nu zit er dus niet zoveel voeding meer in het gras, wanneer moet je hoeveel bijvoeren? Ze krijgt wel af en toe wat kuilgras, hooi en mais en na het rijden 300 gram bix. ik hoor het nog wel

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:01

mijn merrie doet iets minder als de jouwe, maar zit nu op onbeperkt hooi, 1,5 kilo mueslie, met pavo vital en peen en af en toe een boterham. DA vind haar erg keurig bij staan

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 19:07

owkee, ja de mijne smult af en toe ook van een worteltje en brood enzo, als de jouwe er goed bij staat en iets meer krachtvoer krijgt dan de mijne, weet ik in iedergeval dat ze niet te weinig krijgt, ik hoop zo een beetje te kunnen vergelijken met wat de andere doen qua voeding met een drachtig paard, bedankt voor je reactie

ArabStables

Re: Genoeg voeding tijdens de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:55

In gras zit nu niets meer dus zou ik haar zeker gaan bijvoeren.
Qua hoeveelheid moet je gewoon kijken hoe ze erbij staat, ik zou zeker hooi (of kuil) gaan voeren 2 of 3 keer per dag en biks erbij.
Maar als ze er nog goed uitziet, niet zoveel aan doen.
Veulens groeien ook pas de laatste 3 maanden van de dracht explosief en dan moet je dus wat kilo's merriebrok per dag gaan bijgeven.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 08:29

owkee bedankt, ik wist niet wanneer een veulen het hardst ging groeien, want ik was bang dat ik haar dan teweinig zou gaan geven. Hoe kan je dat zien trouwens? wanneer je een drachtige merrie te weinig voeding geeft? heeft dat veel effect op het veulen?

ArabStables

Re: Genoeg voeding tijdens de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:08

Er zijn zat merries in het wild die drachtig zijn en in de winter rond moeten komen van wat sprietjes en zomers toch een prachtig veulentje afleveren. Paarden zijn sobere dieren hoor! Daar zou ik me dus niet druk om maken, als je haar wat bijvoert en gewoon aankijkt of ze niet magerder wordt (= als je de ribben gaat zien en ze invalt boven de flank) en als je de laatste 3 maanden merriebrok gaat geven moet het echt wel goedkomen!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 07:40

okee, bedankt, ik zal haar dan merrie brok geven en hopen dat alles verder goed gaat.... niemand meer die ook een drachtig paard heeft of had en zijn ervaring met voeding? ik wil alles weten:P