ArabStables schreef:Bedenk van te voren ook wat je met het veulen wilt; heb je genoeg grond, stalling voor 2 paarden - op een gegeven moment moet je het veulen afspenen. Wat doe je als het een hengstje is? Dat soort dingen moet je je allemaal vantevoren afvragen, ik zie nog te vaak mensen gewoon maar lukraak fokken zonder er goed over na te denken.
En de hengst die je op het oog hebt, zit daar papier bij en wat verbeterd hij op een merrie? Wat zijn de min- en pluspunten van de hengst? Wat zijn die van je eigen merrie? Als de hengst al nakomelingen heeft lopen kun je die eens bekijken om te zien hoe de hengst zichzelf vererft.
Succes!
Bedenk van te voren ook wat je met het veulen wilt; heb je genoeg grond, stalling voor 2 paarden
ze staat nu op een stuk land van 4 ha samen met een oude heer van 30 jaar en een shet van 9 jaar. de stal is een oude koestal waar wel een 20 tal koeien in kunnen. plek is niet het probleem veronderstel ik.
om te bevallen zou ze aan huis komen staan zodar ze in alle rust zonder de andere 2 pony's om haar heen kan bevallen. daar kan ze rustig mama zijn tot het veulen haar teveel word.
Wat doe je als het een hengstje is? Dat soort dingen moet je je allemaal vantevoren afvragen, ik zie nog te vaak mensen gewoon maar lukraak fokken zonder er goed over na te denken.
hengstje of merrie maakt niet veel uit. hengst zal zijn "rijbewijs" allicht ontnomen worden om de moeder niet te kunnen bevruchten.
En de hengst die je op het oog hebt, zit daar papier bij en wat verbeterd hij op een merrie? Wat zijn de min- en pluspunten van de hengst? Wat zijn die van je eigen merrie? Als de hengst al nakomelingen heeft lopen kun je die eens bekijken om te zien hoe de hengst zichzelf vererft.
ik heb het hengstje enkel nog maar op het oog. ik heb al contakt opgenomen met de eigenaar. uiteraard zal er eerst een visite volgen om eens naar de nakomelingen te kijken. (waarvan hij van ieder veulen info heeft.) om alles over de hengt te weten te komen en dergelijke. en om na te gaan of het niet enkel uiterlijk maar verder ook een geschikte hengst zou kunnen zijn voor mijn merrie.
(dit izijn idd een punten waar ik op moet letten als ik in al mijn enthousiasme naar de hengst ga kijken.)
omdat ik er nog niet helemaal uit ben of ik laat dekken heb ik dit nog niet gedaan. ik heb in het verleden reeds 2 maal een paardje verloren (door andere omstandigheden) en de angst zit er heel erg in dat er wat mis zou gaan met de merrie, omwille van een dracht. (wat ook niet geheel zonder risico's is.)
toch alsnog heel erg veel dank voor uw antwoord want hier heb ik wat aan.
groetjes mieke