Het veulen van mijn verzorgtinker is sinds vandaag helemaal van de moeder af, maar uit ervaring van vorig jaar weet ik dat ze erg veel last van haar uiers gaat krijgen. Vorig jaar heb ik een aantal dagen niet kunnen rijden omdat ik gewoon niet bij haar buik mag komen, maar nou is mijn vraag of ik haar het beste een paar dagen op rust kan laten staan, of dat ik haar beter beweging kan geven door te longeren of te wandelen ofzo. Of misschien toch gewoon proberen te rijden?
de merrie ZEKER in beweging houden! Zo gaat de uier verdunnen..de uier word met elke keer slapper! En de uier kun je ook afspoelen met koud water! Ik heb mijn merrie haar uier normaal gekregen door beweging te geven én door koud water op haar uier te spuiten..
De eerste dagen schraal voeren schijnt ook te helpen. Dus veel (oud) hooi, weinig/geen gras en weinig brok. Hierdoor zal de uier van je merrie ook sneller slinken. En natuurlijk wel beweging geven.
oke allemaal bedankt. Dan ga ik vanmiddag lekker een eindje wandelen. En dat afspoelen doen jullie dat gewoon met ijskoud water? Want wij hebben alleen grondwater om af te spuiten, maar dat is vrij koud.