maakt hij kans?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

maakt hij kans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 13:17

ik heb even een vraagje, denken julile dat mijn veulentje kans maakt op de NRPS hengsten keuring (hij is een E pony ) Het is pas over 2 jaar maar toch , was even benieuwd

op de NRPS veulenkeuring was hij de winnaar van zijn rubriek en werd hij uitgeroepen tot het beste pony hengst veulen van de dag.
In Ermelo werd hij vervolgens derde.

Afbeelding
hier is hij nog behoorlijk jong (hij is van 9 maart dus) En hij is hier nog bezig met verharen en daar kamt hij ook al met overbevetting , maar goed om toch even een fototje te laten zien

kan iemand mij misschien ook vertellen hoe duur de hengsten keuring is?

Sizz

Re: maakt hij kans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:33

Om te kunnen zien of je veulen kans maakt als 3 jarige moeten we wel filmpjes zien met stap, draf, galop. Een foto zegt niet zoveel.

Ook weet je niet hoe hij uitgroeit.

ILOVETARO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:36

als hij op de NRPS veulenkeuring al de winnaar was en in Ermelo was hij derde, reken er dan maar op dat hij hoog kan scoren op de hengstenkeuring

KUS

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 14:14

ik zal kijken of ik een filmpje van hem kan maken

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:24

tja daar heb je wel meer aan
maar het ligt er ook aan hoe ie uitgroeit
maar als ie het nu al zo goed doet dan kan het best

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:39

op de foto lijkt hij wel ras te hebben en gezien de keurings resultaten zou je wel een kans kunnen maken maar het is van meerdere factoren afhankelijk
en het maakt veel uit uit wat voor een moeder hij komt
als dat een stamboek merrie is die niet (hoog) in de sport heeft gelopen) maak je zowiezo minder/weinig kans
ook willen ze graag hengsten met een (zeer) goede galop omdat dat momenteel wel een aandachtspunt is bij het NRPS

een filmpje zou wel een een beter beeld geven van je veulen
welke afstamming heeft hij ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:01

Heel houden, goed in het voer houden en heeeeeel vurig hopen dat hij over 2 jaar nog steeds een beetje knap kan lopen.
En dan pas weer kijken....

Veulens die nu knap lopen moeten 1) eerst nog maar eens in volle gezondheid en zonder kleerscheuren 2,5 jaar oud worden en 2) hoeven later helemaal niet meer goed te kunnen bewegen als de zwaartekracht grip op ze krijgt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 22:12

tja wat betreft de moeder is het niet al te best, ze komt zelf wel uit een goede stam maar verder niet meer dan een stamboekmerrie... Best wel banketstaaf omdat ze van de 5 veulens die ze ter wereld heeft gebracht allemaal 1e premie veulens waren en de 3 merries hadden ook ster kunnen worden en dan was ze prestratie geweest, helaas zijn er 2 op zeer vroege leeftijd overleden

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 07:28

zonde dat de moeder kwa afstammelingen een beetje pech heeft gehad.. maar nu weet ik nog de afstamming niet knolliepower

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:00

unamie schreef:
zonde dat de moeder kwa afstammelingen een beetje pech heeft gehad.. maar nu weet ik nog de afstamming niet knolliepower

Het is een Prins Alfred x Sjapoer x Nimb (als ik het goed heb )
En Knolliepower waarom informeer je niet even bij de eigenaar van Prins Alfred over de mogelijkheden voor een toekomstige hengstenkeuring.

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:05

mijn vriendin heeft een pony waar de vader Sjapoer van is. die dribbelt als ie draaft, ik vind het geen moooie gangen. maar die van jou heeft het verderweg, dus ik denk (ook aan de foto te zien) dat ie wel mooier loopt

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:15

ILOVETARO schreef:
als hij op de NRPS veulenkeuring al de winnaar was en in Ermelo was hij derde, reken er dan maar op dat hij hoog kan scoren op de hengstenkeuring

KUS

Dat hij als veulen hoge ogen gooit wil niet zeggen dat hij dat gaat doen op de hengstenkeuring.
Ik kocht in 1991 Trudie's Hoeve Gomag als veulen op de keuring.Hij werd daar veulenkampioen en ik was helemaal gek van hem.Als jaarling was hij jeugdkampioen op de keuring en als 2 jarige weer.De foktecnische was helemaal gek van zijn afstamming en ik liet hem keuringsklaar maken en voorbrengen op de HK door een gerenomeerde stal.De eerste bezichtiging kwam hij door maar op de 2e bezichtiging hadden ze het gezien met hem.Nu worden ze, als ze door mogen naar de 2e bez.,automatisch sterwaardig maar toen nog niet.Hij is een paar jaar later wel sterwaardig geworden.We hebben er zelf een paar leuke veulens uit gefokt en hem op 8 jarige leeftijd laten castereren.Er komt dus veel meer kijken dan een lekker koppie en aardig kunnen bewegen.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:16

knolliepower schreef:
tja wat betreft de moeder is het niet al te best, ze komt zelf wel uit een goede stam maar verder niet meer dan een stamboekmerrie... Best wel banketstaaf omdat ze van de 5 veulens die ze ter wereld heeft gebracht allemaal 1e premie veulens waren en de 3 merries hadden ook ster kunnen worden en dan was ze prestratie geweest, helaas zijn er 2 op zeer vroege leeftijd overleden

Prestatie wordt een merrie niet als ze 3 sterwaardige nakomelingen heeft maar als ze zelf in de sport op Z niveau met punten loopt of heeft gelopen.Ze is dan prestatie sport.Als ze 3 nakomelingen heeft die dat gepresteerd hebben wordt ze prestatiefok.Als ze 3 of meer sterwaardige nakomelingen heeft wordt ze preferent.Je moet deze predikaten trouwens wel aanvragen;Ze worden het niet automatisch.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:10

Of keur en twee ster, of goedgekeurde hengst en ster ....

Je keuring is slechts een momentopname, het beestje kan altijd veranderen of zich tijdens de hengstenkeuring slecht presenteren.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:02

je veulen heeft vast goede kans als hij de bewegingen heeft van Prins Alfred, voor een foto van de hengst hier is tie:
Afbeelding
Hij heeft Z dressuur gelopen en is een NRPS hengst van 1.56m Hij heeft volgens mij veel nakomelingen. Mijn merrie is ook gedekt door hem. Suc6 met je veulentje