verschillen tussen ijslander en shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

verschillen tussen ijslander en shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 08:13

Hoii allemaal

Aangezien de andere discussie over de lengte van de ruiter die op een shet rijdt nogal langdradig werd, en er niet zo heel veel nieuwe dingen meer werden gezegd, wil ik hierbij een nieuwe discussie starten

Er wordt vaak gezegd dat de ruiter te lang is voor de shet waar zij/hij op rijdt. Dit valt uiteraard ieder1 op. Maar wat ik nou zo gek vind is dat er altijd(echt waar, altijd!) commentaar wordt gegeven over de lengte vd ruiter bij een shet, maar bijna nooit bij de lengte van de ruiter bij een ijslander! Terwijl beide pony's toch bekend staan om hun enorme sterkte, en dat er langere, zwaardere mensen op kunnen rijden, dan er normaal gesproken op een pony met dezelfde stokmaat wordt gedaan.

Mijn vraag aan jullie is dus: Waarom wordt het bij ijslanders WEL geaccepteerd dat daar langere mensen op rijden en bij shetlanders NIET?

Wendy15

Re: verschillen tussen ijslander en shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:21

IJslander zijn over het algemeen toch weer 40/50 cm groter dan Shetlanders. Bij een Shetlander kan je gewoon sneller meelopen dan bij een IJslander Daarbij komt dat het IMO niet om de lengte maar om het gewicht gaat.

Vind het trouwens gezeik dat iedereen altijd commentaar heeft op lengte. Zolang paard en ruiter plezier hebben en er geen last van hebben moet het kunnen vind ik

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:48

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:06

Wendy15 schreef:
IJslander zijn over het algemeen toch weer 40/50 cm groter dan Shetlanders. Bij een Shetlander kan je gewoon sneller meelopen dan bij een IJslander Daarbij komt dat het IMO niet om de lengte maar om het gewicht gaat.

Vind het trouwens gezeik dat iedereen altijd commentaar heeft op lengte. Zolang paard en ruiter plezier hebben en er geen last van hebben moet het kunnen vind ik

Ik heb het niet over het lengteverschil, maar over de verhoudingen. Er zijn genoeg lange mannen die met hun ijslander toltwedstrijden rijden, en er dus met hun benen net zo ver onderuit steken als een meisje bij een shet.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:22

Als een meisje bij een shet er met de benen een stuk onderuit steekt maar niet te zwaar is is dat absoluut geen probleem. Wel wordt het een probleem als je grotere meiden met de knieën in de nek op een shet ziet zitten en gewoon kunnen meelopen... Zelf heb ik ook een ijslander en steek ook wel een stukkie uit met de benen, maar ik kom niet met m'n voeten op de grond Ken ook een meisje die 2 shetten heeft. Steekt ook wat uit met de benen, maar rijdt er nog hardstikke leuk dressuur en springwedstrijdjes mee. Kan makkelijk.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:26

een ijslander is een 'paard' en een shet een 'pony'
bij een ijslander hoor je nou eenmaal enorm lang te zitten met je beugels en ijslanders zijn over het algemeen 'volwassenenpaarden'.
shetlanders zijn over het algemeen 'kinderpony's'...

Het is voornamelijk de manier van rijden. Met shets kan je dressuuren en dan ziet het er al gauw niet uit als je je beugels heel kort moet doen omdat je anders mee kan lopen.

IJslanders moet je ijslands rijden ik moet eerlijk zeggen dat als een volwassenen een ijslander in de krul zou rijden en zn beugels op een normale stand zou doen het er ook niet zo geweldig uit zou zien...

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:32

Laatst bijgewerkt door Heike op 22-10-05 00:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: img in url veranderd ivm de grootte

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:36

Tessa_frida schreef:
IJslanders moet je ijslands rijden ik moet eerlijk zeggen dat als een volwassenen een ijslander in de krul zou rijden en zn beugels op een normale stand zou doen het er ook niet zo geweldig uit zou zien...

Er zijn wel degelijk ijslanders die best leuk kunnen dressuren! Zijn alleen erg weinig mensen die het doen...

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:37

ja klopt, ik ken er wel 1 die m heeft gelopen maar wel met een klein iemand erop...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:44

Dat heeft er IMO niks mee te maken. Het hangt er gewoon van af wat je ambities zijn en hoe je je paard aan het lopen krijgt. Meeste mensen met ijslanders kiezen gewoon niet voor dressuur wedstrijden. Die doen mee met de gangenproeven op rijden gewoon lekker buiten ofzo.
We kunnen hier wel eindeloos over gaan discussiëren maar daar schieten we niks mee op. Meningen verschillen nou eenmaal. Zolang je elkaar respecteert en gewoon lekker je eigen ding doet is er volgens mij niks aan de hand.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:53

ik dnek dat de TS zich ergert aan het feit dat mensen met shetlanders wel commentaar krijgen over de grootte, maar mensen met ijslanders niet...

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:10

Een shetlander heeft ook veel kortere benen: als je benen bij een shetlander onder de buik uitkomen, hangen ze vaak ook al bijna op de grond. Bij een IJslander is dat toch anders....

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:49

Die bovenste foto van die stal edda foto's vind ik de beugels wel ERG kort hoor! In mijn profiel staan trouwens foto's van IJslanders en mijn benen steken er echt wel een beetje onderuit

Verschil tussen IJslander en Shetlander.
Een IJslander is idd een paard en een Shetlander een pony.
Het gaat zoals er al vele malen gezegt is niet om de lengte van de mens maar om het gewicht. Op een Shetlander zal het er eerder raar uitzien omdat ze klein zijn. Maar ze hebben er absoluut geen moeite mee. Eerder de ruiter dan de Shetlander

Er word trouwens VAAK gedressuurt met IJslanders maar dan niet in de wedstrijden. Dressuur blijft belangrijk met IJslanders want ze worden er losser van en gaan de gangen makkelijker aangeven.
IJslanders zie je vaak niet in de dressuur sport omdat er vaak comentaar word gegeven dat de ruiter te groot is. Ik ken iemand die wedstrijdne met haar IJslander heeft gereden. Toen die perongeluk een paar pasjes tölt liet zien kreeg ze geen cijver want het paard was kreupel en mocht niet meer verderlopen Dan baal je ook!

sharrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 10:34

ik vind het gewoon het zelfde
een shet is ook sterk

IJslander_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:55

IJslanders zijn veel sterker dan Shetjes en IJslanders zijn ook veel minder snel kreupel enzovoort....

--------------------------------------------------------------------------------------
IJslanders the best.....!!!

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:24

Als iemand niet te zwaar is voor een shetlander zal je mij nooit horen dat iemand te groot is. Maar als je met je lange benen je shetlander in de weg zit dan moet je je wel afvragen of het niet verstandig is om er niet meer fanatiek mee te rijden. Een ijslander is toch een stuk groter

Glenurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:03

Ik ben het helemaal met Gullbra eens!
En natuurlijk kunnen Ijslanders ook goed dressuren, het is maar net wat je zelf graag wil...Ik rijd zelf altijd dressuur wedstrijden met mijn Ijsje Gaat prima!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 00:00

Volgens mij zijn Ijslanders indd toch over het algemeen iets hoger dan Shetlanders...

Maar er zijn ook wel eens mini Ijslanders van 1,25 waar volwassen man op rijd en daar hoor je nooit wat over...dat kan op een of andere manier wel...terwijl als meisjes hier op bokt foto;s neerzetten waarbij ze iets te lang zijn voor hun shet maar duidelijk niet te zwaar ze gelijk commentaar krijgen!
Bij Shetlanders lijkt het vaak snel zielig en oogt het niet zo mooi...maar ze kunnen het makkelijk aan!

Vriendin van mij reed op een Shetlander hengst van 1,15 (was echt een blok van een beest) en ze was zelf 1,60 en 50 kg.
Dat kon echt makkelijk...

Ik denk dat het bij Ijslanders meer zo is dat mensen het gewoon al vinden dat het zo hoort...heel vaag waarom....

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 16:40

horseslover1 schreef:
IJslanders zijn veel sterker dan Shetjes en IJslanders zijn ook veel minder snel kreupel enzovoort....

--------------------------------------------------------------------------------------
IJslanders the best.....!!!

huh? waar je dit nou weer vandaan?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:05

Shetlanders zijn natuurlijk ook heel anders gebouwd dan IJslanders: IJsjes zijn inderdaad niet groot (tussen de 1,35/1,42 gok ik) maar hebben wel een langer lijf en staan hoger op de benen.

't Scheel al gauw 30 a 40 cm en dat maakt heel veel uit

Geef mij maar een IJsco!