diepvriessperma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shana

diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 21:08

hoi

wie heeft zijn merrie thuis laten insimineren met diepvriessperma

ik kan van deze hengst geen vers sperma krijgen , enkel diepvries en natuurlijk dekken is onmogenlijk want hij staat in frankrijk

nu zou het zo moeilijk zijn om je merrie met diepvries drachtig te krijgen , wie heeft hier ervaring mee
het liefst hou ik mijn merrie thuis omdat ze in een kliniek zeer zenuwachtig gaat zijn en dan is de kans op bevruchting ook weer kleiner

graag jullie ervaringen hiermee

alvast bedankt

groetjes sandra

Ods
Forumcoördinator

Re: diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 04:46

Ik heb mijn merrie met diepvriessperma drachtig gekregen, ik heb het wel in Stroe laten doen. Diepvries heeft een specifiekere aanpak nodig dan vers, dat kan niet iedere veearts.

Diepvriessperma leeft bv veel korter, 6 uur en wordt op de eisprong ingebracht. Mijn merrie was in 1 keer drachtig in Stroe. Als je begeleiding van je huisveearts goed is hoeft je merrie maar heel kort in Stroe te staan. Het zijn aardige maar vooral kundige mensen

Verder zit er ook een station in Heerde die zich bezig houden met diepvries en ook daar goeie resultaten behalen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:08

bedankt voor je antwoord ods

nog mensen met ervaringen??

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:16

Ik heb vorig jaar m'n merrie laten insemineren met diepvriessperma bij het station in Heerde. In 1x keer drachtig, we hebben dus bijgedragen aan de goede resultaten . Ik heb haar zaterdagmiddag gebracht en zondagmorgen weer opgehaald. Mijn merrie slaapt ook het liefst in haar eigen bed en ze kan ook echt een zenuwlijer zijn (66% Engelse volbloed, dus wat wil je) maar ze was heel ontspannen. Ze had 't wel naar haar zin gehad. De resultaten met diepvries schijnen wel minder te zijn dan vers, maar ik heb er goede ervaringen mee.

Succes

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:33

Hebben jullie het dan over fam. Boeve? Daar hebben onze merrie ook gestaan. Super bedrijf. Dpv is iets lastiger dan vers maar het goede begeleiding zijn de kansen heel hoog. Welke Franse hengst heb je het over, ben wel benieuwd.......

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:18

Ik heb mijn merrie met twee rietjes (een inseminatie) diepvries sperma drachtig gekregen. Je hebt een goede K.I. paarden dierenarts nodig die weet wat hij doet en hoe je moet werken met diepvries sperma !!!!

Omdat mijn merrie ook niet graag van huis is en nogal zenuwachtig wordt in een vreemde stal - wat niet bevorderig is voor de ei ontwikkeling - heb ik haar iedere keer voor de scans naar de DA kliniek gebracht en dan weer naar huis genomen. En dit om de 8 uur voor 9 scans !!! Dit is nodig om de moment, tijdstip, van de eisprong juist en goed in te schatten zodat net op dat moment (net ietjes ervoor) de merrie geinsemineerd kan worden.
Peach was ook van de eerste inseminatie, met twee rietjes, drachtig.

Thuis insemineren met diepvries sperma gaat niet mits je DA bereid is om naar je toe te komen met cryo installatie en alles!

Kan je geen afspraak maken met de eigenaar van de hengst om tegen een meer prijs vers sperma te bekomen? De meeste hengstenboeren zijn er wel voor te vinden mits natuurlijk de kosten vergoed worden en de merrie de moeite waard is.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:20

een vriendin van mij deed het ook toen ze haar haflinger liet dekken. Maar zonder succes... toen ging de hengst er zelf op(na een lange reis ) en was het gelijk raak

Frederic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:26

Diepvriessperma overleeft 6 tot 12 uur in de baarmoeder terwijl vers sperma tot 48 uur kan overleven. Het is dus van belang je merrie te laten insemineren zo dicht mogelijk rond de eisprong, wat inhoudt dat je veearts je merrie om de 6 à 12 uur moet scannen. Wat bij diepvriessperma nogal eens wordt gedaan, is de eicel met hormonen kunstmatig te doen "springen". Na die spuit weet je dat je merrie zal ovuleren 24 tot 36 uur later. Vandaar dat dit de kans verkleint om de ovulatie te 'missen'.
Je veearts kan dit perfect bij je thuis doen, maar op een kliniek kan men je merrie om de paar uur scannen en hebben ze daar alles bij de hand. Voor je veearts thuis is dit meestal onmogelijk om zo vaak bij je langs te komen...
Maar de resultaten met diepvriessperma zijn bijna even goed als die met vers sperma, op voorwaarde dat je merrie dus nauwkeurig wordt opgevolgd.
Laat onmiddellijk na de inseminatie je veearts ook eens een druppeltje sperma onder de microscoop leggen, want er is heel veel verschil in kwaliteit van verschillende sperma's! Sperma van populaire hengsten wordt namelijk héél sterk verdund...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:14

Vraag ook welke type/merk verdunner ze gebruiken !
Heel belangrijk daar er veel verschil in zit, ook in houdbaarheid en de reactie van de merrie op deze vocht!

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:20

faculteit in utrecht doet heel veel aan kunstmatig insemineren ook met diep vries. ze zijn heel goed en vriendelijk en je mag constant bij je paard blijven. Ik heb begeleid bij onze manege paarden die drachtige gemaakt werden. Erg interessant!