Wat betekent kroon, preferent etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Wat betekent kroon, preferent etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 20:00

Kan iemand mij vertellen wat de volgende predikaaten inhouden?

kroon
kroon preferent
kroon superpreferent
IBOP- A
IBOP- B
IBOP- C

Mijn shet heeft namelijk voorouders die bijna allemaal wel een van deze termen bij hun namen hebben staan en ik heb geen idee wat het precies inhoudt.

Miss_Monet

Re: Wat betekent kroon, preferent etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:13

nou, dat is dus een goede afstamming, kan ik wel zeggen
ik weet niet precies wat het inhoudt, maar op de keuringen kunnen ze premies krijgen en als ze er zoveel van bijv. de 1e hebben worden ze volgens mij preferent, daarna ster en dan kroon. kroon superpreferent is dus heel goed!
dat IBOP-A,B,C begrijp ik niet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:24

Als je op de site van het NSPS kijkt kan je de eisen voor alle predicaten vinden.

Ik doe het ff uit m'n hoofd:
Kroon is 2x 1e premie, 2x 2e premie en 1x 1e premie of 4x 2e premie met daarbij 2 geregistreerde nakomelingen.

Preferent is 25 door haar nakomelingen behaalde punten(lijst met hoeveel punten een nakomeling waard is staat ook op de site). Er moeten minimaal 4 nakomelingen mee geholpen hebben aan die 25 punten(tenzij de merrie voor haar 10e jaar overleden is, dan volstaan 3 nakomelingen).

Superpreferent is 100 punten. Verder zie preferent.

IBOP is een gebruikstest. Hiervoor kunnen ze AA, A, B of C halen. AA is het beste.

Als een merrie kroon preferent is, is ze dus gewoon kroon en preferent.

Je hebt ook nog prestatie en elite voor de merries. Voor hengsten heb je ook nog keur en preferent(daar staan strengere eisen voor/meer punten, een hengst krijgt natuurlijk meer nakomelingen dan een merrie).

Amorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:30

hej,, ik weet het ook niet precies,, maar dat van de ibop klopt iig,, dat weet ik wel (A)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:03

Oke, bedankt voor de info. Ik zal eens kijken of het kan vinden of de site van Shetland stamboek.

En wat houdt die gebruikstest dan ongeveer in? Moeten ze dan een men/dressuur/springproef lopen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:43

Die IBOP kan onder het zadel of voor de wagen.

Het is vergelijkbaar met een L proef maar er word mee gelet op dat de stelling juist is dan dat de volte mooi rond is of op precies de goede plaats gereden word. Nette overgangen zijn belangrijker dan dat ze op de letter gereden worden.

Bij de proef onder het zadel zit ook een spring test, voor de wagen uiteraard niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:49

dat woord superpreferent, kunnnen ze daar niks anders voor verzinnen. vind het zo pennyachtig klinken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:48

Je merrie kan ook "prestatie elite kroon super preferent" worden . Klinkt helemaal .

Mijn merrie is 'alleen nog maar' 2e premie. Dennis is bij het NMPRS SuperSter definitief goedgekeurd, klinkt dus ook wel sjiek .

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 21:46

Woah, als je merrie dat is, is het letterlijk een supermerrie!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:54

Als ze prestatie en kroon zijn zijn ze automatisch ook al elite (prestatie is IBOP A of AA + L+wp, Elite is Kroon+IBOP A of AA).