fokadvies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 19:32

Hoi hoi,
Ik wil met mijn 3 jarige merrie gaan fokken en nu ben ik op zoek naar een geschikte partner.
Wellicht kunnen jullie me adviseren.
Het gaat om een donkerbruine (ster) merrie van Goodtimes. 1.64m groeit nog wat denk ik.
vm is gershwin vvm is Voltaire.
Voor volledige afstamming zie :

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=78303

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Re: fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:53

Wat wil je met het veulen gaan doen?

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 21:10

Verkopen!!
Maar denk toch dat ik dressuur richting wil gaan fokken.
Ze heeft zelf een super ruime dansende draf. Maar ze is vrij kort in haar lijf dus wat meer lengte zou voor dressuur volgens mij we gewenst zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:26

Best zonde van zo'n springafstamming eigenlijk om daar een dressuurhengst op te zetten. Misschien dat je voor een allrounder kunt gaan. Viento uno W bijv.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 21:47

nou.. dat is een goede tip een allrounder. Of inderdaad door in de springlijnen..... zucht... het is moeilijker dan ik had verwacht.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:24

Het is een mooi paard en ook een chique paard. Exterieurmatig kun je er alle kante mee op. MAar we kunnen vanaf een foto niet op oordelen over de beweging. Misschien is ze springen gefokt, maar kan ze heel goed bewegen. Ik zou dan voor een allrounder kiezen, dan kan ze allebei de kanten op.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:33

Ik denk dat flemmingh wel goed op deze merrie zou passen, flemmingh X goodtimes is namelijk een zeer goed passende combinatie. flemmingh vererft zelf voornamelijk dressuur, maar in de combinatie met goodtimes en verderop voltaire is de kans op een goede allrounder ook aanwezig..
verder vererft flemmingh iets meer lengte en over het algemeen ook meer schoft en maat... en dan natuurlijk een zeer goede beweging....

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:09

Heb Viento uno W even bekeken, maar zijn vvm is Nimmerdor en de vv van Voraya is ook Nimmerdor. Lijkt mij niet wenselijk toch?
En flemming... misschien ben ik bevooroordeeld maar Moeder van Voraya heeft vorig jaar een veulen van Flemming gehad en dat was niet echt een super paardje. Maar misschien heeft het goodtimes bloed daar wel invloed op....

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:10

sterker nog... ik kijk nu eens goed maar in Voraya zit al 2 keer nimmerdor, komt ook voor in moederlijn..........Veel verder weg maar toch......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:41

Gershwin is een voltaire x nimmerdor. Gershwin is de opa van jouw paard. Nimmerdor zit dus al in de 5 generatie bij het veulen via de moeders en op de 4de generatie via Goodtimes. Via viento uno zit dit ong opdezelfde plek. Verweg genoeg om je daar geen zorgen over te maken. Overigs is lijnenteelt echt geen kwalijk iets, mits juist toegepast en met Nimmerdor als preferente en hengst van de eeuw zou ik me daar (zeker als het zover weg zit) niet zoveel zorgen overmaken.
Misschien is burggraaf wat voor je. Een bewezen (spring) hengst die ook tig kinderen in de dressuur heeft.

Flemmingh maakt de rug en lendenen erg week, maar zorgt over het algemeen wel voor bloed en beweging.

Je wilt het veulen verkopen, dan moet je goed kijken waar de markt om vraagt. De markt voor veulens in het geheel zit erg op z'n gat. Dressuurpaarden/veulens zijn er echt zat. Aan jou de keuze of je je in die markt wilt begeven of toch richting springen en/of allround gaat.

Kijk ook eens buiten het kwpn. Er zijn zat goede springhengsten ggk bij andere stamboeken.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 15:58

En wat dacht je / jullie van Orame?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:18

Je wilt dus echt de richting op van het springen. Wordt er in Friesland veel gesprongen? Je kunt beter afgaan op de markt, wat die wil aangezien je het veulen wilt verkopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:39

Ze is toch niet gebonden aan Friesland mbt verkoop van het veulen? Dat kan net zo goed in Drente of Limburg terecht komen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:09

Sammie schreef:
Ze is toch niet gebonden aan Friesland mbt verkoop van het veulen? Dat kan net zo goed in Drente of Limburg terecht komen.

Ja, maar mensen kijken toch vaak het liefst in de buurt he.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:25

Desiree schreef:
Ja, maar mensen kijken toch vaak het liefst in de buurt he.

Nou de laatste tijd ook wel eens op internet

Neemt niet weg dat een veulen fokken terwijl je niet weet hoe de moeder fokt, je geen duidelijke hengstenkeuze hebt en dat bij voorbaat al wil verkopen een vrij hachelijke zaak is.

De staatsloterij geeft meer zekerheid.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:52

hihi, ik zou dus met zulk bloed zelf op zoek gaan naar een hengst waarin ik Cor de La Bryere en Furioso II weer terug zou vinden. Juist om die dubbele invloed van Nimmer-door iets te verkleinen.

Een dressuurhengst hierop zetten is doodzonde. Het resultaat zal zeer waarschijnlijk niet goed genoeg kunnen bewegen voor de hogere dressuur (Gershwin x Notaris - dat kàn gewoon niet bewegen en zit hier wel achter), en de springkwaliteiten kunnen verloren gaan.

Verder zou ik zeker uitkijken naar een stevige hengst, eentje die ook massa vererft. Ik vind de merrie erg luxe, zie er zelf graag meer bot en body op.

Oja: als ik op internet kijk naar paarden, selecteer ik nog steeds wel op postcode... bij 60km vanaf huis vind ik het wel mooi geweest met het aanbod - ik ga echt niet naar Zeeland rijden om een paard te kopen, bij de buurman kan ik een vergelijkbaar paard ook heus kopen. Denk dat internet het zoeken vergemakkelijkt, maar de grenzen slechts heel beperkt 'oprekt' wat betreft de basissport/recreatie-paardenhandel.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:02

Hmm is BMC Kigali niet iets?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:33

sarabande schreef:
[
Nou de laatste tijd ook wel eens op internet

Neemt niet weg dat een veulen fokken terwijl je niet weet hoe de moeder fokt, je geen duidelijke hengstenkeuze hebt en dat bij voorbaat al wil verkopen een vrij hachelijke zaak is.

De staatsloterij geeft meer zekerheid.
[/quote]

Yep, marktplaats bijvoorbeeld. En dan tikken ze hun postcode in en een bepaalde afstand van die postcode.

Maar vraagje. Hoe weet je hoe je merrie fokt als ze nog nooit een veulen gefokt heeft?

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 10:19

Ja dat weet ik dus niet. Daarom is het ook zo moeilijk. En tegen de tijd dat het veulen er is is het alweer 2007 en god mag weten hoe de markt dan ligt in friesland of waar dan ook. Dus daar moet je ook niet al teveel naar kijken. Ik zoek een goede match voor mijn merrie en niet voor de markt. Verkopen (veulen)doe ik niet om te verdienen maar omdat ik realistisch ben en het veulen niet aan kan houden.
En inderdaad gezien haar bloedlijnen kan ik beter op allround of spring gokken.
Tips als die van Dees daar heb ik wat aan, daar kan ik verder mee.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:38

Sione schreef:
Verkopen (veulen)doe ik niet om te verdienen maar omdat ik realistisch ben en het veulen niet aan kan houden.

Waarom wil je dan een veulen fokken????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:21

Sione schreef:
Ja dat weet ik dus niet. Daarom is het ook zo moeilijk. En tegen de tijd dat het veulen er is is het alweer 2007 en god mag weten hoe de markt dan ligt in friesland of waar dan ook. Dus daar moet je ook niet al teveel naar kijken. Ik zoek een goede match voor mijn merrie en niet voor de markt.

Idealiter als je het voor beide doet. En naar de markt zou ik ook wel degelijk kijken. Als er geen vraag is, heeft het weinig zin om aan te bieden. En als je een beetje economie kent, zal de markt voorlopig nog niet aantrekken. Ik vrees dat hier en daar het laagste punt nog niet is bereikt.

Je weet idd niet hoe de merrie fokt, daarom kun je beter voor een bewezen hengst gaan. Eentje die veel nafok heeft en die zich zich bewezen heeft. Ik denk dat ik voorlopig bij burggraaf blijf. Op basis van wat ik nu weet van je merrie. Moeilijk om een keuze te maken als je de merrie alleen van fotos kent en niet in het echt heb zien bewegen.

Sarabande heeft hierboven wel een punt, als je verwacht niet te verdienen (dus geld toegaan leggen op een veulen waar iemand anders (misschien) verder mee gaat) waarom al die rompslomp, problemen, risico's e.d. op je nek halen. Ik denk dat zoiets met beleggen nooit wordt gezegd .

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:11

sarabande schreef:
Sione schreef:
Verkopen (veulen)doe ik niet om te verdienen maar omdat ik realistisch ben en het veulen niet aan kan houden.

Waarom wil je dan een veulen fokken????

Nou idd.
Dat is toch zonde voor je merrie, als je het veulen toch niet kan aanhouden...

Als je voor je zelf fokt zou ik het wel aandurven spring x dressuur.
Maar voor de verkoop is het niet een succes ben ik bang.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:57

Oud(er) topic

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:17

Sammie schreef:

Je wilt het veulen verkopen, dan moet je goed kijken waar de markt om vraagt. De markt voor veulens in het geheel zit erg op z'n gat. Dressuurpaarden/veulens zijn er echt zat. Aan jou de keuze of je je in die markt wilt begeven of toch richting springen en/of allround gaat.
Kijk ook eens buiten het kwpn. Er zijn zat goede springhengsten ggk bij andere stamboeken.

Ik sluit me bij Sammie aan. Als je echt een mooi veulen hebt kun je er best aan verdienen, maar daar moet je geluk mee hebben, toevallig net iemand die veel belang bij je veulen heeft, betaald de prijs. Ik ben zelf gek van bonte paarden, toen ik van Vrieling hoorde dat iemand bij mij in de buurt een bonte samber hengsten veulen had ben ik gaan kijken. Ik heb een forse prijsbetaald voor het veulen, dat had ik ervoor over. Het beste is dat je geen haast maakt met verkopen, geef niet de indruk dat je er van af wilt. Stel je noemt een prijs en zij vinden dat veel te hoog kun je zeggen van 'ik ga hem iniedergeval niet weg geven en anders gaat die de opfok in' om maar een voorbeeld te geven, een beetje bluffen moet je wel doen.