Hoe kun je een 3-jarige het beste keuringsklaar maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardrijden

Hoe kun je een 3-jarige het beste keuringsklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 07:46

Mijn merrie die volgend jaar 3 wordt, wil ik pas na de keuring zadelmak maken. Maar aangezien je niet meer aan kunt komen met een uit de wei getrokken paard bij het KWPN, zou ik graag toch wat willen doen aan training.

Wie heeft hier ervaring mee?

Is 3x in de week een half uur longeren slecht voor de gewrichten?

Marijkeeee

Re: Hoe kun je een 3-jarige het beste keuringsklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:00

3 x in de week longeren is juist goed, maar je moet wel weten wat je doet. Je kunt je paard wel gewoon alleen longeren en niet bijzetten, dan krijg je geen hals bespiering of een mooiere houding.
Anders meot je een keer iemand er naar laten kijken wat je moet doen en voordoen, we kunnen het je nu wel vertellen, mar het lijkt me handiger als je het een keer hebt gezien.
Maar vel succes met je paardje, wat voor afstamming zit er achter? Oh jah heb je ook een foto.

Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 11:10

Ik ben van plan om na enige opbouw en gewenning, te gaan longeren met bijzet (pessoa). Omdat je hiermee het paard mooi in balans kan laten lopenen de juiste (bovenlijn)spieren kan trainen.
Ik kan me voorstellen dat als je je paard op de voorhand laat lopen het wel slijtage kan veroorzaken.

Maar is 3x in de week een half uur voldoende om spieren te krijgen en is dit dan niet slecht voor de gewrichten? Want anders is het misschien toch het overwegen waard haar zadelmak te maken en 3x in de week over de rug rechtuit te rijden.

Ik heb helaas op dit moment geen recente foto.
Afstamming is Rhodium x Excellent W (m. Z1) x Variant (m. keur + Z1) x Homerus (m. keur pref prest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:45

Je zou 1 keer longeren kunnen vervangen met (bijgezet) vrijbewegen en evt vrij springen, en je kan ook nog 1 of 2 keer wandelen over de harde weg voor haar pezen, ik zou het werk niet te saai maken en balkjes e.d. gebruiken. Ik vind 3 keer in de week longeren dus eigenlijk te eenzijdig, zowel mentaal als voor de spieren/gewrichten. Als je haar veel voert voor de keuring zou ik haar ook niet in de periode zadelmak maken, ze zal dan wel heet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:57

Ik heb het trouwens laten doen, omdat ik midden in een verhuizing zat, en achteraf was ik daar blij mee. Keuring gedaan, professioneel, en ze was slank, ik kan niet weinig voeren, en ze heeft het goed gedaan op de keuring, dus eind goed al goed.