ijzers eraf voor bevalling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

ijzers eraf voor bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 21:07

doen jullie dat?heb er wel eens van ehoord,mijn merrie heeft alleen voorijzers ivm scheve stand voorbenen,dus het is het beste om ze voor haar om te laten,iemand ervaring mee?

alvast bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:11

Ik zou ze er zeker afhalen. En liefst ruim voor de bevalling. Door de ijzers heeft een paard minder gevoel in zijn voeten en je loopt dus de kans dat een merrie op haar veulens benen gaat staan zonder dat ze het voelt Huilen

Omdat bij paarden die lang op ijzers gestaan hebben eerst de doorbloeding weer op orde moet komen, kan je merrie de eerste tijd wat gevoelig lopen. Dit gaat vanzelf over, maar je moet het haar niet moeilijker maken dan ze het al heeft zo vlak voor de bevalling.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 09:55

Voor het veulenen haal ik ook altijd de ijzers eronder weg als de merrie op ijzers staat.
De fokmerrie's lopen bijna altijd op blote voeten maar als ze in de zomer naar de keuring gaan of veel gereden worden zet ik ze na een maand of 2 soms wel weer voor op ijzers. Liever niet omdat het veiliger is.
Achter krijgen ze geen ijzers omdat ze in een koppel met meerdere merrie's en veulens lopen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 09:58

Inderdaad geen ijzers onder bij een naderende bevalling. Veel te gevaarlijk.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 10:22

Isolda liep ook op ijzers, omdat zij een scheur in haar hoef had. (ook een beetje speciaal beslag)

Maar ik heb ze er ook onder weg laten halen, stel je voor dat ze Udinde had verwond! Ik had liever dat ik na Udinde haar hoeven weer opnieuw liet behandelen.
(wat overigens niet nodig was, maar das off-topic)

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:38

hallo,

onder mijn ervaringen kun je die er gewoon onderlaten zitten. dat doen alle fokkers voor zover ik weet (van teminste de paarden die bereden worden) hier in de buurt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:54

Altijd de ijzers eraf vlak voor het veulenen. De merrie kan het veulen lelijk verwonden, ze heeft minder gevoel in haar voeten door de ijzers dus voelt niet zo gauw als ze op haar veulen gaat staan! Ook kunnen ze met ijzers onbedoeld veel hardere klappen uitdelen dan met blote voeten. Ik neem zelf geen enkel risico!!!! Nooit ijzers bij een veulenmerrie!!!!!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 23:41

Mijn merrie moet eind April bevallen en volgende week worden de ijzers verwijdert. Ik zou het risico niet willen lopen dat er wat met het veulen gebeurt omdat ik zo nalatend was om de ijzers eronder te laten zitten.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 07:51

Cassidy schreef:
Mijn merrie moet eind April bevallen en volgende week worden de ijzers verwijdert. Ik zou het risico niet willen lopen dat er wat met het veulen gebeurt omdat ik zo nalatend was om de ijzers eronder te laten zitten.


Zo denk ik er ook over.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:58

Bij Jelrite zijn ze er ook onder vandaan getrokken (ze werd toch ook niet gereden) en het is nogal een lomperik dus leek het wel slim om ze erondervandaan te halen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:42

Ik haal ze er altijd af. Het zal niet het eerste veulen zijn dat de tweede week van zijn leven niet haalt door een belogige moeder.