tinker of ijslander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa

tinker of ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 22:02

na heeel veel topics, over welk paard het best bij me past enz.
is er uitgekomen dat de tinker en de ijslander het best bij me zullen passen het word mijn eerste paardje..
voor het meeste buitenritjes, af en toen een sprongetje.. en een beetje dressuur..
tinker of ijslander?

MsMarit

Re: tinker of ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:07

Nou wil ik dan niet gelijk als eerste gaan zeuren maar ik doe het wel!!

Een Tinker of een Ijslander?! Das wel van het ene in het andere uiterste!!!!
Volgens mij moet je gewoon gaan zoeken op Internet en kijken bij welk paard je een goed gevoel krijgt.. dan lekker afspraak maken gaan kijken bij dat paard en als je dan nog dat "klik" gevoel heb daar lekker voor gaan..

*en altijd bij meerdere paarden gaan kijken voor de vergelijking*

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 22:08

ok, dat is waar. stom stom stom. gooi er maar ene slotje op

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:40

Nou zo is het nou ook weer niet bedoelt maar ik denk dat het beter is het zo te gaan doen dan hier een topic te openen over wat wij vinden...

Bedoel ik kan tegen jou zeggen nou ik zou echt voor de ijslander gaan!! Maar misschien vind je die uiteindelijk wel helemaal niet leuk en heb je helemaal geen "klik" met die dieren.......

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:46

ja ik begrijp wat je bedoelt. maar ik hoopte misschien reacties te krijgen met wat jullie het beste bevalt. ook omdat het me eerste paardje word

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:53

Juist dan...... Der zijn zoveel mensen die zeggen Nou ik zou echt voor tinker gaan omdat ze die zelf ook hebben en oz is het ook met de ijslander en der zullen ook mensen zijn die helemaal niet voor 1 van de 2 gaan....

Ik zou het lekker zelf gaan doen.. lekker zoeken veel kijken bij paarden en wachten tot je dat gevoel derbij heb dat je voor dat paard echt wil gaan!!

Heeeeelll veel succes

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:57

ok, heel erg bedankt

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:54

Je moet even zoeken naar een paar stoeterijden of maneges. Daar verschillende tinkers gaan rijden en IJslanders. Zelf zien wat je leuker vind. Hou je van extra gangen of niet? Ook rijd je IJslanders anders dan paarden die geen extra gangen hebben. Daar zal je vast en zeker mee moeten gaan lessen. Het zijn beide leuke rassen maar het is jou keuze!

xOrlando_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:34

jah ik zou dat ook zeggen ga is rijden op een ijslander en op een tinker ik zelf heb een tinker omdat zij heel cool in de hoofd zijn maar een ijslander kan ook leuk zijn en juh merk het snel genoeg of het klikt of niet

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:49

Ik denk dat je vooral hebt gekeken naar de keuze voor een Tinker of IJslander voor het onderhoud (dan komen Haflingers en Fjorden ook wel in de rij??). Qua prijsklasse is een Tinker meestal goedkoper in aanschaf dan een IJslander. Qua rijden zal een Tinker gemakkelijker zijn om gewoon lekker "onbezonnen" en zonder al teveel lessen te blijven rondrijden, een IJslander (als je daar geen/weinig ervaring mee hebt qua rijden) heeft vaak veel meer rijtechnisch onderhoud nodig (ivm de extra gangen).

Ik heb zelf meerdere IJslanders (dat is ook 1 probleem van IJslanders, het blijft meestal niet bij 1 exemplaar, voor je het weet heb je er meerdere!!!!) en zou die voor geen goud willen inruilen voor een paard van een ander ras. Misschien wel voor een ander gangenras, maar zeker niet voor een 3-ganger. Ik vind het geweldig om steeds te blijven sleutelen aan die extra gangen én vooral de kick die het steeds blijft geven als het een heel stuk ~super-sonisch~ goed gaat.

Ik denk ook dat je vooral eens zou moeten gaan proberen of een IJslander je zal liggen qua berijden, gaat het rijden van de extra gangen je gemakkelijk af of niet?? Er zijn via www.icelandic-horses.com verschillende bedrijven te vinden waar je kan rijden/oriënteren.
Veel succes!!!
Altijd leuk/spannend om op zoek te gaan naar je allereerste paard.

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:22

Waarom wil je of een IJslander of een tinker? Ik zelf heb IJslanders (ja het is waar het blijft er nooit bij een!) en ik zou nooit meer een ander ras willen. Door de Gangen, maar ook door het karakter van het paard. Alleen het zijn over het algemeen niet de meest makkelijke paarden, ze hebben temperament en je zult de gangen moeten "onderhouden".

Een tinker is in mijn ogen een 100% ander type paard. Je zult zelf moeten kiezen wat het beste bij je past. Ik zou als ik jou was in ieder geval een aantal lessen nemen op IJslanders. Verder natuurlijk ook geen overhaaste beslissingen nemen en kijk ook eens verder naar andere paarden/pony's. Moet het perse een ras paard zijn? Het gaat uiteindelijk om de klik met je paard. En als je vooral een paard wilt hebben voor op de ponyclub, waarom dan een van deze twee rassen? Ik denk dat een ander ras beter mee komt als je ook wilt gaan springen bijvoorbeeld.

Mijn advies is dus, kijk rond en bijt je niet vast op een ras en koop niets overhaast omdat je een paard wilt hebben (wat heel logisch is!)

Succes!!!!

JoYcE1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:35

tinker, die vind ik er persoonlijk mooier uitzien!!!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:25

Hoihoi

Ik zou inderdaad net wat andere mensen zeggen, eens bij verschillende paarden gaan kijken, wie weet zit er wel een heel leuk ander paardje bij als wat je voor ogen had.

Ik kan best zeggen, kies voor een tinker, want ik heb er zelf 1, maar ik wil je toch wel een beetje waarschuwen, dat het niet die makkelijke paardjes zijn waar iedereen het over heeft. Tuurlijk zitten er echt hele brave tussen, maar lang niet altijd. Ikzelf ben er echt voor gevallen en zou nooit meer wat anders willen, maar dat geldt lang niet voor iedereen..

Zelf heb ik wel een klein lijstje met voor en nadelen van tinkers voor je (uit mijn eigen ervaring!)

Voordelen:
Ze zijn sober te houden (met enkel gras en hooi, beetje basisbrok zijn ze tevreden)
Ze zijn sterk
Uitermate geschikt voor recreatieve doeleinden
Ze zijn vaak bom-proof
Hebben vaak een heel lief karakter, gaan voor je door het vuur
Ze zijn meestal enorm aanhankelijk
Hoeven zijn vaak heel hard, waardoor je vaak gewoon zonder ijzers kan, tenzij je ment.

Nadelen
Ze kunnen echt zeer koppig zijn (De mijne is dat! Net een reuzeshet)
Als ze aan de kletter gaan, zijn ze bijna niet te stoppen
Ze hebben vaak voernijd/vraatzucht
Zijn snel hoefbevangen (Ze kunnen net als andere koudbloedpaarden minder eiwit verdragen)
Ze kunnen eenkennig zijn, maar persoonlijk vind ik dit wel prettig
Sokken, manen en staart vragen veel onderhoud om ze mooi te houden en mok te voorkomen
Sommigen zijn getraumatiseerd door de overtocht naar Nederland en het handelsverleden.
het is vaak heel lastig een passend zadel te vinden, omdat ze vaak een korte holle rug hebben en breedgeschouderd zijn.

Groetjes Dianne

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:01

Als ik heel eerlijk ben zal ik als eerste paardje voor een tinker gaan... Al vind ik zelf de IJslander veel leuker... maar als eerste paard... ja.. toch de tinker.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:03

Volgens mij kan je nogstteds maar beter eens gaan kijk op bijv. Marktplaats ofzo of je daar neit iets ziet staan.. misschien kom je wel een heel ander ras tegen waar je helemaal gek van ben... misschien is der wel niet 1 tinker of Ijslander waar je het gevoel bij hebt "Ja dit is hem" Ga nou maar lekker kijken..... en overhaast het niet je hebt echt nog wel ALLE tijd van de wereld

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:25

Teuntje111 zei:
Nadelen:
Ze kunnen echt zeer koppig zijn (De mijne is dat! Net een reuzeshet)
Als ze aan de kletter gaan, zijn ze bijna niet te stoppen
Ze hebben vaak voernijd/vraatzucht
Zijn snel hoefbevangen (Ze kunnen net als andere koudbloedpaarden minder eiwit verdragen)
Ze kunnen eenkennig zijn, maar persoonlijk vind ik dit wel prettig

Dat wat je hierboven schrijft geld voor alle rassen. Ik bedoel als ze aan de kletter gaan zijn ze bijna niet te stoppen, als je op een ander paard zit die ook ECHT aan de kletter gaat is die ook niet te stoppen! Ze kunnen echt zeer koppig zijn, dat is ook bij alle rassen wel zo. Kpners, haflingers, ijslanders, fjorden, friezen enz. Dat geld niet alleen voor een tinker. En eenkennig vind ik ook weer net zoiets. Bij alle rassen zit wel een paard bij wat eenkennig is. Ik reed vroeger ook vrij veel tinkers maar ben niet een tegen gekomen die eenkennig is. Dit moet je niet raar opvatten hoor maar dit is gewoon iets wat voor alle rassen geld en niet speciefiek voor de Tinker.

En als ik jou was *topic starster* zou ik echt naar iemand toe gaan met IJslanders en daar een proefritje op maken en naar iemand met een tinker en daar een proefrit op maken. En mischien zelfs meerdere. Dat je een klein beetje het beeld krijgt van deze 2 rassen en dan kijken welke je leuker vind. En mischien koop je wel iets heel anders dan wat je van plan bent!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 00:07

Ik ben het er niet mee eens dat je gewoon naar een geschikt paard moet zoeken en niet moet kijken naar het ras: karaktereigenschappen zijn heel erg rasspecifiek (je kunt wel naar een arabier gaan kijken als je een rustig paard zoekt maar dat heeft 99 van de 100 keer geen zin).

Mijn ouders hebben een ijslander en het is het allerbeste braafste paardje wat ze ooit hebben gehad. Ze zijn koel in het hoofd, maar toch ijverig en snel, en ze zijn sterk en sober(er bestaan ook hele temperamentvolle ijslanders, die moet je misschien niet hebben als beginner). En ze kunnen springen en zijn soepel genoeg voor dressuur.
Wat die gangen betreft:als je voornamelijk recreatief rijd hoef je die gangen niet te onderhouden hoor: Als je niet van stazitten houd moet je een natuurtolter nemen.
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat je op een tinker uberhaupt kunt rijden:ze zijn zo ontiegelijk lomp, ik kan me niet voorstellen dat je daar soepel mee kunt springen of een dressuurproef mee kunt rijden(maar zoveel weet ik niet van tinkers).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 00:29

Hinke schreef:
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat je op een tinker uberhaupt kunt rijden:ze zijn zo ontiegelijk lomp, ik kan me niet voorstellen dat je daar soepel mee kunt springen of een dressuurproef mee kunt rijden(maar zoveel weet ik niet van tinkers).

Pardon Hinke Als je niks over tinkers weet moet je er ook niet over oordelen. TS, neem eens een kijkje op het Subforum van de Tinkers daar vind je een en ander aan informatie. Vooral over dingen die bij Tinkers voorkomen en allerlei andere dingen. Wellicht ook een idee voor Hinke, kan je gelijk je kennis bijspijkeren

Voor grotendeels recreatief tijdverdrijf is een tinker best goed geschikt, ligt er alleen wel aan wat voor een gedrag die bewuste tinker heeft (zoals dat bij alle paarden is). Daarnaast zijn er genoeg die ook zeer netjes proberen in een dressuurproefje of springconcourtje.

Wil je echt wedstrijden op zeer zeer hoog niveau gaan rijden dan zou ik het 'risico' niet nemen om dat met een Tinker te proberen (uiteraard uitzonderingen daar gelaten).

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 04:21

Ik blijf van mening dat je toch meer rijtechnisch onderhoud moet kunnen verrichten aan een IJslander om de gangen er goed uit te kunnen (blijven) rijden. Dit om teleurstellingen (op de langere termijn) te voorkomen.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 06:09

Hinke schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat je gewoon naar een geschikt paard moet zoeken en niet moet kijken naar het ras: karaktereigenschappen zijn heel erg rasspecifiek (je kunt wel naar een arabier gaan kijken als je een rustig paard zoekt maar dat heeft 99 van de 100 keer geen zin).

Mijn ouders hebben een ijslander en het is het allerbeste braafste paardje wat ze ooit hebben gehad. Ze zijn koel in het hoofd, maar toch ijverig en snel, en ze zijn sterk en sober(er bestaan ook hele temperamentvolle ijslanders, die moet je misschien niet hebben als beginner). En ze kunnen springen en zijn soepel genoeg voor dressuur.
Wat die gangen betreft:als je voornamelijk recreatief rijd hoef je die gangen niet te onderhouden hoor: Als je niet van stazitten houd moet je een natuurtolter nemen.

Misschien vind ze de karaktereigenschappen wel in een welshCob... of in een fries of in een NRPS!!!! ik ben gewoon nogsteeds van mening dat ze eens goed om zich heen moet kijken... en niet zo blijven hangen op 1 ras!!! Ik was ook altijd opzoek naar een Tinker en wat heb ik nu een Gelderse Hengst en een KWPN merrie!!!! Bedoel dat was ook niet wat ik voor ogen had.. maar heb wel de karakters die ik zocht!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:10

Ik zou voor eerste paard niet voor een Tinker gaan, dit omdat veel Tinkers gewoon zo geschift als wat zijn, door slechte behandeling bij import. Heb het al bij veel dieren gemerkt, er zijn ook wel brave en makke Tinkers, maar ik vind dat geen eigenschap voor dat ras. Eerder voor een Haflinger of Fjord. Verder heb je bij veel Tinkers dat je niet weet wat er mee gebeurd is, afstamming onbekend etc. etc.

IJslanders ken ik niet, dus kan ik niet over oordelen.

Ik heb een Haflinger en Tinker, ben naar beiden niet op zoek geweest, maar er tegenaan gelopen, zij kwamen op mijn pad, ik heb eerder geroepen dat ik nooit een Tinker wilde, en ook niet zo'n zenuwpees, en onrustige en vanwege de draf etc. En toch is zij het juiste paard voor mij

Bottomline: Ga naar verschillende soorten paarden en pony's kijken, probeer ze uit, en neem die mee naar huis waar jij je goed bij voelt. Dat kan een Tinker zijn, of een NRPS'er, of een shetlander voor mijn part... Dat weet je niet, je kan niet een heel ras bestempelen door 1 paard van dat ras te kennen...

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:18

Ik ben het helemaal met je eens... maar ja dat heb ik dan misschien ook al wel 5x gezegt ofzo

picachu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:35

Tinker, maar das mijn persoonlijke mening!! Ik heb sinds anderhalf jaar een pikzwarte, echt een brok goud is dat paard waard!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:56

Maak een lijstje van wat je wilt, karakter, opleiding, stokmaat, leeftijd geslacht, etc.
Het is bv makkelijker een rustige fjord te vinden dan een rustige arabier, maar bij elk ras zijn er uitzonderingen. Ik heb zelf zo'n lijstje gemaakt toen ik naar mijn paardje op zoek ging en kwam uiteindelijk met een Criollo thuis, waar een gouden kop op zit. Ik was niet naar een speciaal ras opzoek, alleen naar een bepaald type en karakter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:25

De meeste tinkers zijn echt super paarden, het is ook mijn eerste paard, was pas een half jaar ingereden, en met wat les in natural horsemanship zijn we echt beste vrienden geworden!
Tinkers zijn wel vaak paarden met een apart karakter, als Mystic een dag geen zin heeft hoef ik ook geen moeite te doen, dan werkt meneer toch niet mee. Maar andere dagen gaat ie door het vuur voor me en kan je er alles mee.
Ik moet zeggen, Mystic heeft mij net zoveel geleerd als ik hem, dat is t bijzondere aan een tinker, ze zorgen er wel voor dat je luistert
Maar ik ben wel zeker 20 tinks langsgeweest voordat ik Mystic tegenkwam. Helaas zijn veel tinkers die verkocht worden toch iets minder "tinker", want geloof me, een echte tinker hecht je je heel snel aan en zal je ook niet snel meer verkopen.
Maar ik zou ook eens een ijslander proberen, lijkt me heel bijzonder die extra gangen! Over hun karakter weet ik verder niet veel.