fokken van Friezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissFoetsie

fokken van Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:56

Ik ben een beetje op zoek naar info over het fokken van Friezen. Ik hoop dat jullie mij daar een beetje kunnen helpen. Ik zoek vnl info over hoe ze hengsten en merries kiezen, waar je op moet letten (zoals dat ze geen witte aftekeningen behalve wit kolletje mogen hebben). Dat soort dingetjes.

Climax

Re: fokken van Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:07

Letten ze bij Friezen niet heel sterk op predikaten in de moederlijn?

Valt mij iig wel heel erg op, dat dat bij Friezen over het algemeen veel belangrijker is dan bij rijpaarden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:29

Predikaten in de moederlijn zijn indd op fokkerij gebied heel belangrijk. Een 'vol' papier is heel geliefd. (Dus dat moeder, moeder daarvan etc. allemaal minimaal ster zijn).
Maar ik ken ook hele goede Friezen met moeders en oma's die er op keuringen niets van bakten. Het zegt allemaal niets, maar bv een hengst wordt maar héél héél zelden goedgekeurd als hij geen vol papier heeft.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:16

Mijn moeder heeft een oude frieze merrie van naen die is 3 jaar terug preferent geworden, ze heeft een 1 model merrie en 3 sterren. Nu hebben haar jongen vol papier en dit is zeeeer geliefd in de friezen wereld. Er word veel op het witpercentage geled en op het inteelt percentage.

MissFoetsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 18:35

Dankjullie! Zou iemand mij nog wat meer kunnen vertellen over dat inteelt?

spencer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:09

Voor inteelt berekenen heb je een leuke site fhana.com, daarop kun je met de gegevens van je merrie een hengst uitzoeken en het inteelt percentage berekenen, het mooiste is natuurlijk dat de inteelt beneden de 5 % is.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:28

Ik weet dat ze in Oenkerk (PTC+ een praktijkschool) hier wel cursussen over geeft. Voor als je van plan bent het echt serieus te gaan aanpakken