fokadvies in navolging gelders topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

fokadvies in navolging gelders topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 15:59

Ik heb een stermerrie met een geweldig karakter, ook nog prok gekeurd. Kan goed springen. Volgens haar papieren (zie http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=30182 ) heeft ze 35,15% volbloedpercentage. In vergelijking met mijn andere paarden is dat weinig. Natuurlijk heeft Koss veel minder (8,59%) en Elegant zelfs 0%.

Stel als ik mijn merrie laat dekken door Koss of Elegant, is er dan mogelijkheid tot opname tot het gelderse stamboek? Er zit veel holsteiner en oldenburger bloed in. Of is dit veel te weinig gelders bloed?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=6HIXHCYV

Anoniem

Re: fokadvies in navolging gelders topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:25

Als het topic goed gevolgd had wist je dat het een type fokkerij is geworden. Dus de hoeveelheid bloed maakt niet uit, het type wat je merrie is of ze doorfokt is belangrijker. Ik zie de foto niet, heb je een duidelijke? Met al dat duitse bloed kon het best een zware merrie zijn.
Mijn rijpaardmerrie is voor de 2e keer door een gelderse hengst gedekt. Ze komt echter uit een gelderse moederlijn en haar vader Saluut is voor 75 % duits landbouwpaard. Ze heeft 27,39 % of zoiets volbloedpercentage maar je zou zo zeggen dat het een gelderse merrie is, en ze fokt ook paarden met massa. In mijn profiel staan foto's van Attent, haar Sirius veulen. Die staat goed in het type.
Het ligt eraan wat je voor paard wilt fokken, als je een paard met echte gelderse uitstraling wilt hebben en je merrie heeft dat niet, dan zou ik voor Elegant, Sirius of een dergelijke hengst gaan. Ik denk dat je dan met Koss een gewoon rijpaard fokt(hoeft niet verkeerd te zijn hoor, maar die zal wss te luxe zijn voor het gp stamboek). Op de keuring worden hele luxe paarden nu nog niet naar het rijpaardstamboek verwezen, maar ik verwacht dat als er alleen nog maar gelderse gribaldi's en san remo's lopen ze dat wel gaan doen, of het wordt opgeheven.
Op het moment is het volgens mij zo dat een veulen wordt ingeschreven in de richting van de vader, dus bij een gelder wordt het veulen eerst automatisch gelders. Waarom er in hengelo dan rijpaardveulens liepen snap ik eigenlijk niet, want die zouden dan standaard bij rp horen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 16:32

Die foto's willen bij mij ook maar niet lukken he!
Nou, kijk hier eens: http://www.mijnalbum.nl/Album=88XFF4QA
Donkere verregende merrie, bovenste foto. HIer ziet ze er uit als een volbloed maar ze is daar erg afgetraind en bol van de stress en zenuwen. Ze weefde, ach geen weven meer, maar iets dat veel, veel erger was, met de voorbenen op en neer rennen van links en rechts. Veel voer er ingestopt en verder op stal houden, je kent dat wel. Nu is ze anders. Ze is niet chique meer om te zien en ze is na maanden vakantie te hebben gehad inmiddels weer onder het zadel.

Ik denk dat je gelijk hebt met KOss en Elegant, ik dacht zelf ook dat ik met hulp van Elegant eerder een paard zou fokken dat in het gelderse model staat dan met Koss. Met de nakomeling zou je indien een merrie weer verder kunnen gaan met Koss.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:35

Qua bloedpercentage lijkt het mij dan geen probleem, bij het KWPN zal ook het type mee spelen en dat weet je niet van te voren.

Ik zou er trouwens niet gelijk een gelderse hengst opzetten, ik denk dat een hengst met een springafstamming meer voor de hand ligt. Phin Phin of Numero Uno hebben vaak ook goede gangen. Als je erg van lijnenteelt houd misschien Corland.

Als je op eigenschappen klikt op een foto in het album, zie je de goede link
Afbeelding

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:50

Ik vindt het trouwens een leuke merrie. Ik zou voor koss gaan. Vindt het een leuke hengst en dan kun je er qua papier denk ik altijd beide kanten op.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 15:51

ART_UMA schreef:
Qua bloedpercentage lijkt het mij dan geen probleem, bij het KWPN zal ook het type mee spelen en dat weet je niet van te voren.

Ik zou er trouwens niet gelijk een gelderse hengst opzetten, ik denk dat een hengst met een springafstamming meer voor de hand ligt. Phin Phin of Numero Uno hebben vaak ook goede gangen. Als je erg van lijnenteelt houd misschien Corland.

Als je op eigenschappen klikt op een foto in het album, zie je de goede link
Afbeelding

Bedankt voor de tip! op eigenschappen klikken dus. Dat moet ik onthouden. hehe...

Ik heb er nu Solitair op gezet. Dat komt omdat die hengst niet alleen goed kan springen maar ook heel goed kan bewegen en dat laatste vind ik erg belangrijk. Dat is een "ondergeschoven kindje" bij de springpaardenkeuringen. Corland is heel interessant maar duur volgens mij. Ook op dit veulen is licht ingeteeld, omdat Solitair een zoon is van Voltaire. De merrie komt uit een Sivio x Concorde moeder. Ook Concorde is een zoon van Voltaire.

Het lijkt mij overigens gewoon heel leuk om een mooi gelders paard te fokken. Vandaar mijn vraag of dat zou lukken met dit paard.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:07

Je kan ook het stamboek eens vragen voor de richtlijnen toch?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:19

Ik snap niet waarom je hier een Gelderse hengst op wilt zetten? Dit lijkt me juist een hele mooie gefokt voor de springpaardenfokkerij. Dan zou ik liever kiezen voor een Gelderse merrie, of in elk geval één met meer Gelders bloed en type, om daar mee te gaan fokken. Ik denk niet dat je hier binnen één generatie een Gelders type uit zult gaan fokken. Zelfs niet met Phin Phin .

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:27

MissHIS schreef:
Ik denk niet dat je hier binnen één generatie een Gelders type uit zult gaan fokken. Zelfs niet met Phin Phin .

Wellicht met Oscar ..........