mermus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ratzel

mermus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 13:25

Wie kan mij meer vertellen over de nakomelingen van mermus. Wat zijn de sportprestaties, karakter, etc,. Alle info is welkom

littleroosie

Re: mermus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:09

Mermus R:

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1997 (10-09 t/m 19-11)
Eerlijke hengst, die hoge eisen aan zijn berijder stelt. Veel looplust, toont voldoende inzet tot werken en laat zich voldoende bewerken. Af en toe snel afgeleid.
De stap heeft voldoende ruimte. In draf veel afdruk en ruimte, maar hij gaat scheef en houdt het kruis te hoog. De galop is krachtig en lichtvoetig. Als dressuurpaard voldoende aanleg en geeft zijn berijder een voldoende gevoel.
Hij springt snel van de vloer en beschikt over een goede voorbeentechniek. Op de sprong houdt hij zich iets recht in het lichaam. Het gebruik van het achterbeen is wisselend. Hij lijkt voorzichtig en toont over zeer veel vermogen te beschikken. Als springpaard veel aanleg en geeft zijn berijder een goed gevoel.
Gedrag op stal en in de omgang normaal.
Op 04-10 werden de doppen van de kiezen van het melkgebit verwijderd.

Verrichtingscijfers
Stap 7
Draf 7
Galop 8.5
Aanleg dressuur 6
Subtotaal dressuur 28.5
Plaatsing dressuur 3e
Afdruk 8.5
Techniek 8
Vermogen 9
Aanleg springen 8
Subtotaal springen 33.5
Plaatsing springen 2e
Puntentotaal 62.00
Plaatsing 1e van 9 (7)
Jaar verrichting 1997
Plaats verrichting Ermelo

Fokregistratie
aantal dekkingen 2004
aantal veulens 2004

Voortschrijdend totaal tot en met 2004
dekkingen 666
veulens 466
hengstveulens 240
aangeboden hengsten 4
2e bez hengsten 4
3e bez hengsten 4
aangewezen hengsten 3
ruinen
sterruinen

merrieveulens 224
stamboekmerries 47
stermerries 13
keurmerries 2
preferente merries 0
prestatie merries 0

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1998 (veulens)
Uniforme collectie aansprekende veulens die ruim voldoende ontwikkeld zijn en goed in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is fraai en heeft veel uitdrukking. De veulens hebben een goede nek. De hals is goed van lengte. De hals komt wat diep uit de borst, de bespiering van de bovenlijn is ruim voldoende. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder is goed van lengte, ligging en bespiering. De vorm en de bespiering van de rug-lendenpartij zijn goed. Er is sprake van een brede lendenpartij. De croupe is goed van lengte en bespiering, maar zou wat hellender moeten zijn. De broekspier loopt voldoende door. Het voorbeen en het achterbeen zijn correct gesteld. Het fundament is goed ontwikkeld.
De stap heeft ruimte en souplesse. De veulens draven met ruimte en souplesse, maar het achterbeen zou actiever onder de massa moeten worden geplaatst. De veulens galopperen gemakkelijk aan. De galop heeft veel souplesse en ruimte. In galop hebben de veulens meer afdruk dan in draf.
Een thuis geïnspecteerd veulen wijkt wat de zwaarte van het fundament en de ontwikkeling betreft in negatieve zin af van het beeld van de rapportage.
De veulens gingen vergezeld van doorgaans matige moeders.
Getoond: 18 (+1) veulens uit 71 dekkingen.

Afstammelingen 2002 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Mermus-R één jaar uitgesteld (vanwege minder dan 10 nakomelingen op de keuringen).

Afstammelingen 2003 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Mermus-R voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Mermus-R scoort prima qua exterieurindex. Zowel bij de merries als bij de hengsten hebben we meerdere veelbelovende producten gezien en belangrijk daarbij te realiseren dat de hengst het ook met andere dan Roelofs merrielijnen goed lijkt te doen.

Sportindex
Jaar berekening 2005
Groepsindeling IB
Aantal veulens stationsverrichting 4
Aantal veulens springindex 52
Betrouwbaarheid springindex 75
Springindex 141
Aantal veulens dressuurindex 9
Betrouwbaarheid dressuurindex 47
Dressuurindex 91

Goedgekeurde KWPN-zonen
SAM-R 99.08604 Stb (ex S-Amelusiena-60 vb KWPN)

Overige informatie
Hengst met veel formaat, de hals is lang en de schoft loopt lang door. De bovenbouw is sterk. De voorvoeten zijn plat en beiderzijds Frans.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:11

Ik heb een tijdje een 5 jarige Mermus R x Lagos x Laroche gereden voor iemand hier in de buurt.
Was een superfijn paard, misschien iets ouderwets in het type en was een beetje loperig, maar niks lastig ofzo, paard wilde altijd werken en kon gruwelijk springen.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:59

Ik heb ook een merrie van Mermus. Een heel intelligent en braaf paard, met zeer goede springmanieren. Is een echt bloedpaard.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:26

Mijn vriend en ik hebben sinds kort een veulen van Mermus. Lief en aanhankelijk beestje, maar wel heel erg 'scheiterig'. Hij vind alles eng, maar daar zijn we druk mee aan het oefenen.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 20:32

Deze afstammelingen worden het meest gebruikt voor de springsport?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:51

Lijkt me wel hè..

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:31

ken ook een mermus, is zowel voor het springen en dressuur heel goed hij is z1 dressuur en L springen geloof ik.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:23

ik heb er niet veel van gezien. Een keer wel een heel apart hengstveulen gezien. Wel gek dat je er niet zo veel van hoort.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:24

ja idd dat vind ik ook, maar wordt hij nog wel in de sport uitgebracht dan? hoor er namelijk nooit iets van. of is hij verkocht.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:30

Geen idee ik heb er ook niets van gehoort. Wel jammer.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:21

Mermus wordt niet in de sport uitgebracht, maar staat gewoon bij Roelofs in Den Ham op stal en dekt een redelijk aantal merries per jaar. Hier in de buurt zijn er best veel nakomelingen van en hij heeft goed gefokt. Zijn zoon SAm R is ook goedgekeurd en heeft een zeer goed veulen rapport. Ook Rubert R is een Mermus en staat bij Roelofs en is goedgekeurd bij Zangersheide. Rubert doet het ook goed in het springen en is 7e of 8e geworden in lanaken dit jaar en vorig jaar.

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:20

Ik heb ook een Mermus gehad. Is nu 5 jaar en heeft inmiddels al de punten voor het Z springen.....maar dat mag hij pas starten als hij 6 jaar is.
Het is een vrij klein en beetje iel paardje, erg bloederig, super springtechniek. Is wel een dondersteentje en nog erg jeugdig.

Foto van hem staat op mijn site... http://members.lycos.nl/xtvax/ en dan bij verkochte paarden.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:15

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:18

Ik heb een paar jaar geleden een Mermus R x Naturel zadelmak gemaakt en verder doorgereden, was wel een echte (pis)merrie maar erg nuchter en nergens van onder de idruk
kon alleen nijdig reageren bij aanrakingen aan haar buik en had dan wat last van losse achterbeentjes