[TI] Peesbeschermers Tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ssusan

Peesbeschermers Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:50

Ik ben van plan peesbeschermers voor mijn verzorg Tinker te kopen, maar nu vroeg ik me af, moet ik Pony of Paard maat hebben..? De Paard-maat is misschien wat te hoog en die van Pony te smal..

En zit het uberhaubt wel lekker voor een Tinker met flinke sokken? Kan me voorstellen dat dit gaat irriteren..

Wat gebruiken jullie om de benen van je Tinker te beschermen?

Gr!

Axel_Clauw

Re: Peesbeschermers Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:58

ik heb zelf ook een tinker maar dan met weinig behang (meer rijtype)
ik heb peesbeschermers om omdat ze vaak met haar voorbenen tegen mekaar schuurt als ze aan het rijden is en ze zich niet concentreert op het rijden.
met springen heb ik ook altijd peesbeschermers om, maar ik heb dus paardenmaat en die zit dus goed maar als je paard gewoon normaal loopt, hoef je geen peesbeschermers te hebben, t beste is om zonder te rijden maarja, mijn tink haar benen hebben al schuurwondjes gekregen namelijk maar sinds kort gaat het wel goed en rij ik alleen buite met peesbeschermers en als ik les heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:22

Ik zou zelf voor een cob-maat gaan als het niet anders kan. Bij tinkers heb je vaak het nadeel van de sokken, dat gaat meer broeien. Ik gebruik dus eigenlijk niks

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:48

UZ -> TI

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:52

Ik heb het al meerdere keren gezegd, ik zou helemaal niets doen! Het wordt warm en broeierig daarbinnen wat weer een ideale broedbodem is voor mijt en mok! Ze hebben van zichzelf een goede bescherming.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:07

Ik had voor macho beschermers maar ze pasten maar net ,ik heb ze twee keer gebruikt en daarna weggegeven !

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:12

Mijn tink rijd ik altijd met peesbescherming!
Waarom!
Zij strijkt met haar achterbenen langs elkaar en vooral in een volte.
Peesje voor het aan schoppen bij middendraf!
Mijn tink heeft ze echt nodig,op een ritje buiten wil ik ze wel eens af laten.

En een uurtje broeien op een hele dag kan echt wel hoor.
Als je ze af doet lekker even het sokje doorwoelen en niets aan de hand.

Je kan het ook testen hoor of je ze achter wel nodig heb,leen er een paar van iemand ga een rondje rijden en je hoort vanzelf het schuren van de lapjes over elkaar heen.
Liever die strijklappen verslijten dan haar benen.

Roos heeft maat full(groot dus)
Maar ik ben een zeikerd in die dingen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:18

irish_lady schreef:
Ik heb het al meerdere keren gezegd, ik zou helemaal niets doen! Het wordt warm en broeierig daarbinnen wat weer een ideale broedbodem is voor mijt en mok! Ze hebben van zichzelf een goede bescherming.

Ga ik helemaal in mee, daarom krijgen de mijnen ook geen bescherming om. Van zichzelf hebben ze genoeg bescherming, en persoonlijk vind ik beenbescherming bij een Tinker ook niet zo mooi...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:22

Gaat er denk ik ook niet om of het mooi staat.
Als haar pootjes maar heel blijven
Het ziet er idd niet uit die sokjes ingepakt in een hoesje.Maar ja liever dat dan schiefels en gallen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:06

Ik gebruik niets. Mijn merrie was op driejarige leeftijd al uit de beschermers maat full gegroeid en bovendien heeft zij ze ook niet nodig. Als ze strijkt of de voor- en achterbenen elkaar raken is het een ander verhaal, maar anders kan je Tink prima zonder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:14

Ik doe ook nooit iets om, gaat heel goed zonder. En het ziet er natuurlijk veel beter uit zonder

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:54

Sweety heeft ook niks om. Haar sokken zijn dik genoeg voor bescherming. En met peesbeschermers lijken haar benen net op ontplofte plumeau's

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:04

Noop heeft genoeg sok om zelf goed beschermd te zijn.
En ze zou ook vrijwel niets passen vrees ik.
Zowel door de sokken als door de flink grote gewrichten die ze heeft.
Als je paard het wél nodig heeft, en je weet datzéker (zoals roosa) dan moet je dat natuurlijk gewoon doen.
Ik denk dat maat Paard/Full dan bij veel tinkers zou passen.
Maar misschien is die van jou wat fijntjes bij de benen?

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 23:04

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga eerst maar eens zoals Roosa zei, eerst met de peesbeschermers van een vriendin kijken of ze langs elkaar strijken en dan echt goed bekijken of het nut heeft, anders laat ik het lekker zo Wel zo lekker voor het paard lijkt me

Gr!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:05

Overigens kunnen paarden ook van beenbeschermers schiefels krijgen! Bij ons op stal is dit nu al weer bij 2 paarden ontdekt.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 01:23

Ik gebruik geen peesbeschermers omdat mevrouw hele dikke sokken heeft en ik dus minimaal maat Shire moet hebben om het überhaupt om haar benen te krijgen.. Bovendien strijkt ze niet met het lopen.

Ze gaat overigens al stampen als er gewoon zweet in haar sokken loopt, van haar benen naar beneden zeg maar, laat staan als ik haar beenbescherming om ga doen.

Wat ik dan eerder zou proberen is bandageren met lange bandages en goede onderlappen van badstof/katoen.

Groetjes Dianne

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:45

snowdon schreef:
Overigens kunnen paarden ook van beenbeschermers schiefels krijgen! Bij ons op stal is dit nu al weer bij 2 paarden ontdekt.

Klopt inderdaad, zeker van knellende beschermers.
Jordy is een vrij rank type, maar toch zijn peesbeschermers maat full te smal voor hem, hij krijgt er drukplekken van aan de zijkant van de kogel. Hij doet ook zijn uiterste best om ze er zelf af te slopen zodra hij de kans krijgt.
Ik rijd echter wel vrijwel altijd met bescherming, ook met longeren is hij ingepakt. Jordy tikt zichzelf weleens aan in zijn enthousiasme, zeker bij zijgangen etc.
Springen gebeurt áltijd met ingepakte beentjes, zeker omdat dat vrij intensief gebeurt. Vaak wordt er geoefend op lijntjes, combinaties e.d., en er worden ook weleens hogere sprongen gemaakt.
Dressuur loopt hij eigenlijk altijd met bandages, springen gebeurt met 3 in 1 beschermers. Die 3 in 1 beschermers zijn maatje XL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:53

Wat ik me nog bedacht, als zou blijken dat mijn Tinker zou strijken, zou ik van die rubberen ringen gaan proberen, dan verhelp je dat ook, maar zit je niet met die hele flap eromheen. Wellicht ook een idee voor je?

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:57

Peesbeschermers kunnen fixe drukplekken geven, bonte paarden met hun witte sokken daar zie je dat vaak te laat bij,want de witte haren die door de drukplekken veroorzaakt worden tja die vallen niet op... het kwaad is dan al geschied, met schiefels tot gevolg, oververhitting van pezen en andere ellende...als het even kan, liever niet, bij op de hakken trappen kan je beter springschoenen gebruiken. Pees beschermers zijn echt voor paarden die zichzelf flink beschdigen door tegen de zijkanten van hun benen te trappen, maar ik denk dat heel veel mensen het gewoon doen omdat zo veel mensen het doen en denken dat het goed is..beter voor de benen is niks er om, bandages zijn eigenlijk helemaal niet goed, de warmte kan helemaal niet weg, en dit is een extra belasting voor de pezen, ze zijn meer voor de sier dan dat ze goed zijn tijdens het werk.Er kan een hoop ellende voorkomen worden door paarden die een normale beenstand hebben gewoon met blote benen te laten lopen...Het af en toe aantikken is nog niet zo dramatisch..uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:38

Bij mijn tinker heb ik het eerste half jaar onder het zadel strijklappen gebruikt omdat hij door zijn onhandigheid steeds op zijn sokken trapte. Maar dat zijn zoals Maya al zegt halve dingen alleen aan de binnenkant. En dat was maat full.

nu gebruik ik nooit meer beschermers met rijden. ZIjn benen zijn hard en sterk genoeg om zonder te kunnen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:54

Misschien is jet juist wel handig als hij zichzelf eens licht bezeerd... Dan let 'ie de volgende keer wel op waar 'ie z'n benen neerzet.

Wat ik overigens niet helemaal snap: in de wei halen paarden de gekste bokkensprongen uit de kast. Maar met rijden (een simpele volte, of een uitgestrekte draf) zouden ze zichzelf raaktrappen...

Chub heeft nog nooit bescherming omgehad. Wel eens reflecterende beendingen. Maar die zitten niet strak oid.

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:50

pff peesbeschermers bij een tinker....
Mijn tinker passen ze niet eens...ze kunnen nie om al die sokken heen en zn gewrichten zijn veel te dik!
kan prima zonder, in de wei word er meer geschopt en gedolt dan met het rijden....
Ik zeg altijd maar mijn tink heeft natuurlijke peesbeschermers:D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:34

Een van de paarden hier had dus peesbeschermers op in de wei..... ik vind het echt gekkenwerk! En zodoende kwamen die schiefels er dus...

Ik heb bij Snowdon wel eens bandages aangedaan, maar die kreeg ik nooit goed om ivm zn sokken. Andere beschermers past ie uberhaupt toch niet heb ik zo het idee. Maar voor mij hoeft het ook niet meer.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:44

De mijne strijkt ook en met die beschermers tilt hij net iets beter zijn benen op of zet ze net anders neer. Hij klapt ook met zijn achterhoeven tegen zijn voorhoeven aan, zo veel dat hij met paarse hoefballen aan de voorhoeven staat. Daarom krijgt hij ook springschoenen om voor, van die neoprene dingen.

Met 3-in-1 beschermers heb ik zelf nog nooit last gehad van drukplekken en ook niet gezien bij paarden zonder witte benen. In de western gebruikte ik die dingen al sinds jaar en dag.

Kan je alleen wel vast waarschuwen dat de mijne met zijn 2,5 jaar al de L ontgroeid was en nu zit ik aan de XL.

Die van mij gaat wel altijd zonder enige bescherming het land op, daarvoor zitten ze anders veel te lang om. Daarnaast draaft hij daar ook alleen maar korte stukjes en verplaatst zich alleen in slowmotion onder het graseten.

Ik heb zelf gewoon graag bescherming om de benen om te beschermen en niet voor de stevigheid, dat haalt niks uit. Ook op de trailer, altijd beschermers om, zou het mezelf nooit vergeven als hij er toevallig naast stapt (wat hij praktisch niet doet) en ik heb geen bescherming omgedaan...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:58

Chubby schreef:
Wat ik overigens niet helemaal snap: in de wei halen paarden de gekste bokkensprongen uit de kast. Maar met rijden (een simpele volte, of een uitgestrekte draf) zouden ze zichzelf raaktrappen....

Ik denk niet dat Jordy in de wei voor de lol even een stuk schouderbinnenwaarts of travers loopt En bij dat soort oefeningen tikt hij zichzelf aan, zowel voor als achter.

Bovendien verzwak je met bandages of 3 in 1 beschermers de pezen echt niet. Die dingen bieden namelijk nauwelijks tot geen steun, alleen bescherming. Om steun te bieden moet je een gewricht min of meer fixeren, en dan lijkt me niet het beste idee. Ook heb ik nooit gemerkt dat de benen warmer dan normaal aanvoelen als hij bandages om heeft gehad, voel maar eens gewoon aan 'blote' benen na het rijden, dan zijn ze ook warmer dan normaal.
Bovendien helpt het een heel eind om goede onderlappen te gebruiken, die goed de druk verdelen.

Ik heb nooit moeite met bandageren met die sokken (nu zijn die van Jordy ook niet súper dik). Ik moet altijd weer even wennen als ik ze eens bij een paard zonder sokken om moet doen, da's zo kaal