Evita wil ik namelijk (ooit, na volgend jaar als ik m'n school af heb.. en als we verhuisd zijn.. dan hebben we namelijk genoeg plek) graag laten dekken. Maar Evita is een haflinger van maar 1,30 m. en bijna alle haflingerhengsten zijn rond de 1,48 m. Ze hebben me verteld dat de baarmoeder zich aanpast aan de grootte van het veulen maar levert dit geen problemen op bij de geboorte? of wordt het veulen niet te vroeg geboren doordat het al zo groot is? Ik ken ook een hele mooie (stevige) arabische hengst maar die is zelfs 1,55 m.
verder vraag ik me af hoe dat zit met de leeftijd van de merrie, tot hoe oud kan ze nog een veulen dragen? Want Evita is nu 14 jaar en over 3 jaartjes dus 17... Als ze in goede conditie is is het dan verantwoord om dat te doen?
Ik heb zelf het vermoeden dat ze al een veulen(s) heeft gehad want ze heeft een beetje een uitgezakte buik, en de "aders" die naar haar uiers lopen zijn dikker dan bij sommige andere paarden. D'r uiers zijn ook behoorlijk groot, een beetje hangend alsof er al eens een veulen aangezeten heeft. Ze reageert ook heel sterk op veulens, als ze er een ziet wil ze er steeds maar heen, ze heeft ook al eens een veulentje "afgepakt" van een shetlander, elke keer jaagde ze de moeder weg en het veulen stond alleen nog maar bij haar, na een tijdje begon hij zelfs proberen melk te drinken en het leek na een tijdje zelfs zo dat Evita melk begon te geven.. toen hebben we haar maar weggehaald daar want dat was niet zo goed dachten we.
Ik weet niet of deze dingen die hier boven staan er iets over zeggen ofz e al eens een veulen gehah heeft? Want dat zou heel goed kunnen, ik heb haar namelijk vanaf haar tiende en van wie ze daar voor was weten we niet.
Wel veel vraagjes he? Ik hoop dat iemand ergens een antwoord op heeft