Hengstkeuze voor NSPSmerrie v. Howard van st Geerhof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Hengstkeuze voor NSPSmerrie v. Howard van st Geerhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 16:48

Ik ben al voorzichtig aan op zoek naar een hengst voor mijn (nu nog) jaarling.
Ik wil haar door haar grote(ze is nu al meer dan 100 cm!) volgend jaar al laten dekken. Ze zal wel laat in het seizoen en door een niet te grote(en/of groot fokkende) hengst gedekt worden.

Ik zoek voor haar een bewezen, niet te grote hengst(ong 95 cm) voor haar. Kleur maakt niet uit.

Haar bewegingen zijn goed en voldoende ruim. Ze is(tot ze serieus begon te groeien ) altijd leuk van type beweest, gezien haar ouders zal zij dit ook worden. Ze mag wel een tikkeltje forser(als ik haar bouw en die van haar ouders bekijk).
Bewegings foto's heb ik niet van haar, stand foto's hebben op dit moment weinig zin want ze groeit alle kanten op behalve de goede heb ik het idee.

Zie hier voor haar volledige afstamming en wat oudere foto's:
http://home.planet.nl/~koome028/ukkie.html

Annechien

Re: Hengstkeuze voor NSPSmerrie v. Howard van st Geerhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:06

Bradstone Navigator, zwart, 97 cm, engels gefokt
Rolex van de Ponderosahoeve, zwart, 98 cm, v: Kotonofico van stal Brammelo
Briljant van de Veldhoeve, zwart, 97 cm, v: Marlando van St. Volmoed
Kotonofico van stal Brammelo, zwart, 91 cm, v: Fanster van de Gathe

Als ik eelijk ben zou ik voor Kotonofico gaan, prachtige hengst en definitief goedgekeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:54

Lars van Ruitersweide, vosbont, 95 cm (v. Carlos van Heesselt)
Rivo van Baal, KEUR, vos, 97 cm (v. Ivo van Tilburg)

Kotonofico is een plezier voor het oog, erg mooie hengst vind ik dat! Rivo vind ik ook erg gaaf, hij is vrij robuust.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 19:58

Hebben jullie niets dichter bij?
Ik ga voor Roos al naar de andere kant van het land, maar wil haar wel op tijd laten dekken. En Uk een tijdje later(omdat ze volgend jaar pas 2 is). Ik wil dus liever niet 2x het hele land door hoeven.

Ik heb in het keurings verslag gekeken, alles hier in de buurt is rond de 85 cm of juist 100 cm en groter.

Je hebt wel Sinjeur van de Amstelhof van 98 cm hier in de buurt. Wat vinden jullie van hem?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:59

2x Newton.... Vader van Howard is Newton en de vader van Sinjeur ook....... Ik zou het niet doen als ik eerlijk ben. Orion van de Vuurbaak dan??? Is zwart en ook 97 cm, maar vraag me niet waar Nieuwveen ligt.... topografie en ik gaan niet samen hahaha

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 19:58

Ik vind hem net ver genoeg weg zitten.

Voor Roos had ik ook een hengst op het oog, Roy van nog wat, een vosbonte. Zijn vader(Leopold van de strengstraat) is ook de opa van Roos(aan moeders zijde).
Dus eigenlijk het zelfde, alleen zit die opa in Uk d'r geval(bij Sinjeur) aan vaders zeide.

Ik heb nog de vader van Kotonofico op mijn lijstje staan, Fanster van de Gate. Hij is 1e premie, def ggk en heeft de nationaal veulenkampioen van dit jaar gegeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:09

Bedoel je toevallig Roy van de Sleutelhof?

En Fanster is toch van Fleur1977 hier op Bokt?
Om eerlijk te zijn heb ik geen verstand van in- en lijnteelt, dus daar kan ik niet over oordelen. Vind Fanster wel een erg leuke hengst, en de nationaal veulenkampioen van dit jaar is niet mis.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:12

Idd, Fanster is van Fleur 1977. Misschien maken we een deal met dekken en beleren .

Idd, Roy van de Sleutelhof. De vorige eigenaar van Angel heeft een volle zus van Roy staan! Melissa van de Sleutelhof, een super lieve vos-bonte 2e premie merrie, IBOP-B(gedekt door Chris van de Provincialeweg).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:18

Ik weet een pracht van een hengst, een isabel van 93 cm.
Maar hij moet wel nog eerst goedgekeurd worden.
Ik laat dan Veerle (haar halfzusje) er ook volgend jaar door dekken.
Wordt hij goedgekeurd, dan komt hij waarschijnlijk "gewoon" bij Dibbits in Horssen te staan ( bij Nijmegen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 16:54

Ik ken die hele leuke hengst ook wel Anke . Wie weet, als hij goedgekeurd word en er gaat iemand hier uit de buurt heen lijkt het me wel wat .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 12:10

Iemand nog surgesties?

Tot nu toe staan Fanster van de Gate en Sinjeur van de Amstelhof op mijn lijstje. Beide omdat het goede hengsten zijn die imo voldoende bij Uk passen en het funcitioneel zijn met brengen en halen.

SeSch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:26

euhh...dr zijn genoeg hengsten. Misschien hengsten die van de lijn van Narco of August afstammen? OF een van de Veldhoeve?
Zijn maar suggesties..
of Oberon ..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:33

Hengsten idd genoeg, maar nu nog eentje die aan al mijn eisen voldoet .

Het liefst bewezen, het liefst in Noord-Holland, rond de 95 cm, goede afstamming, bij voorkeur 1e premie.

Heb je namen van hengsten die je aan raad?

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:38

Ik heb geen verstand van NRPS hengsten, maar heb wel genoeg verstand om te weten dat een merrie van 2 jaar beter niet gedekt kan worden. Ze is dan nog lang niet volwassen, en het is ook niet goed voor de groei, ook al is ze al zo groot voor haar leeftijd. Ik vind het ongeveer hetzelfde als een kind van 14 een kind laten krijgen.. Maar da's mijn mening.
Ik raad het af om te doen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:04

sammie_44 schreef:
Ik heb geen verstand van NRPS hengsten, maar heb wel genoeg verstand om te weten dat een merrie van 2 jaar beter niet gedekt kan worden. Ze is dan nog lang niet volwassen, en het is ook niet goed voor de groei, ook al is ze al zo groot voor haar leeftijd. Ik vind het ongeveer hetzelfde als een kind van 14 een kind laten krijgen.. Maar da's mijn mening.
Ik raad het af om te doen.

Het is niet het nRps maar het nSps, dat si het shetland stamboek.

Als ik een erg grote 2-jarige heb, die uit de maat dreigt te groeien, dan laat ik deze ook op 2 -jarige leeftijd dekken.
Want aan een stamboekmerrie die groter dan 1.07 m. wordt, heb je helemaal niets aan, hooguit als rijd-of menpony, maar is niet geschikt voor keuringen of fokken aangezien ze dan niet in het stamboekopgenomen wordt.
een 2-jarige die al zoveel maat heeft, is vaak dan ook vroegrijp, anders doe je zoiets uiteraard niet bij een 2-jarige.

Ik snap heel goed jouw mening, mag ook, maar ik begrijp dennis ook heel goed, en zou dit zelf ook doen met een pony die uit de maat dreigt te groeien, mits ze al volwassen genoeg is